Skip to main content

Η συγκινητική επιστροφή της «Φόνισσας» του Γιώργου Κουμεντάκη

Την Παρασκευή 15 Απριλίου πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα του νέου κύκλου παραστάσεων της «Φόνισσας», στην Αίθουσα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Ενάμιση χρόνο μετά την πρώτη παγκόσμια παρουσίασή της, η όπερα του Γιώργου Κουμεντάκη προκάλεσε συγκίνηση και ενθουσιασμό στο κοινό, το οποίο αποθέωσε όλους τους συντελεστές της παραγωγής.

Σε ποιητικό κείμενο του Γιάννη Σβώλου, η «Φόνισσα» βασίζεται στο ομώνυμο «κοινωνικόν μυθιστόρημα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Πρωταγωνιστεί η Φραγκογιαννού, μια βασανισμένη μεσόκοπη γυναίκα που έχει αναλώσει τη ζωή της υπηρετώντας τους άλλους. Απαυδισμένη και αντιλαμβανόμενη τη δυσμενή θέση των γυναικών σε φτωχές, αγροτικές κοινωνίες όπως η δική της, καταλήγει να πιστέψει ότι είναι αποστολή της να απαλλάξει τον κόσμο από τα κορίτσια.

Ο διακεκριμένος Έλληνας συνθέτης, Γιώργος Κουμεντάκης, με την σύνθεση του έργου, επιχείρησε μια καταγραφή του ψυχικού τοπίου της ηρωίδας, υπηρετώντας απολύτως το πνεύμα του Παπαδιαμάντη, ενώ δημιούργησε έναν απρόσμενο μουσικό κόσμο, εξελίσσοντας το προσωπικό μουσικό του ιδίωμα. Ο Κουμεντάκης δεν επιχειρεί την αναβίωση της εποχής του Παπαδιαμάντη, αλλά μια «εσωτερική αναβίωση» του ψυχογραφήματος της ίδιας της Φραγκογιαννούς.

H σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη, ισορρόπησε επιτυχημένα ανάμεσα στη μεγάλη κλίμακα που επιβάλλει η παρουσία τεσσάρων χορωδιακών σχημάτων και πληθώρας πρωταγωνιστών, με την μικροκλίμακα του εσωτερικού μονολόγου της Φραγκογιαννούς. Το σκηνικό του Πέτρου Τουλούδη, τα κοστούμια που συνυπογράφουν οι Ιωάννα Τσάμη και Πέτρος Τουλούδης και οι φωτισμοί του Βινίτσιο Κέλι, συνέθεσαν έναν σκοτεινό, υπόγειο, ενοχικό και γήινο κόσμο, όπου τα «πάθια» της Φραγκογιαννούς συνομιλούν με την υποβλητική φύση της Σκιάθου.

Στον ρόλο της Φραγκογιαννούς, η Ειρήνη Τσιρακίδου, κατέκτησε ένα ιδιαιτέρως υψηλό επίπεδο σκηνικής και φωνητικής ερμηνείας. Μαζί της, μια πλειάδα διαπρεπών Ελλήνων μονωδών, και ένα εξαιρετικό παραδοσιακό πολυφωνικό σύνολο.

Ο διακεκριμένος αρχιμουσικός Βασίλης Χριστόπουλος, κατέκτησε μια ακόμα πιο ώριμη ερμηνεία του έργου, συντονίζοντας άριστα τα τέσσερα χορωδιακά σύνολα με τους μονωδούς και την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ). Την Χορωδία της ΕΛΣ διεύθυνε ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος, ενώ την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ η Μάτα Κατσούλη.

naftemporiki.gr