Skip to main content

Αισιοδοξία και ελπίδα από τον «Μαγικό αυλό»

Η αγάπη, η αδελφοσύνη, η ελευθερία, η νίκη του καλού, η αναζήτηση της αρετής, το μεγαλείο της σιωπής και η επικράτηση της αλήθειας ξεχειλίζουν από τις ποιητικές νότες του «Μαγικού αυλού», σε έναν πρόσχαρο εναγκαλισμό  της αισιοδοξίας με την ελπίδα.

Η μεγαλειώδης και διασκεδαστική όπερα του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, «Ο μαγικός αυλός» – που πρωτοπαρουσιάστηκε από την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), την καλλιτεχνική περίοδο 2010 – 11, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία – επιστρέφει με την εύθυμη διάθεσή της και παρουσιάζεται στο θέατρο Ολύμπια, για οκτώ μόνο παραστάσεις, στις 23, 24, 25, 30 και 31 Οκτωβρίου και στις 1, 4 και 8 Νοεμβρίου, στις 8 το βράδυ.

Ως ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του Μότσαρτ, με τη μουσική του να ευφραίνει την καρδιά και το συμβολικό ποιητικό του κείμενο με τα υψηλά ιδανικά και τα ηθικά διδάγματα να μιλά στην ψυχή, ο «Μαγικός αυλός» θα ηχήσει από την ορχήστρα, τη χορωδία και τους μονωδούς της ΕΛΣ, υπό τη μουσική διεύθυνση των Γιώργου Πέτρου και Μιχάλη Οικονόμου και τη σκηνοθεσία του διακεκριμένου Γάλλου σκηνοθέτη Αρνώ Μπερνάρ.

Ξεπερνώντας όλες τις δοκιμασίες

Παρά τις στρεβλώσεις που υπέστη η προσωπικότητα του συνθέτη από τον κινηματογράφο και άλλα μέσα, ακόμα και ως προς το όνομά του, χρησιμοποιώντας το Αμαντέους, αντί του γαλλικού Αμαντέ ή του ιταλικού Αμαντέο, με τα οποία υπέγραφε ο ίδιος, είναι βέβαιο ότι ο Μότσαρτ υπήρξε ένας διανοούμενος, μία από τις σημαντικότερες, πιο ανήσυχες και ενδιαφέρουσες μορφές της εποχής του, χαρισματικός, ευαίσθητος, με υψηλά ιδανικά.

Ο «Μαγικός αυλός» είναι η τελευταία από τις 17 όπερες που έγραψε, και, μάλιστα, λίγο πριν τον θάνατό του, κατάφερε να τη διευθύνει στην πρεμιέρα της, που δόθηκε στη Βιέννη, στις 30 Σεπτεμβρίου 1791. Είναι ένα έργο με μουσικά μέρη και πεζούς διαλόγους, αποτελείται από δύο πράξεις και βασίζεται σε κείμενο του θεατράνθρωπου Εμάνουελ Σίκανεντερ.

Με το έργο αυτό, ο κορυφαίος συνθέτης επιθυμούσε να γοητεύσει τους πολλούς, αλλά και να προσφέρει βαθύτερο επίπεδο ανάγνωσης στους πιο καλλιεργημένους. Ο λόγος, για τον οποίο η όπερα αυτή εξακολουθεί να προσελκύει ταυτόχρονα, τόσο τους ελάχιστα μυημένους στο είδος και, κυρίως, τα παιδιά, όσο και τους ειδήμονες, είναι η πολυδιάστατη φύση της. Το ποιητικό κείμενο και η μουσική γίνονται άμεσα κατανοητά από το πλατύ κοινό, καθώς η αφήγηση είναι απλή, γραμμική και η μουσική είναι μελωδική και αγγίζει ευχάριστα το αυτί.

