Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Οσκαρικές πινελιές έχει και αυτή η κινηματογραφική εβδομάδα, η οποία ξετυλίγει τις ιστορίες ενός ανθρώπου που επαναπροσδιόρισε το φύλο του, ενός πορσελάνινου «παιδιού», δύο ταλαιπωρημένων προσφύγων, ενός πολύ ανθρώπινου Θεού, ενός ζωντανού θρύλου που επιστρέφει για έβδομη φορά, μιας αγαπημένης σκιουροπαρέας, μιας «ένοπλης» θεατρικής παράστασης και μιας κουκλίστικης μυστικής αποστολής.
«Το κορίτσι από τη Δανία»
Ο – βραβευμένος με Όσκαρ – Τομ Χούπερ μεταφέρει στον κινηματογράφο το ομώνυμο βιβλίο του Ντέιβιντ Έμπερσχοφ, που αφηγείται μια εκδοχή της συγκλονιστικής ιστορίας του Άιναρ Βέγκενερ, γνωστού ως Λίλι Έλμπε, την περίοδο που αποφάσισε να κάνει εγχείρηση επαναπροσδιορισμού φύλου, σοκάροντας την κοινωνία της Κοπεγχάγης του 1926. «Ντυμένη» με τη μουσική του – επίσης βραβευμένου με Όσκαρ – συνθέτη ελληνικής καταγωγής Αλεξάντρ Ντεσπλά, η βιογραφική αυτή ταινία είναι υποψήφια για τέσσερα Όσκαρ: κουστουμιών, σχεδιασμού παραγωγής, Α΄ ανδρικού ρόλου για τον – ήδη βραβευμένο με Όσκαρ – Έντι Ρεντμέιν και Β΄ γυναικείου ρόλου για την Αλίσια Βικάντερ. Το καστ συμπληρώνουν οι Άμπερ Χερντ, Ματίας Σένερτς, Μπεν Γουίσο και Σεμπάστιαν Κοχ.
Ενσαρκώνοντας τη ζωγράφο Λίλι Έλμπε, ο Έντι Ρέντμεϊν σημειώνει: «Πρόκειται για μια ιστορία αυθεντικότητας, ταυτότητας και θάρρους, μα, πάνω από όλα, μια ιστορία αγάπης. Για έναν γάμο που μεταμορφώνεται. Για τα εμπόδια της ζωής που, ως ντουέτο, η Λίλι και η Γκέρντα, καλούνται να υπερπηδήσουν. Και το τρομακτικό είναι πως, 100 χρόνια μετά την εποχή της Λίλι, το κίνημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν έχει αλλάξει πολύ…».
«The boy»
Στο θρίλερ του Γουίλιαμ Μπρεντ Μπελ, με τους Λόρεν Κόαν, Ρούπερτ Έβανς, Νταιάνα Χάρντκασλ, Τζιμ Νόρτον, Μπεν Ρόμπσον και Τζέιμς Ράσελ, μία κοπέλα, θέλοντας να ξεφύγει από το σκοτεινό παρελθόν της, βρίσκει δουλειά ως νταντά σε ένα απομακρυσμένο αγγλικό χωριό. Όμως, το οκτάχρονο αγόρι, που πρέπει να φροντίσει, είναι μια μεγάλη πορσελάνινη κούκλα. Οι κανόνες, που της δίνουν οι «γονείς» του, είναι αυστηροί και δεν πρέπει ποτέ να τους παραβεί…
«Mediterranea»
Αντλώντας έμπνευση από τα αληθινά γεγονότα των φυλετικών εξεγέρσεων του 2010 στη νότια Ιταλία, ο Τζόνας Καρπινιάνο, στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, μεταφέρει για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη – με πειστικότητα, ευαισθησία και ρεαλισμό – την πορεία, που διαγράφουν κάθε χρόνο χιλιάδες μετανάστες, οι οποίοι αφήνουν τις χώρες τους, για να αναζητήσουν μια καλύτερη ζωή στην Ευρώπη.
