Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Παγκοσμίως επιτυχημένα μυθιστορήματα, αληθινές ιστορίες και εικόνες σύγχρονης πραγματικότητας μεταφέρονται στη μεγάλη οθόνη αυτή την εβδομάδα.
Το παγκόσμιο μπεστ σέλερ του Τζο Νέσμπο μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη από τον Τόμας Άλφρεντσον, ο οποίος δημιουργεί ένα αγωνιώδες αστυνομικό θρίλερ, με πρωταγωνιστές τη Ρεμπέκα Φέργκιουσον, τους – υποψήφιους για Όσκαρ – Μάικλ Φασμπέντερ και Κλοέ Σεβινί, τον – βραβευμένο με Όσκαρ – Τζ. Κ. Σίμονς και τους Βαλ Κίλμερ, Τζέιμι Κλέιτον, Σαρλότ Γκένσμπουργκ, Τζέιμς Ντ’Αρσί και Τόμπι Τζόουνς. Ένα κορίτσι ξυπνά κι αναζητεί τη μητέρα του. Το σπίτι άδειο. Στον κήπο, ένας χιονάνθρωπος με το φουλάρι της τυλιγμένο στο λαιμό του. Ένας κατά συρροή δολοφόνος παίζει διεστραμμένα παιχνίδια στρατηγικής και ο συναισθηματικά ασταθής αστυνόμος Χάρι Χόλε καλείται να μπει στο μυαλό του, πριν εμφανιστεί ένας ακόμα χιονάνθρωπος.
Για κανέναν καλλιτέχνη δεν έχουν δημιουργηθεί τόσοι θρύλοι, όσοι για τον Ολλανδό ζωγράφο Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Τον έχουν αποκαλέσει μάρτυρα, λάγνο σάτυρο, τρελό, ιδιοφυία και ρέμπελο. Το ίδιο ξεχωριστή, όπως και οι πίνακές του, ήταν η παθιασμένη και κακότυχη ζωή του και ο μυστηριώδης του θάνατος. Στη βραβευμένη βιογραφική ταινία κινουμένων σχεδίων των Ντορότα Κομπιέλα και Χιου Γουέλσμαν, η οποία αποτελεί την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που έγινε όλη με ζωγραφική στο χέρι, ο αληθινός Βίνσεντ αποκαλύπτεται μέσα από τις επιστολές του. Μία εβδομάδα πριν τον θάνατό του, έγραψε στην τελευταία του επιστολή: «Μόνο μέσα από τους πίνακές μας, μπορούμε να μιλάμε». Αυτό επιχειρεί να κάνει η ταινία, δίνοντας ζωή στους πίνακές του, για να διηγηθούν την ξεχωριστή του ιστορία.
Κάθε ένα από τα 65.000 καρέ της ταινίας είναι και μια ελαιογραφία, ζωγραφισμένη με το χέρι, από 125 επαγγελματίες ζωγράφους, που ταξίδεψαν από όλον τον κόσμο, για να έρθουν στα στούντιο της Πολωνίας και της Ελλάδας και να πάρουν μέρος στην παραγωγή. Στην αρχή, έγιναν τα γυρίσματα ζωντανής δράσης με τους ηθοποιούς Ντάγκλας Μπουθ, Ρόμπερτ Γκούλαζικ, Έλινορ Τόμλινσον και Τζερόμ Φλιν και, μετά, η ταινία ζωγραφίστηκε με το χέρι καρέ καρέ και επενδύθηκε με τη μουσική του Κλιντ Μάνσελ.
Η ιστορία ξετυλίγεται, όταν ο γιος ενός ταχυδρόμου, που έχει την τελευταία επιστολή που έγραψε ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ πριν αυτοκτονήσει, αναζητεί τον Τεό, αδελφό του διάσημου ζωγράφου. Όταν ανακαλύπτει ότι έχει πεθάνει, προσπαθεί να μάθει όσα περισσότερα μπορεί για την εκπληκτική παθιασμένη ζωή του Βίνσεντ και να ανακαλύψει την αλήθεια για τον παράξενο θάνατό του.
Εμπνευσμένο από πραγματικά γεγονότα, το ιστορικό δράμα του – βραβευμένου με Όσκαρ – Τέρι Τζορτζ, με τον – επίσης βραβευμένο με Όσκαρ – Κρίστιαν Μπέιλ και τους Όσκαρ Άιζακ, Σαρλότ Λε Μπον και Ζαν Ρενό, μας μεταφέρει στα τέλη του 1914. Ένας σπουδαστής ιατρικής ερωτεύεται μια όμορφη δασκάλα χορού, όταν έρχονται κοντά, λόγω της αρμένικης καταγωγής τους. Η σύγκρουσή του με τον σύντροφό της, έναν Αμερικανό φωτοδημοσιογράφο που είναι αποφασισμένος να εκθέσει όλη την αλήθεια για τη γενοκτονία των Αρμενίων, είναι αναπόφευκτη. Όσο η Οθωμανική Αυτοκρατορία καταρρέει, οι τρεις τους πρέπει να τιθασεύσουν τα πάθη τους, προκειμένου να σωθούν.
