Skip to main content

Βrexit: Οι επιχειρήσεις δεν περιμένουν άλλο, χαράσσουν τη δική τους έξοδο

Της Νατάσας Στασινού
[email protected] 

H Τερέζα Μέι προσπαθεί εναγωνίως να προωθήσει ένα Plan B για το Brexit, που θα κερδίσει επαρκή στήριξη και θα αποτρέψει την άτακτη έξοδο της χώρας από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ίσως όμως να είναι πια αργά. Αυτό τουλάχιστον ισχύει για πολλές μεγάλες επιχειρήσεις, που με λιγότερο από δύο μήνες έως την προθεσμία της 29ης Μαρτίου να απομένουν, ξεκαθαρίζουν πως δεν μπορούν άλλο να περιμένουν να δουν τι μορφή θα λάβει το Brexit. 

Η περίπτωση της Nissan είναι από τις πλέον χαρακτηριστικές. Και τούτο γιατί η κυβέρνηση της Μέι είχε καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες να διατηρήσει την παρουσία των ιαπωνικών κολοσσών στη χώρα, που προσφέρουν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Είχε μάλιστα πετύχει να αποσπάσει ένα μήνυμα εμπιστοστύνης από τον Ιάπωνα πρωθυπουργό, Σίντζο Άμπε, αλλά και τις ίδιες τις ιαπωνικές εταιρείες, που φάνηκαν διατεθειμένες ακόμη και να αυξήσουν τις επενδύσεις τους σε βρετανικό έδαφος, υπό την προϋπόθεση εγγυήσεων. 

Η Nissan σχεδίαζε στο πλαίσιο αυτό μία νέα γραμμή παραγωγής στο Σάντερλαντ  για την κατασκευή του νέου μοντέλου X-Trail. Είχε ανακοινώσει την απόφαση από τα τέλη του 2016 ύστερα από «διαβεβαιώσεις» της κυβέρνησης. Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει αυτοκίνητα στο Σάντερλαντ από το 1986 και απασχολεί εκεί σχεδόν 7.000 υπαλλήλους και η κίνησή της αυτή ήταν πολύ σημαντική τόσο σε συμβολικό όσο και πρακτικό επίπεδο. Η προσθήκη της νέας γραμμής θα σήμαινε νέες προσλήψεις.

Ωστόσο προ ημερών η Nissan αποφάσισε αλλαγή σχεδίων. Το X-Trail θα κατασκευάζεται στην Ιαπωνία, όπως ξεκαθάρισε επικαλούμενη την αβεβαιότητα για το Brexit. «Η κατάσταση αυτή δεν βοηθά τις επιχειρήσεις να κάνουν σχέδια για το μέλλον» έγραψε σε επιστολή της σε εργαζομένους. 

Από την πλευρά τους τα συνδικάτα χαρακτήρισαν απογοητευτική την απόφαση και εξέφρασαν «έντονη ανησυχία» για το μέλλον του κλάδου, παρά το γεγονός ότι προς το παρόν η αλλαγή σχεδίων της Nissan δεν σημαίνει περικοπές θέσεων. 

Πλήγμα για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και την περιοχή χαρακτήρισε την εξέλιξη και η κυβέρνηση δια στόματος του υπουργού Επιχειρήσεων, Γκρεγκ Κλαρκ. Ο ίδιος τόνισε πως πρόκειται για «ηχηρή προειδοποίηση» του τι μπορεί να σημάνει ένα no deal. 

Υπενθυμίζεται ότι η επίσης ιαπωνική Panasonic έχει αποφασίσει να μεταφέρει την ευρωπαϊκή έδρα της στο Άμστερνταμ. Επιπλέον η γερμανική Schaeffler κλείνει τα δύο από τα τρία εργοστάσιά της στη Βρετανία, η Steris σχεδιάζει να μεταφέρει την εταιρική βάση της στην Ιρλανδία, ενώ και η Smurfit Kappa Group εγκαταλείπει τα σχέδια για ένα εργοστάσιο. 

Το δρόμο της εξόδου είχαν δείξει πρώτες οι επιχειρήσεις του χρηματοοικονομικού κλάδου. O χρηματιστηριακός όμιλος CME μεταφέρει από το Λονδίνο στο Άμστερνταμ δραστηριότητες βραχυπρόθεσμης χρηματοδότησης, ενώ αμερικανικοί και ευρωπαϊκοί τραπεζικοί κολοσσοί έχουν ήδη μεταφέρει ή σχεδιάζουν να μεταφέρουν μέρος των δραστηριοτήτων τους από το Σίτι σε άλλες πόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να μη χάσουν τα λεγόμενα δικαιώματα διαβατηρίου. 

To πλέον ανησυχητικό μήνυμα για το Λονδίνο, πάντως, έρχεται από τις ίδιες τις βρτανικές επιχειρήσεις. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι μία στις τρεις σκέφτονται σοβαρά την δική τους έξοδο από τη χώρα λόγω Brexit. Ανησυχητικά είναι και τα τελευταία μηνύματα από τους κλάδους μεταποίησης και κατασκευών, που φαίνεται να παγώνουν από την αβεβαιότητα. 

Με πληροφορίες από Bloomberg, Market Watch, Financial Times