Skip to main content

Εκπαίδευση και νέοι ναυτικοί στις προκλήσεις

Ο Stephen Cotton μιλάει στη «Ν» για τις προτεραιότητες της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές.

Στην Ελλάδα, την πατρίδα της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου, βρέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα ο γενικός γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF), Stephen Cotton.

Στην ατζέντα του επικεφαλής της μεγαλύτερης ομοσπονδίας εργαζομένων στον κόσμο ήταν οι μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και θα αντιμετωπίσουν στο άμεσο μέλλον η ναυτιλία και οι ναυτικοί. Στόχος του, να ενισχύσει τις προσπάθειες των ναυτικών και της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας σε πνεύμα συνεργασίας με τη ναυτιλιακή κοινότητα, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος τόσο της εκπαίδευσης των ναυτικών σε θέματα που αφορούν την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, όσο και σε θέματα προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα στην Ελλάδα.

Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Cotton δήλωσε στη «Ν»:

«Είμαστε εδώ γιατί η ΠNO είναι μία από τις παλαιότερες Ομοσπονδίες που ανήκουν στη δύναμη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF) και η μεγαλύτερη Ομοσπονδία Ναυτικών».

Αναφορικά με τις μεγάλες προκλήσεις της ναυτιλίας σημείωσε: «Βλέπουμε την ανάγκη να συνεργαστούμε, με σωστούς κανονισμούς, σεβόμενοι τους πλοιοκτήτες όταν πρόκειται για την προστασία των ναυτικών του μέλλοντος».

Η επίκαιρη συζήτηση σχετικά με την πράσινη ναυτιλία δημιουργεί σημαντική ανησυχία γι’ αυτή καθαυτή την υπόσταση των ναυτικών, συμπλήρωσε ο γ.γ. της ITF και εξήγησε ότι για τον σκοπό αυτό «έχουμε μια συνεργασία με τον ΟΗΕ, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ILO) και τους κοινωνικούς μας εταίρους, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο. Αυτό το εγχείρημα περιγράφεται ως μια δίκαιη μετάβαση για τους ναυτικούς και υπολογίζουμε ότι από την τρέχουσα αγορά εργασίας του 1,9 εκατ. ναυτικών, έως και 800.000 θα χρειαστεί να επανεκπαιδευτούν».

Σύμφωνα με τον κ. Cotton «η διαδικασία της επανεκπαίδευσης των ναυτικών είναι ζήτημα με ιδιαίτερες απαιτήσεις, καθώς δεν είναι σαφές σε αυτό το στάδιο ποια θα είναι τα εναλλακτικά καύσιμα για τη λειτουργία των πλοίων στον παγκόσμιο στόλο».

«Έχουμε αναγνωρίσει», συμπληρώνει, «ότι προκειμένου για μια δομημένη δίκαιη μετάβαση που θα διασφαλίζει ότι όλοι οι σημερινοί ναυτικοί προστατεύονται από αυτή τη διαδικασία, είναι ουσιώδες να εργαστούμε μαζί με τους εργοδότες και την κυβέρνηση για να διασφαλίσουμε ότι θα το κάνουμε αυτό με εποικοδομητικό τρόπο».

Τόνισε επίσης ότι «αυτή την εβδομάδα συγκεντρώσαμε συνδικάτα από την Ιταλία, την Κύπρο, την Κροατία για να εργαστούμε μαζί για να διασφαλίσουμε ότι έχουμε μια ισχυρή συνεργασία όσον αφορά την επιβολή των πολιτικών της ITF στον τομέα της ναυτιλίας στην περιοχή της Μεσογείου».

Η Ελλάδα

Αναφορικά με τη χώρα μας, ο γ.γ. της ITF σημείωσε ότι «αναγνωρίζουμε στην Ελλάδα, με τη μακρά ναυτική της ιστορία, ότι αντιμετωπίζουμε μια επικείμενη κρίση λόγω της έλλειψης Ελλήνων ναυτικών. Ανησυχούμε πολύ που αρκετοί νέοι δεν βρίσκουν ελκυστικό το ναυτικό επάγγελμα και ως εκ τούτου η μακρά και πλούσια παράδοση της Ελλάδας, ως ναυτιλιακού έθνους, θα δεχθεί πίεση, γι’ αυτό και η ΠΝΟ έχει ήδη διαμορφωμένες θέσεις και προτάσεις για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα».

«Επιθυμούμε να συνεργαστούμε με την ΠΝΟ για να διασφαλίσουμε ότι θα κάνουμε τη ναυτιλία όσο το δυνατόν πιο ελκυστική και επίσης προσβάσιμη, είτε πρόκειται για την κατηγορία των ποντοπόρων είτε για τα επιβατηγά οχηματαγωγά» εξηγεί ο κ. Cotton, και συμπληρώνει ότι αυτό είναι πολύ σημαντικό για πολλούς Έλληνες πλοιοκτήτες, αφού στην Ελλάδα παραδοσιακά οι ναυτικοί έρχονται στη συνέχεια στη στεριά και γίνονται μέρος των δραστηριοτήτων των ναυτιλιακών εταιρειών.

«Πιστεύουμε λοιπόν ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να βρούμε τρόπους να αυξήσουμε την ελκυστικότητα του κλάδου στους νέους και θα καλωσορίσουμε και ταυτόχρονα θα υποστηρίξουμε συνομιλίες τόσο από τον χώρο της ναυτιλίας όσο και από την κυβέρνηση σχετικά με το πώς θα διασφαλισθεί ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε μια νέα γενιά Ελλήνων που θα γίνουν οι αυριανοί Έλληνες ναυτικοί».

Ο αντίκτυπος του πολέμου

Ο Stephen Cotton στάθηκε και στο ζήτημα του πολέμου στην Ουκρανία, αφού ο αντίκτυπός του έχει μειώσει σημαντικά τη διαθεσιμότητα ναυτικών από την Ουκρανία και τη Ρωσία. «Αυτό έχει ασκήσει πίεση στη μεγαλύτερη χώρα προσφοράς εργασίας, τις Φιλιππίνες, η οποία έχει μακρόχρονη συνεργασία με την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία. Μόλις το προηγούμενο Σαββατοκύριακο η ITF συνεργάστηκε με την κυβέρνηση και τον κλάδο στις Φιλιππίνες».

Καταλήγοντας ο γ.γ. της ITF υπογράμμισε: «Πιστεύουμε ότι ο αντίκτυπος της δίκαιης μετάβασης και των “πράσινων” θέσεων εργασίας θα συνεχίσει να θέτει προκλήσεις στον κλάδο. Η Ελλάδα συγκεντρώνει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά εργοδοτών στον κόσμο της ναυτιλίας. Οι ναυτικοί επίσης είναι ένα σημαντικό μέρος του οικοσυστήματος και ως εκ τούτου είναι κρίσιμο η ITF να κατανοήσει τις ανάγκες και να θέσει σε εφαρμογή διαδικασίες για να εξασφαλίσει ότι εργαζόμαστε συλλογικά με όσους στην ελληνική αγορά σέβονται τα διεθνή πρότυπα και έχουν μακρά συνεργασία με την ΠΝΟ και την ITF».