Skip to main content

Τα νέα δεδομένα για την ελληνική οικονομία

© European Union

Με τη χώρα να περνά πλέον στην τελική ευθεία για τη διεξαγωγή των εκλογών της 21ης Μαΐου, στις Βρυξέλλες ετοιμάζονται τη Δευτέρα για την ανακοίνωση των εαρινών προβλέψεων της Κομισιόν, αλλά και για μία ακόμα προγραμματισμένη συνάντηση των υπουργών Οικονομικών με τις συνεδριάσεις των Eurogroup και Ecofin.

Στις εαρινές εκτιμήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να «φρεσκάρει» τις προβλέψεις της για την πορεία των οικονομιών των κρατών-μελών. Τη Δευτέρα, όμως, θα βρίσκονται στη βελγική πρωτεύουσα οι υπουργοί Οικονομικών, καθώς συνεδριάζει το Eurogroup. Ένα από τα βασικά θέματα συζήτησης αποτελούν οι επόμενες κινήσεις των χωρών-μελών, εν μέσω διατήρησης του πληθωρισμού σε υψηλά επίπεδα (παρά την πτώση που καταγράφεται τους τελευταίους μήνες), αλλά και τα μέτρα στήριξης που θα πρέπει να ληφθούν εάν οι τιμές στην ενέργεια αυξηθούν εκ νέου.

Στη δεύτερη περίπτωση, σύμφωνα με έγγραφο προς το Eurogroup για την ευαλωτότητα των επιχειρήσεων και την ενεργειακή κρίση, κυρίως ως προς τις προκλήσεις και τις πολιτικές που πρέπει να ακολουθηθούν, επισημαίνεται για ακόμα μία φορά ότι αν οι χώρες πρέπει να λάβουν μέτρα στήριξης αυτά θα πρέπει:

  • Να εστιάζουν στη στήριξη βιώσιμων επιχειρήσεων, να είναι προσωρινά και πιο στοχευμένα και συμβατά με τους δημοσιονομικούς στόχους, την ενιαία αγορά και τα κίνητρα εξοικονόμησης ενέργειας. Παράλληλα, η εταιρική υποστήριξη θα πρέπει να παραμείνει προσωρινή και να καταργηθεί σταδιακά, καθώς οι τιμές της ενέργειας θα υποχωρούν.
  • Ο σχεδιασμός των μέτρων στήριξης να περιλαμβάνει ημερομηνίες λήξης και ρήτρες λήξης ισχύος. Αυτή η προσέγγιση, όπως τονίζεται, επιτρέπει τη μεταβολή της υποστήριξης με την πάροδο του χρόνου, ανάλογα με την εξέλιξη των τιμών των ορυκτών καυσίμων που επικρατούν σε επίπεδο κρατών-μελών. Όπως επισημαίνεται, «η συνειδητοποίηση ότι η υποστήριξη είναι εκ των προτέρων προσωρινή είναι το «κλειδί» για τη διατήρηση των κινήτρων για την πραγματοποίηση των απαραίτητων προσαρμογών στις δομές κόστους και τη μείωση της αντίστασης, τη στιγμή που απαιτείται η απόσυρση. Από την άποψη αυτή, οι όροι για την ανανέωση της στήριξης θα πρέπει να καθορίζονται εκ των προτέρων και να διατηρούνται αξιόπιστοι». Παρόλα αυτά, μεγαλύτερες ημερομηνίες λήξης θα μπορούσαν να δικαιολογηθούν για τομείς με συστημική συνάφεια και χαρακτηρίζονται από τεχνολογίες όπου η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων είναι υψηλή και δύσκολο να αντικατασταθεί.

Σύμφωνα με το έγγραφο, οι πληροφορίες που είναι διαθέσιμες στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής θα πρέπει να γίνουν πιο αναλυτικές, ώστε να εξαρτώνται από την κατάσταση των επιχειρήσεων πριν από την κρίση, τις χρηματοδοτικές ανάγκες και τους πόρους και τα προειδοποιητικά σημάδια, όπως ο κύκλος εργασιών σταθερά χαμηλότερος σε σχέση με ομοειδείς επιχειρήσεις, οι καθυστερημένες πληρωμές φόρων ή τα αιτήματα αναδιάρθρωσης χρέους. «Η αξιοποίηση της τεχνογνωσίας του ιδιωτικού τομέα σε τέτοιες αξιολογήσεις θα είναι καίριας σημασίας».

Επίσης, η στήριξη δεν θα πρέπει να στρεβλώνει τον ανταγωνισμό και να παραμένει συμβατή με όρους ίσου ανταγωνισμού. «Τα μέτρα στήριξης εκτός των κρατικών ενισχύσεων, αλλά με δυνητικά επιζήμιες συνέπειες για το εμπόριο της ζώνης του ευρώ, θα πρέπει να παραμείνουν περιορισμένα. Αυτό ισχύει κυρίως για φορολογικά μέτρα».

Παράλληλα, θα συζητηθεί και το περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων, δηλαδή κατά πόσο οι ανατιμήσεις ανά την Ε.Ε. είναι αποκλειστικά αποτέλεσμα της ενεργειακής – εφοδιαστικής κρίσης.

Νεότερα θα «έρθουν» μία εβδομάδα αργότερα, καθώς στις 24 Μαΐου η Κομισιόν αναμένεται να δώσει στη δημοσιότητα τις συστάσεις της για τους προϋπολογισμούς των κρατών-μελών, την πορεία των Σχεδίων Ανάκαμψης των χωρών, αλλά και την έκθεση για την Ελλάδα στο πλαίσιο της μεταπρογραμματικής εποπτείας.