Skip to main content

Περαιτέρω συρρίκνωση της μεταποίησης τον Μάρτιο

Περαιτέρω συρρίκνωση παρουσίασε ο εγχώριος κλάδος της μεταποίησης τον Μάρτιο, με τους Έλληνες κατασκευαστές να καταγράφουν υποχώρηση της παραγωγής για τρίτο συνεχή μήνα, αν και η απασχόλησης στα εργοστάσια σημείωσε οριακή αύξηση.

Εν τω μεταξύ, αυξήθηκαν οι δείκτες της έρευνας που αφορούν τις τιμές, καθώς οι τιμές εισροών αυξήθηκαν με τον ταχύτερο ρυθμό σε διάστημα εννέα μηνών.

Κλείνοντας στις 48,9 μονάδες τον Μάρτιο, από τις 48,4 μονάδες του Φεβρουαρίου, ο κύριος εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της Markit για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index – PMI) κατέγραψε τιμή κάτω από το σημείο μηδενικής μεταβολής των 50,0 μονάδων για έβδομο συνεχή μήνα, μολονότι υπέδειξε ελαφρά εξασθένηση του ρυθμού συρρίκνωσης.

Η μέση τιμή του κύριου δείκτη καθ’ όλη τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου (48,5 μονάδες) ήταν η χαμηλότερη που έχει καταγραφεί από το τρίτο τρίμηνο του 2013.

Υπογραμμίζοντας τις δυσμενείς λειτουργικές συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες κατασκευαστές, τα στοιχεία της έρευνας του Μαρτίου υπέδειξαν έβδομη συνεχή μείωση των νέων παραγγελιών του τομέα. Ο ρυθμός μείωσης ήταν έντονος και, σε γενικές γραμμές, αμετάβλητος από την τιμή – ρεκόρ σε διάστημα 19 μηνών του Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με την έρευνα της Markit, η δριμεία και επιταχυνόμενη μείωση των νέων παραγγελιών εξαγωγών επηρέασε αρνητικά τη συνολική εισροή νέων εργασιών, γεγονός το οποίο ορισμένα μέλη του πάνελ συνέδεσαν, εν μέρει, με την πολιτική αβεβαιότητα στην Ελλάδα που δρα αποθαρρυντικά για τους πελάτες του εξωτερικού.

Η παρατεταμένη υποχώρηση των παραγγελιών οδήγησε τους κατασκευαστές στη μείωση των επιπέδων παραγωγής για τρίτο συνεχή μήνα τον Μάρτιο, μολονότι οριακά και με τον ασθενέστερο ρυθμό στην τρέχουσα περίοδο της έρευνας. Από τους τρεις ευρύτερους κλάδους της βιομηχανίας, μόνο οι κατασκευαστές του κλάδου καταναλωτικών αγαθών κατέγραψαν αύξηση της παραγωγής, αύξηση η οποία αντισταθμίστηκε από τη συρρίκνωση στους τομείς των ενδιάμεσων και των επενδυτικών αγαθών.

Εν τω μεταξύ, η δημιουργία θέσεων εργασίας, από την πλευρά των εταιρειών καταναλωτικών αγαθών, οδήγησε σε συνολική ελαφρά αύξηση των επιπέδων απασχόλησης στον μεταποιητικό τομέα της Ελλάδας, για τέταρτο συνεχή μήνα.

Ωστόσο, οι κατασκευαστές περιόρισαν την αγοραστική τους δραστηριότητα τον Μάρτιο, όπως παρατηρείται κάθε μήνα από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο. Οι εταιρείες απέδωσαν την υποχώρηση αυτή στις χαμηλότερες απαιτήσεις παραγωγής και στις προσπάθειες συρρίκνωσης των αποθεμάτων λόγω των προβλημάτων σχετικά με τη ρευστότητα. Τα αποθέματα τόσο των προμηθειών όσο και των ετοίμων προϊόντων περιορίστηκαν σημαντικά, μολονότι με βραδύτερους ρυθμούς σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.

Εν τω μεταξύ, οι κατασκευαστές κατέγραψαν επιμήκυνση των χρόνων παράδοσης προμηθειών, γεγονός το οποίο απέδωσαν, εν μέρει, στην έλλειψη αποθεμάτων στην αλυσίδα προμηθειών. Στην πραγματικότητα, ο βαθμός στον οποίο επιδεινώθηκε η απόδοση των προμηθευτών ήταν ο σημαντικότερος σε διάστημα ενός έτους.

Σε άλλους τομείς, τα στοιχεία της έρευνας υπέδειξαν αύξηση του κόστους για τους κατασκευαστές, λόγω των υψηλότερων τιμών που κλήθηκαν να καταβάλουν για τα εισαγόμενα προϊόντα καθώς επίσης και για τον χάλυβα. Επιπλέον, ο ρυθμός αύξησης κατέγραψε υψηλό εννέα μηνών, έχοντας επιταχυνθεί έντονα σε σύγκριση με τον μέτριο ρυθμό του Φεβρουαρίου.

Παρ’ όλα αυτά, οι ανταγωνιστικές πιέσεις και η εξασθενημένη ζήτηση οδήγησαν τους κατασκευαστές στη μείωση των τιμών εκροών. Ο ρυθμός υποχώρησης ήταν έντονος, μολονότι ο βραδύτερος που έχει καταγραφεί από τον προηγούμενο Οκτώβριο.