Skip to main content

Ευφυής αναμέτρηση, αβυσσαλέο κενό και ατρόμητη φιλοδοξία

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Πλούσιο είναι το κινηματογραφικό μενού αυτής της εβδομάδας, αποτελούμενο από τρεις αληθινές ιστορίες, ένα δημοφιλές έργο του Σαίξπηρ, ένα ανατριχιαστικό θρίλερ, μια κωμική επαναφορά, ένα οικολογικό ντοκιμαντέρ, μια αποστασιοποίηση από τις επιταγές της υπερκατανάλωσης και μια αγαπημένη κοριτσίστικη ηρωίδα.

«Θυσιάζοντας ένα πιόνι»

Η βιογραφική ταινία του Έντουαρντ Ζούικ – με τους Τόμπι Μαγκουάιρ, Λιβ Σράιμπερ, Πίτερ Σάρσγκαρντ, Λίλι Ρέιμπ, Ρόμπιν Ουάιγκαρτ, Μάικλ Στάμπαργκ και Έντουαρντ Ζινόβιεφ – καταγράφει την τρομακτική άνοδο και την πτώση του Αμερικανού σκακιστή Μπόμπι Φίσερ, αποτυπώνοντας τη συγκλονιστική αναμέτρησή του στο σκάκι με τον Σοβιετικό Μπόρις Σπάσκι, η οποία έγραψε ιστορία, το 1972, στο απόγειο του Ψυχρού Πολέμου. Κι ενώ τα δύο ιδιοφυή μυαλά συγκρούονται πάνω στη σκακιέρα, ο κόσμος παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τη γεμάτη συμβολισμό σύγκρουση, μαζί με τους υψηλά ιστάμενους των δύο χωρών, οι οποίοι προσπαθούν να εκμεταλλευθούν επικοινωνιακά τη συγκυρία.

«Βόλτα στο κενό» (3D)

Ο – βραβευμένος με Όσκαρ – Ρόμπερτ Ζεμέκις ζωντανεύει στη μεγάλη οθόνη το απίστευτο κατόρθωμα του 25άχρονου Γάλλου σχοινοβάτη Philippe Petit, ο οποίος, στις 7 Αυγούστου του 1974, περπάτησε για 45 λεπτά, κάνοντας οκτώ διαδρομές σε ένα τεντωμένο σχοινί ανάμεσα στους Δίδυμους Πύργους του World Trade Center, 411 μέτρα από το έδαφος, χωρίς την άδεια του δήμου ή οποιασδήποτε αρχής.

Επιλέγοντας τους Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ και τον – επίσης, βραβευμένο με Όσκαρ – Μπεν Κίνγκσλεϊ για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, ο σκηνοθέτης σημειώνει: «Όταν πρωτοδιάβασα την ιστορία, σκέφτηκα “Θεέ μου, αυτή η ταινία, πρώτον, πρέπει να γίνει πάση θυσία και, δεύτερον, πρέπει να γίνει τρισδιάστατη. Όταν βλέπεις έναν σχοινοβάτη, τον κοιτάς από χαμηλά προς τα πάνω. Ποτέ δεν έχεις την προοπτική του πώς είναι να είσαι στο σχοινί. Η ταινία ακολουθεί την ιστορία του Petit, αλλά σε ανεβάζει στο σχοινί, περπατάς μαζί του. Η τρισδιάστατη εικόνα είναι τρομερά εντυπωσιακή».

«Macbeth»

Η τραγική ιστορία ενός από τους πιο διάσημους χαρακτήρες του Σαίξπηρ, του ατρόμητου πολεμιστή και ηγέτη που τον στοίχειωσε η ίδια του η φιλοδοξία και η προφητεία ότι μια μέρα θα γίνει βασιλιάς, μεταφέρεται για πολλοστή φορά στον κινηματογράφο. Με τη σκηνοθετική υπογραφή του Τζάστιν Κερζέλ αυτήν τη φορά, και με πρωταγωνιστές τον – υποψήφιο για Όσκαρ – Μάικλ Φασμπέντερ, τη – βραβευμένη με Όσκαρ – Μαριόν Κοτιγιάρ και τους Ντέιβιντ Θιούλις, Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι, Τζακ Ρέινορ, Σον Χάρις και Πάντι Κονσιντάιν, ξετυλίγεται ξανά αυτή η διαχρονική ιστορία πάθους στην τσακισμένη από τον πόλεμο Σκωτία.

«Ο αρχάριος»

Ο Ρόμπερντ Ντε Νίρο, η – βραβευμένη με Όσκαρ – Αν Χάθαγουεϊ και η Ρενέ Ρούσο πρωταγωνιστούν στην κωμωδία της Νάνσι Μέγιερ, στην οποία ένας 70άχρονος χήρος συνταξιούχος επανέρχεται στην ενεργό εργασιακή δράση, ως ασκούμενος σε μια ιστοσελίδα μόδας, και αναπτύσσει μια ιδιαίτερη σχέση με τη διευθύντριά της.

