Skip to main content

«Κρυφά» κόστη 20-25 εκατ. ευρώ για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

«Φωτιά» στις προσδοκίες για το τίμημα που πρέπει να αναμένει ο ειδικός εκκαθαριστής για τον πλειοδοτικό διαγωνισμό των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά βάζει η εκτίμηση παραγόντων κοντά στις διαγωνιστικές διαδικασίες ότι απαιτούνται άμεσα κεφάλαια 20-25 εκατ. ευρώ για τη στήριξη της μονάδας. Ο πλειοδότης στον διαγωνισμό για τα περιουσιακά στοιχείων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, στον οποίο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς οι συμμετέχοντες θα κυμαίνονται από έναν μέχρι τρεις, θα πρέπει να αναλάβει άμεσα τις εξής υποχρεώσεις:

* Τη δέσμευση της εγγυητικής (ισόποσης με το τίμημα) για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί μέχρι την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και την υπογραφή της σχετικής σύμβασης (εφόσον κατακυρωθεί η σύμβαση στον υποψήφιο). Με δεδομένη τη γνωστή ταχύτητα της ελληνικής γραφειοκρατίας, αυτό σημαίνει 5-6 μήνες.

* Να καταβάλει πρόστιμα 10 εκατ. ευρώ εντός μηνός για την τακτοποίηση των -μέχρι σήμερα αυθαιρέτων- κτισμάτων που βρίσκονται μέσα στην έκταση. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο αθάνατο ελληνικό Δημόσιο τα ναυπηγεία λειτουργούσαν -επί δεκαετίες- χωρίς να διαθέτουν τις απαραίτητες οικοδομικές άδειες.

* Να καταβάλει 1 εκατ. ευρώ για την έκδοση άδειας πυρασφάλειας, γιατί χωρίς αυτήν δεν μπορεί να λειτουργήσει το ναυπηγείο.

* Να προσλάβει έναν ικανό αριθμό εργαζομένων (π.χ. 300-400) -σημαντικό μέρος των οποίων θα προέρχεται από τους σημερινούς- για τη λειτουργία των εγκαταστάσεων. Αυτό σημαίνει δαπάνη μισθοδοσίας 800.000 ευρώ κάθε μήνα, για όσους μήνες χρειαστεί μέχρι να κλειστούν νέες δουλειές.

* Να κλειστούν νέες συμφωνίες με πελάτες, καθώς δεν υπάρχουν ενεργές συμβάσεις.

* Να πληρώσει 10 εκατ. ευρώ για να γίνουν οι απολύτως απαραίτητες επισκευές και συντηρήσεις μηχανημάτων και εξοπλισμού, που έχουν μείνει ασυντήρητα επί χρόνια, εξαιτίας της έλλειψης χρημάτων. «Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι πέρα από το τίμημα θα υπάρξουν άμεσες κεφαλαιακές ανάγκες ύψους 20-25 εκατομμυρίων ευρώ, μέχρι τα νέα ναυπηγεία να “πάρουν μπροστά”», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Δισταγμοί από την Onex

Στο μεταξύ, σύμφωνα με χθεσινοβραδινές πληροφορίες σκεπτικισμός επικρατεί στον όμιλο Onex, έναν από τους δύο βασικούς διεκδικητές, σχετικά με τη συμμετοχή του στον διαγωνισμό για τα ναυπηγεία, αφού έχει θεωρηθεί ότι με τις προβλέψεις που υπάρχουν στους όρους του διαγωνισμού, δεν είναι ξεκάθαρο το τοπίο για κάποιον που σχεδιάζει να κάνει επενδύσεις για ναυπηγική μονάδα.

Σημειώνεται ότι οι πληροφορίες που έχουν κυκλοφορήσει το τελευταίο διάστημα αναφέρουν ότι ο εντολοδόχος των πιστωτών των ναυπηγείων (δηλαδή το Δημόσιο και οι τράπεζες) υπολογίζει ότι το τίμημα θα πρέπει να κυμανθεί μεταξύ 40 εκατ. και 50 ευρώ.Ωστόσο, όπως είναι γνωστό, ο διαγωνισμός είναι πλειοδοτικός και όποιος καταθέσει το μεγαλύτερο τίμημα θα πρέπει να πάρει το στρατιωτικό τμήμα των ναυπηγείων, εκτός αν ο εκκαθαριστής κρίνει άγονη τη διαδικασία. Πάντως, κύκλοι της αγοράς αναμένουν το «όνομα» του πλειοδότη να ανακοινωθεί άμεσα, δηλαδή το απόγευμα της Παρασκευής 11 Δεκεμβρίου 2020.

Ενδιαφερόμενοι οι οποίοι έχουν εκφράσει ανοικτά την πρόθεσή τους να καταθέσουν προσφορές είναι από τη μία η Pyletech Shipyards του Ομίλου North Star, του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου, που έχει ανακοινώσει επενδύσεις ύψους 700 εκατ. ευρώ σε βάθος τεσσάρων ετών, και από την άλλη η αμερικανικών συμφερόντων Onex, του Πάνου Ξενοκώστα, η οποία έχει πάρει το πηδάλιο στα Ναυπηγεία Σύρου, και «τρέχει» τις διαδικασίες για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Ωστόσο η Onex, όπως προαναφέρθηκε, δεν αποκλείεται τελικά να αποσυρθεί από τη διαδικασία.

Το εμπορικό κομμάτι

Ο νικητής του διαγωνισμού για το στρατιωτικό κομμάτι των ναυπηγείων παίρνει και το «ψυχολογικό προβάδισμα» για έναν δεύτερο διαγωνισμό που αναμένεται να ξεκινήσει πολύ σύντομα από την ΕΤΑΔ και αφορά το εμπορικό τμήμα των ναυπηγείων. Τα γνωστά και ως ΕΝΑΕ είναι χωρισμένα σε δύο τμήματα, εμπορικό και στρατιωτικό, από το 2008, όταν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καταλόγισε πρόστιμα ύψους 250 εκατ. ευρώ (σήμερα μπορεί να έχουν ξεπεράσει και τα 700 εκατ.) για παράνομες επιδοτήσεις.

Το εμπορικό τμήμα, που είναι περιουσιακό στοιχείο της ΕΤΑΔ σήμερα, περιλαμβάνει και τη μεγάλη πέτρινη δεξαμενή, που μπορεί να φιλοξενήσει σούπερ τάνκερ μεταφορικής δυνατότητας 300.000 τόνων.

Η δεξαμενή αυτή από άλλους θεωρείται «φιλέτο» αφού μπορεί να αποτελέσει «κράχτη» για όλη τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας και από άλλους ως το μεγάλο πρόβλημα, αφού πλοία σαν τα σούπερ τάνκερ δεν έχουν την Ελλάδα στη ρότα τους, και παράλληλα η πλήρης επισκευή της μπορεί να φτάσει και τα 50 εκατ. ευρώ.