Η δραμεντί του Φινλανδού δημιουργού Άκι Καουρισμάκι απέσπασε την Αργυρή Άρκτο σκηνοθεσίας στο φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου και το Grand Prix της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI). Με τους Σερβάν Χαγί, Σακάρι Κουοσμάνεν, Γιάνε Χιτιαΐνεν, Ίλκα Κοϊβούλα και Νούπου Κόϊβου, ένας Σύρος μετανάστης καταφθάνει στη Φινλανδία και βρίσκει δουλειά στο εστιατόριο ενός πρώην επιχειρηματία, που άφησε τη γυναίκα του και την εταιρεία του, για να ακολουθήσει το όνειρό του. Αυτοί οι δύο άντρες, που εγκατέλειψαν τα σπίτια τους για διαφορετικούς λόγους, αλλάζουν μαζί τις ζωές τους. Για μια στιγμή, η ζωή δείχνει την πιο φωτεινή πλευρά της, αλλά, σύντομα, η μοίρα παρεμβαίνει, οδηγώντας σε ένα ανοιχτό τέλος…
«Με αυτή την ταινία, προσπαθώ να καταβάλλω κάθε δυνατή προσπάθεια, για να αποδομήσω τον ευρωπαϊκό τρόπο που βλέπουν τους πρόσφυγες: είτε ως θλιβερά θύματα, είτε ως αλαζονικούς οικονομικούς μετανάστες που εισβάλλουν στις κοινωνίες μας, απλώς για να κλέψουν τις δουλειές μας, τις συζύγους μας, τα σπίτια μας και τα αυτοκίνητά μας» εξηγεί ο σκηνοθέτης. «Στην ευρωπαϊκή ιστορία, η δημιουργία και η επιβολή στερεότυπων προκαταλήψεων δημιουργεί μια απειλητική ηχώ. Παραδέχομαι ότι “Η άλλη πλευρά της ελπίδας” είναι, σε κάποιο βαθμό, μια ταινία, που προσπαθεί, χωρίς επιμονή, να επηρεάσει τις απόψεις και τις θέσεις των θεατών της, προσπαθώντας, παράλληλα, να χειραγωγήσει τα συναισθήματά τους, για να επιτύχει τον στόχο της. Επειδή τέτοιες προσπάθειες συνήθως αποτυγχάνουν, αυτό που θα παραμείνει είναι, ελπίζω, μια σωστή και ελαφρώς μελαγχολική ιστορία που περιβάλλεται από το χιούμορ, όμως, με μια άλλη ματιά, είναι μια σχεδόν ρεαλιστική ταινία για ορισμένες ανθρώπινες μοίρες τώρα, σε αυτόν τον κόσμο, σήμερα».
Το θρίλερ δράσης του Μάρτιν Κάμπελ βασίζεται στο – δημοσιευμένο, το 1992 – μυθιστόρημα «The chinaman» του συγγραφέα αστυνομικής λογοτεχνίας, Στίβεν Λέδερ. Με τους Τζάκι Τσαν, Πιρς Μπρόσναν, Κέιτι Λέουνγκ, Ρούφους Τζόουνς, Μαρκ Τάντι και Τσάρλι Μέρφι, το κρυμμένο παρελθόν ενός ταπεινού Κινέζου επιχειρηματία που ζει στο Λονδίνο βγαίνει στην επιφάνεια, όταν η έφηβη κόρη του δολοφονείται σε ένα «τυφλό» τρομοκρατικό χτύπημα. Ψάχνοντας με μανία την ταυτότητα των τρομοκρατών, συγκρούεται με έναν Βρετανό κυβερνητικό αξιωματούχο, το παρελθόν του οποίου, ίσως, κρύβει στοιχεία για τους πραγματικούς δολοφόνους.
Ο συγκλονιστικός αγώνας τένις του 1973 ανάμεσα στην παγκόσμια πρωταθλήτρια Μπίλι Τζιν Κινγκ και τον πρώην πρωταθλητή και κατά συρροή γυναικά, Μπόμπι Ριγκς -που έμεινε στην ιστορία ως η Μάχη των Φύλων κι έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή οπτικοποιημένα αθλητικά events όλων των εποχών-, ζωντανεύει στη βιογραφική αθλητική κωμωδία των Τζόναθαν Ντέιτον και Βαλερί Φάρις. Ο αγώνας έπιασε τον παλμό της εποχής και πυροδότησε μία παγκόσμια συζήτηση πάνω στο θέμα της ισότητας των φύλων, προωθώντας έτσι το φεμινιστικό κίνημα. Παίζουν η – βραβευμένη με Όσκαρ – Έμα Στόουν και οι Στιβ Καρέλ, Ελίζαμπεθ Σου, Άντρια Ράιζμπορο, Σάρα Σίλβερμαν και Κρις Πάρνελ.
Η ζωή και το όνειρο στη Βόρεια Κορέα αποτυπώνονται στο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ του Βιτάλι Μάνσκι (2015), μέσα από μια συνηθισμένη οικογένεια της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Κορέας. Έχοντας εξασφαλίσει άδεια γυρισμάτων από το κράτος της Βόρειας Κορέας, η ταινία αποκαλύπτει τη φαινομενικά αψεγάδιαστη ζωή και, συγκεκριμένα, εστιάζει στην πορεία ένταξης ενός κοριτσιού, μέσα από την «εξιδανίκευση» των πάντων, στην ιδανική ζωή, την ιδανική εργασία, την ιδανική χώρα. Τελικός σκοπός, να καταφέρει η ηρωίδα να γίνει μέλος μιας «ιδανικής» κοινωνίας. Η κάμερα καταγράφει τη γενικότερη εικόνα μιας χώρας, που βρίσκεται «κάτω από την αιωνιότητα του ήλιου», ο οποίος είναι και σύμβολο του ηγέτη της.