Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Μέσα από τις μουσικές των χωρών της Μεσογείου, μέσα από τραγούδια που λειτουργούν σαν ηχητικές καρτ ποστάλ και δημιουργούν σύγχρονες μουσικές αφηγήσεις πάνω σε παλαιούς μύθους, η ερμηνεύτρια και συνθέτρια μουσικής για το θέατρο, το χοροθέατρο και την τέχνη του video art, Σαβίνα Γιαννάτου, θα μας ταξιδέψει στον τόπο και τον χρόνο, και μας μιλά για τις συναυλίες της στο Half Note.
Συνοδευόμενη από το ευρηματικό μουσικό σύνολο Primavera en Salonico, η Σαβίνα Γιαννάτου, για τρεις μοναδικές βραδιές, την Κυριακή 12, τη Δευτέρα 13 και την Τρίτη 14 Μαρτίου, στις 9.30 το βράδυ, θα καλύψει ένα ιδιαίτερα ευρύ φάσμα ήχου, το οποίο δύσκολα οριοθετείται και ταξινομείται, καθώς περιλαμβάνει από απλά τραγούδια έως σύγχρονες μουσικές φόρμες.
Σε μια γοητευτική μεσογειακή περιήγηση, η Σαβίνα Γιαννάτου θα ερμηνεύσει τραγούδια στις γλώσσες των κατοίκων κάθε περιοχής, και μιλά για αυτές τις βραδιές και για τη σημερινή Ελλάδα.
Ποιο θα είναι το μουσικό τοπίο αυτών των συναυλιών;
«Θα είναι τραγούδια, κυρίως, παραδοσιακά, παιγμένα με αρκετά στοιχεία ελεύθερου αυτοσχεδιασμού, σε διαφορετικές γλώσσες. Κάποια θα είναι από τη Θεσσαλονίκη των αρχών του 20ού αιώνα, όταν η πόλη ήταν ένα σταυροδρόμι διαφορετικών πολιτισμών, εθνοτήτων και θρησκειών. Αυτό ήταν και το υλικό του τελευταίου μας cd με τους Primavera en Salonico. Οπότε, θα παίξουμε τραγούδια στα ελληνικά, αρμένικα, ποντιακά, βουλγάρικα, τούρκικα, ισπανοεβραϊκά, με θέμα τους τη ζωή της πόλης τότε, και, στη συνέχεια, θα παίξουμε τραγούδια από όλη τη Μεσόγειο: ιταλικά, αραβικά, ισπανικά, αλβανικά. Δηλαδή, θα είναι κομμάτια από το σύνολο της δουλειάς μας μέχρι τώρα».
Τι διακρίνει τους μόνιμους συνεργάτες σας, Primavera en Salonico;
«Το χιούμορ, η έλλειψη σοβαροφάνειας, η χαλαρότητα, η ανάγκη για δημιουργία μέσα από τη μουσική, η άρνηση για επίδειξη της δεξιοτεχνίας τους. Χαίρομαι πάντα τη συνεργασία μαζί τους για όλους αυτούς τους λόγους».
Πόσο σημαντική είναι για σας η έκφραση της «μουσικής» του κάθε γλωσσικού ιδιώματος;
«Είναι μέρος της μουσικής του τραγουδιού η γλώσσα. Η κάθε γλώσσα έχει τη δική της μελωδία. Μπορείς να την ακούσεις σαν μουσική. Έτσι, κάποια στιγμή, άρχισε να μου αρέσει και η μελωδικότητα της διαλέκτου του νησιού, από όπου κατάγομαι – η μάνα μου είναι από την Κάλυμνο. Στην αρχή, θεωρείς πρόβλημα τους διαφορετικούς τονισμούς στη διάλεκτο, στην όποια διάλεκτο. Όμως, αν ακούσεις τη γλώσσα σαν μουσική, θα δεις πόσο πιο ενδιαφέρουσα μελωδία είναι, πολύ συχνά, αυτή των διαλέκτων, συγκρίνοντας τες με την επίσημη γλώσσα».
