Γάμοι αναβλήθηκαν, κοκτέιλ πάρτι ακυρώθηκαν και επιχειρηματικές εκδηλώσεις έγιναν με βιντεοκλήσεις. Με τις κοινωνικές εκδηλώσεις να έχουν μειωθεί δραστικά λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, ο κόσμος αγοράζει πολύ λιγότερα παπούτσια.
Αυτό έχει επηρεάσει σοβαρά τη βιομηχανία υποδημάτων της Πορτογαλίας, καθώς ειδικεύεται σε ακριβά, δερμάτινα παπούτσια –που κυρίως προορίζονται για μεγάλα γεγονότα και επίσημες επιχειρηματικές εκδηλώσεις– και τα περισσότερα εξ αυτών εξάγονται.
«Δεν υπάρχουν πια νυχτερινά κέντρα και ζευγάρια που να βγαίνουν έξω… όλα αυτά σημαίνουν μειώσεις σε ορισμένα προϊόντα», δήλωσε ο Ζοάο Μάια, γενικός διευθυντής της ένωσης υποδηματοποιών της Πορτογαλίας APICCAPS.
Κάποιες εταιρείες προσαρμόστηκαν κατασκευάζοντας πιο άνετα παπούτσια, που μπορούν να φορεθούν στο σπίτι ή στο σουπερ μάρκετ. Ορισμένες πρόσθεσαν μάσκες και άλλα είδη προστασίας στις γραμμές παραγωγής τους.
Μείωση παραγωγής 17%
Ωστόσο οι αλλαγές αυτές δεν μπορούν να καλύψουν τις απώλειες. Από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο φέτος, οι εξαγωγές από την Πορτογαλία -την τρίτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη χώρα παραγωγής υποδημάτων μετά την Ιταλία και την Ισπανία- μειώθηκαν κατά 17% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Η Πορτογαλία εξάγει πάνω από το 90% των υποδημάτων της και ο κλάδος έχει σημειώσει ανάπτυξη περίπου 50% την τελευταία δεκαετία, με κέρδη 1,7 δισεκ. ευρώ πέρυσι ύστερα από το υψηλό επίπεδο των 1,9 δισεκ. ευρώ το 2017.
Προσαρμογή επιβίωσης
Οι εταιρείες μεταποίησης αναγκάζονται να προσαρμοστούν για να επιβιώσουν.
Ο Πάουλο Μάρτινς, εταίρος στην εταιρία ανδρικών υποδημάτων Ambitious, δήλωσε ότι κατά το πρώτο lockdown η εταιρία του άρχισε να επικεντρώνεται σε υποδήματα που μπορούν να φορεθούν στο σπίτι ή για εργασίες όπως η κηπουρική.
«Εκείνοι που συνήθιζαν να ντύνονται καλά και να φορούν πιο επίσημα παπούτσια τώρα εργάζονται από το σπίτι και ….θέλουν ένα πιο άνετο προϊόν», δήλωσε ο Μάρτινς από το εργοστάσιό του στη βόρεια Πορτογαλία, όπου βρίσκονται οι περισσότερες από τις σχεδόν 1.500 εταιρίες υποδημάτων της χώρας.
«Οι προτιμήσεις αλλάζουν και αυτό θα έχει μεγάλες επιπτώσεις στη δουλειά μας».
«Τρομακτικές εποχές»
Άλλες, όπως η ToWorkFor, προχώρησαν σε ακόμα πιο ριζικές αλλαγές.
Η εταιρεία, που ειδικεύεται σε παπούτσια ασφαλείας για τον κατασκευαστικό κλάδο και όχι μόνο, άλλαξε μια από τις γραμμές παραγωγής της προκειμένου να κατασκευάζει μάσκες ενώ προχωρά και στην παραγωγή άλλων προϊόντων.
«Η πανδημία διεύρυνε τους ορίζοντές μας», δήλωσε ο Ορλάντο Αντράντε, επικεφαλής μάρκετινγκ στην ToWorkFor. «Εάν έχει βγει κάτι θετικό από αυτή την πανδημία, είναι ότι μας έκανε να δούμε την πραγματικότητα με διαφορετικό τρόπο, να δούμε προοπτικές εκεί που δεν τις βλέπαμε πριν διότι ήμασταν σε μια κατάσταση όπου νιώθαμε άνετα».
Παρά την καινοτομία και την ευελιξία, οι παραγωγοί αναμένουν να δουν συρρίκνωση των οικονομικών τους αποτελεσμάτων.
«Ο όγκος των παραγγελιών που έχουμε τώρα δεν θα είναι αρκετός για να αντέξει για όλη την περίοδο παραγωγής», δήλωσε ο Μάρτινς. Θα πρέπει επίσης να αντιμετωπίσει την αύξηση στις ημέρες αναρρωτικής άδειας του προσωπικού του λόγω της πανδημίας, κάτι που ίσως αναγκάσει την εταιρεία να κλείσει μια από τις δύο γραμμές παραγωγής υποδημάτων της.
Υποδήματα για σελέμπριτις
Ο σχεδιαστής υποδημάτων πολυτελείας Λουίς Ονόφρι, του οποίου τις δημιουργίες έχουν φορέσει σελέμπριτις όπως η Ναόμι Γουότς και η Πάρις Χίλτον, δήλωσε ότι πολλοί από τους πελάτες του ακύρωσαν τις παραγγελίες τους όταν ενέσκηψε η πανδημία.
«Πολλοί ήταν αυτοί που συνήθισαν να μένουν σπίτι τους λίγο παραπάνω» δήλωσε ο Ονόφρι στο Reuters από το ατελιέ του, ενώ οι υπάλληλοί του κατασκεύαζαν ψηλοτάκουνες γόβες στο εργοστάσιο που βρίσκεται ακριβώς από κάτω, με τη μυρωδιά δέρματος και κόλλας να είναι διάχυτη στον χώρο. Ο ίδιος χαρακτήρισε την πανδημία «τρομακτική περίοδο» για τις εταιρίες υποδημάτων πολυτελείας.
Εταιρείες υποδημάτων όπως του Ονόφρι βασίζονται κυρίως σε εκθέσεις στο εξωτερικό προκειμένου να πουλήσουν προϊόντα σε πελάτες, αλλά οι περισσότερες έχουν ακυρωθεί. Και με λιγότερη πελατεία απ’ ό,τι συνήθως, το 70% των εργοστασίων επέλεξε να σταματήσει την παραγωγή μεταξύ του Μαρτίου και του Μαΐου, σύμφωνα με την APICCAPS.
«Θα είναι εξαιρετικά δύσκολο για τη βιομηχανία μόδας διότι το καλοκαίρι οι καταστηματάρχες πρακτικά δεν πούλησαν», δήλωσε ο Ονόφρι. «Εχουν περίσσεια αποθεμάτων στα εμπορεύματά τους. Εάν αυτό συνεχιστεί και συσσωρεύσουν περισσότερα, αυτό θα μπορούσε να σημάνει το τέλος για πολλές εταιρείες».
Πηγή: ΑΜΠΕ