Με αξιόλογη φεστιβαλική πορεία και πρωταγωνιστές τους Κουντούς Σεϊχόν, Αλασάν Σι, Άνταμ Νιένιε, Μαίρη Ελίζαμπεθ Ίνοσενς, Πίο Αμάτο, Νταβίντ Σκιπιλίτι και Πάολο Σκιαρέτα, το επίκαιρο δράμα ρίχνει μια διεισδυτική ματιά στη μεταναστευτική κρίση και σκιαγραφεί την Ευρώπη, που αποδεικνύεται μια απατηλή «Γη της Επαγγελίας», μέσα από το επικίνδυνο ταξίδι δύο φίλων που διασχίζουν τη Σαχάρα και τη Μεσόγειο. Όταν φτάνουν στην Ιταλία, συναντούν τις δύσκολες συνθήκες προσαρμογής, αλλά και τις μικρές ανθρώπινες στιγμές που τους κάνουν να ελπίζουν.
«Αυτό, που με ενδιέφερε περισσότερο, είναι το πώς η Ιταλία υποδέχεται τους μετανάστες. Νομίζουμε ότι ξέρουμε ήδη για το ταξίδι τους: το πέρασμα και, στη συνέχεια, τους εκατοντάδες Αφρικανούς που φτάνουν στις ακτές μας με βάρκες κάθε χρόνο, αλλά αγνοούμε τι ακολουθεί στη συνέχεια. Για μένα, αυτή ήταν η αφετηρία. Ήθελα, επίσης, να εντοπίσω την αμφισημία της συμπόνιας και πώς μερικές φορές μετατρέπεται σε μια αλαζονική συμπεριφορά, η οποία, κάλλιστα, μπορεί να προέρχεται από άγνοια. Ο μετανάστης δεν είναι απλά ένας ξένος, ο τρομακτικός ή διάσημος άγνωστος, ανάλογα με τις ιδεολογικές πεποιθήσεις του καθενός, αλλά είναι ένα στοιχείο αυξανόμενης σημασίας στην παγκοσμιοποιημένη εποχή μας. Αυτός είναι ο λόγος, που ο τίτλος «Mediterranea» είναι στον πληθυντικό, αντιπροσωπεύοντας αυτό το σημείο συνάντησης, αυτό το πεδίο συγκρούσεων και, πάνω από όλα, αυτό το μέρος που δεν μπορεί να οριστεί σύμφωνα με τα σύνορά του» εξηγεί ο σκηνοθέτης.
«Η ολοκαίνουργια… Καινή Διαθήκη!»
Με την παιδικότητα και την ουσιαστική αγάπη στο επίκεντρό της, η μαύρη κωμωδία του πολυβραβευμένου αιρετικού Βέλγου δημιουργού Ζακό Βαν Ντορμέλ – με τους Μπενουά Πελβούρντ, Κατρίν Ντενέβ, Φρανσουά Ντεμιέν, Γιολάντ Μορό και Πίλι Γκρουν – είναι η επίσημη υποψηφιότητα του Βελγίου για το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Στη σουρεαλιστική αυτή ταινία, ο Θεός είναι ένα υπαρκτό καθημερινό πρόσωπο, μικρόψυχος, δειλός και αντιπαθής, ακόμα και στην ίδια του την οικογένεια. Η δεκάχρονη κόρη του επαναστατεί εναντίον του, χακάρει τον υπολογιστή του και διαρρέει σε όλους τους ανθρώπους την ημερομηνία, που πρόκειται να πεθάνουν.
«Κριντ: Η γέννηση ενός θρύλου»
Έχοντας αποσπάσει τη Χρυσή Σφαίρα Β΄ ανδρικού ρόλου και υποψηφιότητα για το αντίστοιχο Όσκαρ, ο Σιλβέστερ Σταλόνε, μετά από τις έξι ταινίες «Rocky» που έχουν γυριστεί μέσα σε τριάντα χρόνια, φέροντας όλες την υπογραφή του στο σενάριο και τέσσερις από αυτές στη σκηνοθεσία, επιστρέφει με ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του Rocky, σκηνοθετημένο από τον Ράιαν Κούγκλερ. Με τους Μάικλ Μπ. Τζόρνταν, Τέσα Τόμσον, Φιλίσια Ρασάντ και Άντονι Μπελιού να τον πλαισιώνουν, ο Ρόκι Μπαλμπόα, αυτήν τη φορά, αναλαμβάνει να προπονήσει στην πυγμαχία τον γιο ενός παλιού του γνώριμου, του αείμνηστου Απόλο Κριντ.