Πώς αισθάνεστε για τη σημερινή Ελλάδα;
«Ανασφάλεια κυρίως, η οποία, όμως, δεν αφορά στο τι συμβαίνει στην Ελλάδα μόνο, αλλά παγκόσμια. Δεν είναι η σημερινή Ελλάδα, είναι ο σημερινός κόσμος. Οι ισλαμιστές στις αραβικές χώρες, ο αυταρχισμός στην Τουρκία, ο Τραμπ από την άλλη μεριά… Είναι σαν να μπαίνουμε στην εποχή των παραφρόνων. Τώρα, για τα οικονομικά μας και το πώς την πάτησε ένας ολόκληρος λαός να χρωστάνε οι μισοί στους άλλους μισούς, κι όλοι μαζί στο κράτος, και το κράτος σε άλλα κράτη, και να μην ξέρει κανείς πόσα παραπάνω θα χρωστάει την επόμενη μέρα, αν θα μπορεί να πληρώσει και ποιος θα έχει, για να τον βοηθήσει, έχουν γραφτεί και ειπωθεί τόσα, που δεν νομίζω ότι μπορώ να πω κάτι παραπάνω, που να έχει κάποιο ουσιαστικό νόημα».
Τι χρειαζόμαστε πραγματικά σε αυτήν τη δύσκολη φάση;
«Κοινή λογική, αίσθηση κινδύνου, έμπνευση, ευελιξία. Τι να πω τώρα κι εγώ; Γίναμε όλοι οικονομολόγοι και πολιτικοί».
Τι σας τονώνει το ηθικό;
«Η δυνατότητα της απόδρασης. Της απόδρασης από αυτό που μας απειλεί, προς αυτό, με το οποίο πραγματικά σχετιζόμαστε. Πάντα, αυτή η δυνατότητα μου τόνωνε το ηθικό, και πιστεύω ότι είναι σημαντικό το να μπορεί κανείς να ξεφεύγει. Να βρίσκει δίοδο, να μην αισθάνεται αποκλεισμένος. Συγγνώμη, που αυτό είναι το πρώτο που μου έρχεται στο μυαλό, και όχι η αλληλεγγύη ή η αλληλοβοήθεια. Είναι, μάλλον, εγωιστικό. Αλλά, βλέποντας από τη μια τους πρόσφυγες, από την άλλη όσους Τούρκους, τελευταία, ζητούν άσυλο και κρέμονται από την ισορροπία της εξωτερικής πολιτικής του κάθε κράτους σε σχέση με την “πατρίδα” τους, δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι καλύτερο. Ζούμε στην εποχή του ελέγχου και της “διαφάνειας”. Αλλά τα σώματά μας είναι ακόμα, δυστυχώς, απολύτως αδιαφανή».
Συντελεστές
Σαβίνα Γιαννάτου: τραγούδι, Κώστας Βόμβολος: ενορχηστρώσεις – κανονάκι – ακορντεόν, Κυριάκος Γκουβέντας: βιολί, Χάρης Λαμπράκης: νέυ, Αντώνης Μαράτος: κρουστά, Μιχάλης Σιγανίδης: κοντραμπάσο, παραγωγή: Prospero.
Πληροφορίες
Half Note Jazz Club: Τριβωνιανού 17, Μετς – Αθήνα, τηλ. κρατήσεων: 210 9213310. Τιμές εισιτηρίων: Α΄ ζώνη: 25 ευρώ, Β΄ ζώνη: 20 ευρώ, μπαρ: 15 ευρώ, τη Δευτέρα 13/3: έκπτωση 5 ευρώ σε όλες τις ζώνες για κατόχους κάρτας ανεργίας και φοιτητές. Ηλεκτρονική προπώληση: halfnote.gr και viva.gr.