«Κανίβαλοι»

Θέλοντας να καυτηριάσει το φαινόμενο του «slacktivism», της ακτιβιστικής δράσης για την καταπολέμηση των παγκόσμιων προβλημάτων αποκλειστικά και μόνο μέσω διαδικτύου και από την ασφάλεια του σπιτιού μας, ο Ιλάι Ροθ δημιούργησε μια ανατριχιαστική ταινία τρόμου για γερά στομάχια. Με τους Λορένζα Ίζο, Άριελ Λέβι, Ντάριλ Σαμπάρα, Κίρμπι Μπλις Μπλάντον, Σκάι Φερέιρα, Μάγκντα Απάνοβιτς, Νικολάς Μαρτίνεζ και Άαρον Μπερνς, μια ομάδα ακτιβιστών φοιτητών από τη Νέα Υόρκη, οι οποίοι έχουν μάθει να εξαρτώνται από την τεχνολογία για την κάθε τους ανάγκη, ταξιδεύουν στον Αμαζόνιο, για να οργανώσουν τις προσπάθειες προστασίας ενός δάσους. Όμως, καταλήγουν όμηροι μίας φυλής ιθαγενών, που έχει ιδιαίτερες ορέξεις…

«Πίσω από το “slacktivism”, υπάρχουν καλές προθέσεις: το να θες να βοηθήσεις άλλους σε μακρινές γωνιές του πλανήτη. Αλλά, τελικά, είναι περισσότερο ένας τρόπος, απλά για να νιώθεις καλύτερα ο ίδιος» σχολιάζει ο σκηνοθέτης.

«Bikes vs cars»

Στο ντοκιμαντέρ του Φρεντρίκ Γκέρτεν, συναντάμε ακτιβιστές και στοχαστές, που αγωνίζονται για καλύτερες πόλεις, αρνούμενοι να σταματήσουν το ποδήλατο, παρά τον αυξανόμενο αριθμό των νεκρών στην κυκλοφορία. Η ταινία απεικονίζει την παγκόσμια κρίση, όσον αφορά στο κλίμα, τους πόρους της γης και τις πόλεις που είναι γεμάτες αυτοκίνητα, καταδεικνύοντας ότι το ποδήλατο αποτελεί ένα κατάλληλο εργαλείο για την απαιτούμενη αλλαγή, αλλά τα ισχυρά συμφέροντα προσπαθούν να εμποδίσουν τη χρήση του.

«Μάνα»

Η Βάλερυ Κοντάκου σκηνοθετεί ένα ντοκιμαντέρ για την πιο ατίθαση συμμορία στην ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, καταγράφοντας τα αληθινά γεγονότα του 1962, όταν 4 ανήλικα κορίτσια έγιναν πρωτοσέλιδο στον Τύπο της εποχής, καθώς έφυγαν από τα σπίτια τους, για να κλειστούν σε μοναστήρι. Σκοπός τους ήταν να δημιουργήσουν ένα Ίδρυμα, στα πρότυπα του Ιδρύματος Πεσταλότσι (Ελβετία), ώστε να προσφέρουν καταφύγιο σε παραμελημένα και κακοποιημένα παιδιά. Μισό αιώνα αργότερα, οι πρωτεργάτριες του Λυρείου Παιδικού Χωριού, στον Νέο Βουτζά Αττικής, συνεχίζουν να περιθάλπουν και να φροντίζουν παιδιά, χωρίς βοήθεια από το κράτος και την Εκκλησία.

«Το “Μάνα” είναι μια διαφορετική ιστορία γυναικείας χειραφέτησης» αναφέρει η Βάλερυ Κοντάκου. «Οι ηρωίδες τής ταινίας κατέρριψαν τα στερεότυπα, για να κάνουν αυτό που θέλουν. Να δημιουργήσουν και να προσφέρουν. Και αυτό που δημιούργησαν έχει αλλάξει τις ζωές εκατοντάδων παιδιών έως τώρα, επαναπροσδιορίζοντας την έννοια του όρου οικογένεια».

«Μαξιλάρι»

Όπως περιγράφει ο σκηνοθέτης της, Κωνσταντίνος Κακογιάννης: «Η ταινία διηγείται την ιστορία μιας απόπειρας γεφύρωσης ετεροτήτων, αγάπης και έρωτα, χιούμορ και μελαγχολίας, ύπνου και παιχνιδιού, μια γεφύρωση του ουρανού με τη θάλασσα. Σε εποχές κρίσης, πλασματικής ή μη, όπου το κάλεσμα για πράξη μπορεί εύκολα να χειραγωγηθεί, ίσως το πιο ριζοσπαστικό πράγμα είναι να μην κάνεις τίποτα και να κάτσεις να σκεφτείς. Οι πρωταγωνιστές του “Μαξιλαριού” αποφασίζουν να κάνουν “δύο βήματα πίσω” από τον κόσμο και να πάρουν αποφάσεις, ενώ αναμένουν κάποιο συμβάν. Προσπαθούν να απομακρυνθούν από τις επιταγές της υπερκατανάλωσης, αλλά ο καθένας τους κουβαλάει και το μαξιλάρι του, ένα σύμβολο τεμπελιάς, αλλά και αναστοχασμού».
Παίζουν οι Ρηνιώ Κυριαζή, Κλεοπάτρα Μάρκου, Μυρτώ Στράμπη, Πανάγος Ιωακείμ, Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου, Άρης Τσαμπαλίκας και Τάκης Μόσχος.

«Barbie & οι αδελφούλες της σε μια απίθανη κουταβοπεριπέτεια»

Στην ταινία κινουμένων σχεδίων του Άντριου Το, η Barbie και οι τρεις αδερφές της, ξεκινούν με τα αξιολάτρευτα κουτάβια τους, για ένα συναρπαστικό κυνήγι θησαυρού.