Skip to main content

Η χορηγηθείσα έκπτωση 25% θεωρείται εισόδημα

Από την έντυπη έκδοση

Άρθρο του Παναγιώτη Ψαριανού*
*Ο Παναγιώτης Ψαριανός είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Οικονομικών Συμβούλων και Ελεγκτών Γραφείο Ψαριανού Α.Ε.

Αν και έχουμε εξάρει κατ’ επανάληψη τη στάση και το έργο της κυβέρνησης και των αρμοδίων υπαλλήλων και στελεχών σε καίριες κρατικές θέσεις, δεν μπορούμε, όμως, να μην επισημάνουμε ορισμένες αδικαιολόγητες ενέργειες ή παραλείψεις, οι οποίες θέλουμε να πιστεύουμε ότι οφείλονται στην υπερβολική πίεση και την κούραση της περιόδου αυτής. Ελπίζουμε, όμως, να αντιμετωπιστούν γρήγορα, ώστε να αποφευχθούν δυσάρεστες παρενέργειες στην οικονομική ζωή του τόπου.

Μέσα στα πολλά μέτρα που πήρε η κυβέρνηση για τη στήριξη των επιχειρήσεων, των επιτηδευματιών και των πολιτών, ήταν και η έκπτωση 25% επί των οφειλόμενων ποσών από τρέχουσες υποχρεώσεις, καθώς και ρυθμισμένων οφειλών, προς το Δημόσιο και τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς, των μηνών Μαρτίου και Απριλίου, αλλά και του Μαΐου και επομένων μηνών για κάποιες κατηγορίες οφειλών και επιτηδευματιών. Όμως, εδώ προκύπτει ένα σοβαρότατο θέμα, το οποίο επιβάλλεται να ρυθμιστεί άμεσα, γιατί διαφορετικά οι επιχειρήσεις, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και όσοι έκαναν χρήση των ευεργετικών διατάξεων της έκπτωσης, θα βρεθούν αντιμέτωποι με το γράμμα του νόμου και την επιβολή των συνεπειών του από τους εφοριακούς ελεγκτές.

Για την κατανόηση του θέματος αυτού και με πολύ απλά λόγια, ας υποθέσουμε ότι μια επιχείρηση όφειλε σε έναν από τους προαναφερόμενους μήνες στο Δημόσιο 100.000 ευρώ από ΦΠΑ. Αυτό το ποσό λογιστικά εμφανίζεται στην πίστωση του λογαριασμού 54 – Υποχρεώσεις από Φόρους-Τέλη, και συγκεκριμένα στο δευτεροβάθμιο λογαριασμό 54.00 – ΦΠΑ. Με την εξόφληση του ποσού αυτού -μειωμένου κατά το ποσοστό της έκπτωσης 25% επί των 100.000 ευρώ- και τη χρέωση του σχετικού λογαριασμού με 75.000 ευρώ (100.000-25.000 ευρώ), θα εμφανίζεται στην πίστωση του σχετικού λογαριασμού 54.00 ένα ποσό 25.000 ευρώ, το οποίο θα παραμένει εκεί, αφού η υποχρέωση προς το Δημόσιο θα έχει εξοφληθεί. 

Εδώ, όμως, ανακύπτει ένα κρίσιμο θέμα που άπτεται της Φορολογίας Εισοδήματος. Σύμφωνα με τις ισχύουσες φορολογικές διατάξεις, το ποσό αυτό των 25.000 ευρώ θεωρείται εισόδημα και θα πρέπει στο τέλος της Διαχειριστικής Χρήσης να μεταφερθεί στον λογαριασμό 81 – Έκτακτα και Ανόργανα Αποτελέσματα, και συγκεκριμένα στον λογαριασμό 81.01 – Έκτακτα και Ανόργανα Έσοδα, και να φορολογηθεί σαν κέρδος με τον εκάστοτε ισχύοντα συντελεστή φορολογίας -που τώρα ανέρχεται σε 24%-, με την υποβολή της Φορολογικής Δήλωσης.

Και, βέβαια, το εισόδημα αυτό -αν αφορά φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες- θα επιβαρυνθεί, επιπροσθέτως, και με την αναλογούσα Εισφορά Αλληλεγγύης, η οποία κλιμακώνεται σε εισοδηματικά κλιμάκια και ποσοστά, από 12.000 – 20.000 ευρώ με 2,2% έως 220.000 ευρώ και άνω με 10%. Δηλαδή, για τη χορηγηθείσα έκπτωση του 25%, και συγκεκριμένα για το ποσό των 25.000 ευρώ που αναφέρεται στο παράδειγμά μας, θα πρέπει να πληρωθεί Φόρος Εισοδήματος 6.000 ευρώ και Εισφορά Αλληλεγγύης -αν υπάρχει-, ανάλογα με το ύψος της σχετικής έκπτωσης.

Και, φυσικά, δεν τελειώνουμε εδώ. Επί του ποσού του Φόρου Εισοδήματος θα πρέπει να πληρωθεί και η αναλογούσα Προκαταβολή Φόρου για την επόμενη Διαχειριστική Περίοδο, 95% επί του καταβλητέου Φόρου ήτοι 5.700 ευρώ (6.000 : 95%), ποσό που θα λείψει από τα χρηματικά διαθέσιμα της οικονομικής μονάδας, ή, σε κάποιες περιπτώσεις, θα καλυφθεί με τραπεζικό δανεισμό -αν και φαινόμενο σπανιότατο στις μέρες μας για τις περισσότερες επιχειρήσεις, που έχουν πληγεί βαρύτατα από τη μακροχρόνια και δεινή οικονομική κρίση- και, επομένως, θα επιβαρύνει την επιχείρηση με χρηματοοικονομικές δαπάνες, που ανέρχονται σε απαγορευτικά μεγέθη, ακόμα και με 12% – κατά τη στιγμή που οι τράπεζες δανείζονται με πολύ χαμηλά επιτόκια και δανείζουν κάποιους προνομιούχους πελάτες τους με 3%. 

Και, βέβαια, θα νόμιζε κανείς, ότι, μ’ αυτές τις καταβολές, τελειώνει η επιβάρυνση μιας επιδότησης, που δόθηκε στις επιχειρήσεις και στους λοιπούς επιτηδευματίες σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες και την είχαν απόλυτη ανάγκη. Σε κάποια εξελιγμένη χώρα σίγουρα δεν θα υπήρχαν αυτά τα προβλήματα, αλλά, δυστυχώς, η δική μας χώρα βρίσκεται ακόμα σε επίπεδα αναπτυσσομένων χωρών – και ευχόμαστε σύντομα να περάσει στο πεδίο των αναπτυγμένων.

Η άλλη επιβάρυνση που μπορεί να προκύψει σε έναν ενδεχόμενο φορολογικό έλεγχο -και από έναν ελεγκτή που θα ξέρει τη δουλειά του και θα πράξει σωστά- είναι η χαρτοσήμανση του ποσού της χορηγηθείσας έκπτωσης -με 2,40 ή 3,60%, ανάλογα με τη μορφή του νομικού προσώπου και εάν είναι επιτηδευματίας φυσικό πρόσωπο-, αφού, στην προκειμένη περίπτωση, πρόκειται για Άφεση Χρέους, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί Φορολογίας Χαρτοσήμου – λυπηρό, αλλά ακόμα εξακολουθεί να υπάρχει στο φορολογικό μας σύστημα αυτό το απολίθωμα. Το ποσό, λοιπόν, αυτό, στην καλύτερη περίπτωση θα είναι 600 ευρώ (25.000 ευρώ : 2,40%).