Skip to main content

Πρώην αεροδρόμιο: Ποιοι φορείς μετακομίζουν από το χώρο του Ελληνικού

Από την έντυπη έκδοση

Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]

Περί τους δύο με τρεις μήνες εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της επιτροπής που έχει οριστεί από την πλευρά της κυβέρνησης και των επενδυτών, προκειμένου να οριστικοποιηθεί η Σύμβαση παραχώρησης της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, ώστε να προχωρήσει η αξιοποίησή της.

Στο μεταξύ, η ομάδα των στελεχών της εταιρείας Ελληνικό Α.Ε. υπό την πολιτικό μηχανικό Νανά Σπυροπούλου, στη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, έχει εισέλθει σε φάση εντατικοποίησης των εργασιών που είναι αναγκαίες για να υλοποιηθεί η επένδυση, η οποία σε βάθος χρόνου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 7 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει σημαντικό αριθμό νέων θέσεων εργασίας.

Στα ζητήματα που χρειάζεται να διευθετηθούν περιλαμβάνεται η μετακόμιση από την έκταση φορέων του Δημοσίου όπως είναι οι Οδικές Συγκοινωνίες – αμαξοστάσιο ΕΘΕΛ (φιλοξενεί περίπου 400 λεωφορεία), οι κεντρικές εγκαταστάσεις της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) που καταλαμβάνουν 270 στρέμματα, το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ), το ΚΤΕΟ της Περιφέρειας Αττικής (δεν λειτουργεί) και το Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Νεότητας Αγίου Κοσμά (ΕΑΚΝ).

Οι παραπάνω φορείς έχουν ειδοποιηθεί εκ νέου από την Ελληνικό, η οποία τους έχει ζητήσει να έχουν αποχωρήσει από την έκταση το αργότερο έως τον Οκτώβριο του 2016 και τους έχει καλέσει σε συζήτηση για τη διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα. Το όλο θέμα μοιάζει απλό, αλλά δεν είναι, καθώς για να μετακομίσουν οι φορείς αυτοί, εκτός από την πολιτική βούληση που είναι αναγκαία (του αρμόδιου υπουργείου, που στις δύο πρώτες περιπτώσεις είναι το Υποδομών), χρειάζεται να βρεθεί η έκταση που θα μεταφερθούν και το ποσό για να καλυφθούν τα έξοδα.

Αξίζει να σημειωθεί σχετικά πως η λειτουργία στην έκταση αυτή φορέων όπως είναι η ΕΘΕΛ και η ΥΠΑ δεν συνάδει με τις χρήσεις που προβλέπονται από τη νομοθεσία. Με άλλα λόγια το ίδιο το κράτος παρανομεί και αφήνει να λειτουργούν εγκαταστάσεις π.χ. φανοποιείων (χωρίς πιθανότατα τις απαραίτητες περιβαλλοντικές άδειες), ενώ δεν υφίσταται θέμα άδειας ΒΙΟΠΑ (Βιοτεχνικά Πάρκα).

Η διαπραγμάτευση για τη Σύμβαση γίνεται από επιτροπή στην οποία συμμετέχουν ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για το συντονισμό του κυβερνητικού έργου Αλέκος Φλαμπουράρης, το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) και η Ελληνικό Α.Ε. και από την πλευρά των επενδυτών στελέχη της Lamda Development, της αραβικής Al Mabaar και της κινεζικής Fosun. Σύμφωνα με πληροφορίες, το κλίμα στις διαπραγματεύσεις είναι εποικοδομητικό. Μεταξύ άλλων από την πλευρά του Δημοσίου ζητούνται διευκρινίσεις για μια σειρά από ζητήματα, ενώ θα τεθούν και τα αιτήματα των όμορων δήμων για αντισταθμιστικά οφέλη.

Εκτός από την οριστικοποίηση της Σύμβασης και την έγκρισή της στη συνέχεια από τη Βουλή για να ξεκινήσει το έργο, το αμέσως επόμενο και χρονοβόρο βήμα είναι η κατάθεση των μελετών στο υπουργείο Περιβάλλοντος για να καταρτιστεί το ΕΣΧΑΔΑ (Ειδικό Σχέδιο Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων), να λάβει τη μορφή Προεδρικού Διατάγματος και να κατατεθεί στη συνέχεια προς έγκριση στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Υπενθυμίζεται ότι το τίμημα πώλησης της Ελληνικό Α.Ε. είναι 915 εκατ. ευρώ και σε αυτό προστίθενται 1,2 δισ. που έχει δεσμευτεί η Lamda να καταβάλει για την υλοποίηση των απαραιτήτων έργων σε επίπεδο υποδομών. Στον σχεδιασμό των επενδυτών περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων η δημιουργία ενός πάρκου συνολικής έκτασης 2.000 στρεμμάτων, πρότυπο Επιχειρηματικό Πάρκο, εκπαιδευτικά ιδρύματα και campus στέγασης φοιτητών, διεθνή ιδρύματα υγείας και έρευνας, συνολικά 5 ξενοδοχεία με 2.500 δωμάτια και εμπορικό κέντρο.

Στο παραλιακό μέτωπο, από το οποίο πιθανότατα θα ξεκινήσει το έργο, θα δημιουργηθεί συνεχόμενη αμμώδης παραλία μήκους 1 χλμ και πλάτους περίπου 50 μ. στην περιοχή του Αγ. Κοσμά, ανοιχτή στο κοινό, νέα μαρίνα για την εξυπηρέτηση μικρών σκαφών και εκπαιδευτικές χρήσεις μέσω της δημιουργίας ενός διεθνούς Ενυδρείου. Το έργο στοχεύει στην ενίσχυση του τουρισμού στην Αθήνα με την προσέλκυση 1 εκατ. επιπλέον επισκεπτών.