Με το ακραίο συναισθηματικό του περιεχόμενο και την πρωτοποριακή ποιητική φόρμα, το «Crave» (Δίψα), το τέταρτο και προτελευταίο έργο της Σάρα Κέιν που ανέβηκε στο Εδιμβούργο, το 1998, δηλαδή έναν χρόνο πριν βάλει τέλος στη ζωή της, σε ηλικία μόλις 28 ετών, δεν έχει σκηνικές οδηγίες.
Ορόσημο στη σύγχρονη παγκόσμια θεατρική δραματουργία, το έργο, που η ίδια η πολυσυζητημένη Αγγλίδα συγγραφέας επέλεξε να δημοσιοποιήσει με το ψευδώνυμο Marie Kelvedon και όχι με το πραγματικό της όνομα, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία της Μαρίας Ξανθοπουλίδου, στο θέατρο Μπιπ, κάθε Σάββατο και Κυριακή.
Το έργο έχει παιχτεί στις μεγαλύτερες σκηνές της Ευρώπης, της Αμερικής, του Καναδά και της Λατινικής Αμερικής και έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες, εντυπωσιάζοντας κοινό και κριτικούς.
Είναι, πράγματι, τέσσερις ή ένα μόνο πρόσωπο;
Το «Crave» διαφοροποιείται από την ωμή σκηνική βία, που χαρακτηρίζει τα υπόλοιπα έργα της Σάρα Κέιν, η οποία θεωρούσε ότι αυτό το έργο αντανακλούσε περισσότερο από όλα τα κείμενά της τη βαθιά απελπισία της. Σύμφωνα με την ίδια, το έγραψε όταν έχασε την εμπιστοσύνη της στη δύναμη της αγάπης. Το δράμα της μπορεί να το συνοψίσει κανείς στην ευχή, που εκφράζει ένα από τα πρόσωπα του έργου: «Αν μπορούσα να ήμουν ελεύθερη από σένα, χωρίς να πρέπει να σε χάσω».
Πρόκειται για ένα ποιητικό κείμενο, στο οποίο οι αφηγήσεις των προσώπων έχουν ως αφετηρία την προσωπική τους αντίληψη για την έννοια της επιθυμίας. Ο παράξενος κόσμος του «Crave» είναι ακραίος, επικίνδυνος, γεμάτος σκιές και φαντάσματα. Τέσσερα πρόσωπα μιλάνε για την απόγνωση, τη μοναξιά, τις ελπίδες και τους πόθους τους. Σε καμιά στιγμή, δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά εάν μονολογούν και πότε απευθύνονται ο ένας στον άλλον. Εάν συναντήθηκαν τυχαία ή έχουν κάποια σχέση μεταξύ τους. Εάν είναι, πράγματι, τέσσερις ή ένα μόνο πρόσωπο.
Αποζητούν απελπισμένα τον έρωτα. Ξέρουν, όμως, καλά ότι, για να αποκτήσουν την ευτυχία, πρέπει να ρισκάρουν τον ολοκληρωτικό ψυχικό, ίσως και σωματικό τους αφανισμό. Και κάθε φορά που είναι έτοιμοι να ξεφύγουν από αυτό το παιχνίδι, πέφτουν ξανά στην απελπισία, είτε γιατί δεν αναγνώρισαν τον έρωτα, όταν τον βρήκαν, είτε γιατί, με τη στάση τους, τον κατέστρεψαν, είτε γιατί δεν βρήκαν τρόπο να τον εκφράσουν. Διψούν για λύτρωση, γιατί μόνο αυτή θα δώσει ένα τέλος.
«Μόνο ο Έρωτας μπορεί να με σώσει και ο Έρωτας με καταστρέφει».
Δεν κατάφερε να νικήσει την κατάθλιψη
Η Σάρα Κέιν γεννήθηκε στο Μπρέντγουντ του Έσσεξ, το 1971. Σπούδασε θέατρο στο πανεπιστήμιο του Μπρίστολ και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο τμήμα συγγραφής θεατρικών έργων του Πανεπιστημίου του Μπέρμινγχαμ.
Το πρώτο της θεατρικό έργο, «Blasted», ανέβηκε το 1995, στο Royal Court Upstairs, στο Λονδίνο, προκαλώντας σκάνδαλο σε κοινό και κριτικούς, εξαιτίας του περιεχομένου ωμής βίας και κανιβαλισμού. Είχε πει τότε: «Αυτό, που με σοκάρει περισσότερο, είναι ότι οι άνθρωποι ενοχλούνται από την παρουσίαση της βίας περισσότερο από την ίδια τη βία».
Το νέο κορίτσι, που αγαπούσε το ποδόσφαιρο και τον Ντέιβιντ Μπέκαμ, υπέφερε από κατάθλιψη και νοσηλεύτηκε στην ψυχιατρική κλινική Maudsley, στο Λονδίνο. Αυτοκτόνησε τον Φεβρουάριο του 1999.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: K. Αλέξης Αλάτσης, σκηνοθεσία: Μαρία Ξανθοπουλίδου, κίνηση: Μαριέλα Νέστορα, μουσική: Λόλεκ, video και εικαστικά παράστασης: Αλέξανδρος Κακλαμάνος, σκηνικά – κοστούμια: Μαρία Ξανθοπουλίδου, φωτισμοί: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη, βοηθοί σκηνοθέτη: Χαρίτα Αρβανίτη – Θεώνη Δέδε, φωτογραφίες παράστασης – αφίσα: Ζωή Μυλωνά, μακιγιάζ φωτογράφησης: Δήμητρα Λάσκου. Ερμηνεύουν (αλφαβητικά): Μυρτώ Δελημιχάλη, Παναγιώτης Καλαντζής, Ρίτα Λυτού, Γιάννης Παπαδόπουλος.
Πληροφορίες
Θέατρο Μπιπ: Αγίου Μελετίου 25 και Κυκλάδων – Κυψέλη, τηλ.: 213 0344074. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο: 21.30, Κυριακή: 19.30. Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 12 ευρώ, μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65 ετών): 8 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμείο θεάτρου, καταστήματα: Public, Ιανός, Seven Spots, Reload, Media Markt, τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: viva.gr.
naftemporiki.gr