Η ταινία «Rocky» του 1976 ήταν υποψήφια για δέκα Όσκαρ, κερδίζοντας τρία από αυτά. Ο Σιλβέστερ Σταλόνε ήταν υποψήφιος για τα Όσκαρ Α΄ ανδρικού ρόλου και καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου, πράγμα που τον καθιστά τον τρίτο άνθρωπο στην ιστορία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, μετά τους Τσάρλι Τσάπλιν και Όρσον Γουέλς, που υπήρξε υποψήφιος και για τα δύο αυτά βραβεία, την ίδια χρονιά.
«Η πυγμαχία, όπως και τα περισσότερα αθλήματα, βασίζονται κατά 80% στο μυαλό» επισημαίνει ο Σταλόνε. «Ο αγώνας μπορεί να έχει χαθεί, από τη στιγμή που βγαίνεις έξω από το καμαρίνι. Γι’ αυτό και ένας καλός προπονητής πρέπει να είναι και ψυχολόγος. Να στηρίζει τον αθλητή του και να τον κρατά συγκροτημένο. Είναι ένα εξαιρετικό επάγγελμα, και σκέφτηκα ότι ήταν μία θαυμάσια ευκαιρία για τον Ρόκι να χρησιμοποιήσει όλα όσα είχε μάθει, τα χρόνια που ήταν επαγγελματίας πυγμάχος, και να τα μεταδώσει σε αυτό το παιδί».
«Ο Άλβιν και η παρέα του: Σκίουροι στον δρόμο»
Τέσσερα χρόνια μετά την τελευταία τους περιπέτεια, οι αγαπημένοι σκίουροι επανέρχονται στην οικογενειακή ταινία του Ουόλτ Μπέκερ, με τους Τζέισον Λι, Τζάστιν Λονγκ, Μάθιου Γκρέι Γκάμπλερ, Τζέσι ΜακΚάρτνεϊ, Τόνι Χέιλ, Κίμπερλι Ουίλιαμς – Πέιζλι, Τζος Γκριν και Μπέλα Θορν. Αυτή τη φορά, τα χαριτωμένα σκιουράκια προσπαθούν να εμποδίσουν τον γάμο του αγαπημένου τους ανθρώπου, για να τον κρατήσουν κοντά τους και να αποτρέψουν την προσθήκη ενός νέου απαίσιου θετού αδελφού στην παρέα τους.
«Interruption»
Η ζωή μιμείται την τέχνη και όχι η τέχνη τη ζωή, στο βραβευμένο δράμα μυστηρίου του Γιώργου Ζώη, με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου και μια πλειάδα ηθοποιών. Όλα ξεκινούν, όταν, κατά τη διάρκεια μιας θεατρικής παράστασης, μια ομάδα ένοπλων αγοριών και κοριτσιών ανεβαίνει στη σκηνή και προσκαλεί τους θεατές να την ακολουθήσουν.
«Είναι μια ιστορία, που εκτυλίσσεται μέσα σε ένα θέατρο» σημειώνει ο σκηνοθέτης. «Το θέατρο προέρχεται από τη λέξη “θέατρον”, που σημαίνει το μέρος, όπου πάμε, για να δούμε. Είναι μια ταινία για την ίδια τη θέαση. Στις 23 Οκτώβρη 2002, πενήντα οπλισμένοι Τσετσένοι εισβάλλουν σε κεντρικό θέατρο της Μόσχας. Στα πρώτα λεπτά της εισβολής, το κοινό, γοητευμένο από την απρόσμενη εξέλιξη, δεν καταλαβαίνει αν όλο αυτό είναι μέρος της παράστασης ή όχι. Σε αυτά τα κρίσιμα λεπτά, μυθοπλασία και πραγματικότητα, αλήθεια και ψέμα, λογική και παράλογο ταυτίστηκαν. Η ταινία είναι η διαστολή αυτών των πρώτων λεπτών αμφισημίας».
«Barbie & οι μυστικοί πράκτορες»
Στη νέα της ταινία κινουμένων σχεδίων, η Barbie και οι φίλες της μεταμορφώνονται από δυναμικές γυμνάστριες σε μυστικές πράκτορες επικίνδυνων αποστολών, για να αποδείξουν πως η εξυπνάδα και η ομαδική συνεργασία είναι γένους θηλυκού.