Skip to main content

Γερμανία: Το καταναλωτικό όργιο δεν ευνοεί το λιανεμπόριο

Τα κορυφαία οικονομικά ινστιτούτα της Γερμανίας εκτιμούν ότι η γερμανική οικονομία θα «τρέξει» την τρέχουσα χρονιά με ρυθμό 2,1% αντί 1,2% που προέβλεπαν προηγουμένως.

Ως βασικοί λόγοι αναφέρονται η αύξηση της εσωτερικής ζήτησης, η χαμηλή τιμή του πετρελαίου αλλά και το χαμηλό ευρώ που δίνει σημαντική ώθηση στις γερμανικές εξαγωγές. Παράλληλα, οι ειδικοί αναμένουν περαιτέρω μείωση της ανεργίας από το 6,7% στο 6,3% φέτος και στο 5,9% το 2016.

Η ενίσχυση του καταναλωτικού κλίματος στη Γερμανία, ωστόσο, δεν φαίνεται να ωφελεί το λιανικό εμπόριο. Αν και ο τζίρος των λιανεμπόρων αυξήθηκε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο κατά 4%, οι επόμενοι μήνες δεν αναμένεται να είναι εξίσου επικερδείς, εκτιμά ο εκπρόσωπος του Εμπορικού Συνδέσμου Γερμανίας Στέφαν Γκεντ. «Το 2015 το λιανικό εμπόριο αναμένει ανάπτυξη της τάξης του 1,5%, χαμηλότερα δηλαδή από τα περσινά επίπεδα», υποστηρίζει.

Στροφή σε μακροπρόθεσμες επενδύσεις

Οι λόγοι που η υψηλή καταναλωτική διάθεση δεν ευνοεί το λιανικό εμπόριο είναι πολλοί και διαφορετικοί. Μπορεί τα χαμηλά τραπεζικά επιτόκια να ωθούν τους καταναλωτές στην αναζήτηση επενδύσεων, εντούτοις φαίνεται πως προτιμούν να ξοδεύουν τα χρήματά τους για αγαθά μεγάλης αξίας, όπως σπίτια και αυτοκίνητα, αντί για προϊόντα που προσφέρει το λιανικό εμπόριο. Τα γερμανικά νοικοκυριά διέθεσαν πέρυσι μόλις το ένα τέταρτο του διαθέσιμου εισοδήματός τους για προϊόντα του λιανικού εμπορίου.

Το μερίδιο του λιανικού εμπορίου στο σύνολο της ιδιωτικής κατανάλωσης στη Γερμανία παρουσιάζει εδώ και χρόνια πτωτικές τάσεις. Μεταξύ 2000 και 2014 υποχώρησε κατά επτά ποσοστιαίες μονάδες στο 28% σήμερα. «Αυτό οφείλεται στο ότι οι άνθρωποι ξοδεύουν περισσότερα για το σπίτι, για την υγεία τους, για το αυτοκίνητο. Προτιμούν δηλαδή μακροπρόθεσμες επενδύσεις οι οποίες δεν ωφελούν άμεσα το λιανικό εμπόριο», αναφέρει ο Γκεντ.

Ευκαιρία για το λιανικό εμπόριο;

Εντούτοις, η στροφή αυτή προς πιο ακριβές και μακροπρόθεσμες επενδύσεις, μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία και για τον κλάδο του λιανικού εμπορίου, εκτιμά ο Στέφαν Γκεντ: «Οι καταναλωτές αγοράζουν όλο και περισσότερα προϊόντα μεγάλης αξίας. Αυτό σημαίνει ότι κάνουν πιο συνειδητές αγορές. Σκέφτονται περισσότερο πόσα να ξοδέψουν για τα έπιπλα του σπιτιού και τις ηλεκτρικές συσκευές. Και στον κλάδο των τροφίμων όμως αυξάνεται η ζήτηση των επώνυμων προϊόντων. Οι καταναλωτές λοιπόν αγοράζουν περισσότερα και πιο συνειδητά».

Βέβαιο είναι πάντως ότι τις καλύτερες προοπτικές έχουν οι λεγόμενες «multi-channel» επιχειρήσεις, εκείνες δηλαδή που διαθέτουν τα προϊόντα τους μέσα από πολλά και διαφορετικά κανάλια. ΑυτΈς επωφελούνται από το γεγονός ότι ολοένα και περισσότεροι κάνουν στο μεταξύ τις αγορές τους μέσω διαδικτύου. Θεωρείται όμως πολύ σημαντικό να διατηρούν την ίδια ώρα τα καταστήματά τους στα κέντρα των πόλεων, προκειμένου να υπάρχει και η άμεση επαφή με τον πελάτη.

Πηγή: Deutsche Welle