Το καλό θριαμβεύει και το κακό κατακρημνίζεται

Η ιστορία τού «Μαγικού αυλού» ξετυλίγεται, καθώς ο Ταμίνο προσπαθεί να ελευθερώσει την όμορφη Παμίνα από τον Ζαράστρο. Η μητέρα της, η Βασίλισσα της Νύχτας, τον βοηθά δίνοντάς του έναν μαγικό αυλό ενώ, στον ακόλουθό του, Παπαγκένο, δίνει ασημένια καμπανάκια, των οποίων ο ήχος βοηθά να ξεπεραστούν κάθε είδους δοκιμασίες. Έτσι, οι στερεότυπες απόψεις για το καλό και το κακό ανατρέπονται. Το καλό θριαμβεύει και το κακό κατακρημνίζεται.

Δεν είναι τυχαίο το ότι ο «Μαγικός αυλός» θεωρείται ένας από τους τελευταίους πνευματικούς καρπούς του Διαφωτισμού. Ο Ζαράστρο, του οποίου το πνευματικό φως θριαμβεύει στο τέλος του έργου, διακηρύσσει ότι πρέπει να υπερισχύσουν οι ανθρώπινες αξίες και η αγάπη να επικρατήσει της εκδίκησης. Ένα μήνυμα που, σήμερα, φαντάζει πιο επίκαιρο από ποτέ.

Ταυτότητα παράστασης

Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου – Μιχάλης Οικονόμου, σκηνοθεσία: Αρνώ Μπερνάρ, αναβίωση σκηνοθεσίας: Ίων Κεσούλης, σκηνικά – κοστούμια: Μπρούνο Σβενγκλ, επιμέλεια φωτισμών: Ελευθέριος Μπάνος, διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Ερμηνεύουν: Ζαράστρο: Δημήτρης Κασιούμης – Πέτρος Μαγουλάς, Ταμίνο: Αντώνης Κορωναίος – Βασίλης Καβάγιας, ομιλητής: Τάσος Αποστόλου – Τίμος Σιρλαντζής, βασίλισσα της νύχτας: Βασιλική Καραγιάννη – Νίνα Κουφοχρήστου, Παμίνα: Μαρία Μητσοπούλου – Μίνα Πολυχρόνου, τρεις κυρίες: Τζούλια Σουγλάκου, Γεωργία Ηλιοπούλου, Αγγελική Καθαρίου – Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη, Βιολέτα Λούστα, Λυδία Αγγελοπούλου, Παπαγκένο: Χάρης Ανδριανός – Αρκάδιος Ρακόπουλος, Παπαγκένα: Μυρσίνη Μαργαρίτη – Κάτια Πάσχου, Μονόστατος: Χρήστος Κεχρής – Άρης Προσπαθόπουλος, τρία αγόρια: Νίκη Χαζιράκη, Μιράντα Μακρυνιώτη, Αθηνά Καστρινάκη – Χριστίνα Ασημακοπούλου, Μελίνα Πασχαλίδου, Ιωάννα Κοκοβίκα, πρώτος Ιερέας: Τίμος Σιρλαντζής – Μιχάλης Κατσούλης, δεύτερος Ιερέας: Άρης Προσπαθόπουλος – Χρήστος Κεχρής, πρώτος αρματωμένος: Σταμάτης Μπερής – Γιώργος Ζωγράφος, δεύτερος  αρματωμένος: Διονύσης Τσαντίνης – Θεόδωρος Μωραΐτης. Συμμετέχει η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ.

Πληροφορίες

Θέατρο Ολύμπια, Ακαδημίας 59 – 61, Αθήνα (στάση Μετρό: Πανεπιστήμιο), τηλ.: 210 3662100. Τιμές εισιτηρίων: 55, 50, 40, 30, 25, 15, 10 (φοιτητικό – παιδικό) ευρώ, περιορισμένης ορατότητας: 25, 17, 15, 10 ευρώ, στη δεύτερη παράσταση της παραγωγής, το Σάββατο 24 Οκτωβρίου, θα διατεθούν 150 εισιτήρια για ανέργους, στην τιμή των 5 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία θεάτρου (Δευτέρα: 9.00 – 16.00, Τρίτη έως Κυριακή: 9.00 – 21.00), τηλεφωνικά: 210 3662100, ομαδικά εισιτήρια: 210 3711342, ηλεκτρονικά: nationalopera.gr.

naftemporiki.gr