Skip to main content

άκυρο

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]

Σε μάστιγα για τη βιομηχανία ένδυσης και καλλυντικών εξελίσσονται οι πωλήσεις προϊόντων-μαϊμού, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη, αφού οι απώλειες στις δύο αυτές κατηγορίες προϊόντων φθάνουν στο ήμισυ της συνολικής ζημιάς της οικονομίας από τη διακίνηση παραποιημένων/απομιμητικών προϊόντων (717 εκατ. σε σύνολο απωλειών 1,3 δισ. ευρώ για την Ελλάδα και 35,5 δισ. ευρώ σε σύνολο απωλειών 56 δισ. ευρώ για την Ε.Ε.).

Ειδικά στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες εκτιμήσεις του EUIPO (European Union Intellectual Property Office), στα είδη ένδυσης η απώλεια τζίρου για τις νόμιμα λειτουργούσες επιχειρήσεις εκτιμάται στα 483 εκατ. ευρώ ή 15,5% των πωλήσεων του κλάδου, όταν έναν χρόνο πριν με βάση τις εκτιμήσεις του EUIPO η απώλεια για τον κλάδο έφθανε στα 394 εκατ. ευρώ ή 12,8% αντίστοιχα. Συνολικά στην Ευρώπη το πρόβλημα στον κλάδο δείχνει να επιδεινώθηκε αισθητά από πέρυσι, αφού η εκτιμώμενη απώλεια από 23,247 δισ. ευρώ ή 8,1% του τζίρου της αγοράς, το 2019 εκτιμάται σε 28,419 δισ. ευρώ ή 9,7% αντίστοιχα. 

Στα καλλυντικά, όπου συνολικά το πρόβλημα επιδεινώθηκε, στην Ελλάδα η απώλεια εκτιμάται σε 234 εκατ. ευρώ ή 20% του τζίρου της τοπικής αγοράς, όταν έναν χρόνο πριν ήταν 195 εκατ. ευρώ ή 16,8% αντίστοιχα. Στην Ε.Ε. η απώλεια εκτιμάται σε 7,053 δισ. ευρώ ή 10,6%, ενώ στην ανάλυση του 2018 ήταν 5,828 δισ. ευρώ ή 8,9% αντίστοιχα. 

Η τρέχουσα αξιολόγηση είναι η δεύτερη που δημοσιεύει το EUIPO και σύμφωνα με τη μελέτη το ποσό των απωλειών σε πωλήσεις μειώθηκε συγκριτικά με το 2018 σε επίπεδο Ε.Ε. σε όλους τους υπό εξέταση τομείς. Ωστόσο τα οφέλη εξανεμίζει η αύξηση στους παραπάνω δύο: ενδύματα, συμπληρώματα (αξεσουάρ) και υποδήματα, καθώς και καλλυντικά και προϊόντα ατομικής περιποίησης. Οι επικαιροποιημένες εκτιμήσεις θέλουν τις ετήσιες απώλειες σε 11 βασικούς τομείς της οικονομίας στην Ε.Ε. να αγγίζουν σχεδόν τα 60 δισ. ευρώ ετησίως, δηλαδή στα ίδια επίπεδα που υπολογίζονταν ένα χρόνο πριν (Ιούνιος 2018) και μάλιστα σε 13 τομείς – με τις απώλειες για την Ελλάδα να εκτιμώνται σε 1,3 δισ. ευρώ ετησίως.

Όπως ανακοίνωσε προ ημερών το EUIPO, για το 2019, οι συνολικές απώλειες για την Ε.Ε. εκτιμούνται σε 7,4% του συνόλου των πωλήσεων στους ακόλουθους τομείς: καλλυντικά και προϊόντα ατομικής περιποίησης, ενδύματα, υποδήματα και συμπληρώματα (αξεσουάρ), αθλητικά είδη, παιχνίδια κάθε είδους, κοσμήματα και ρολόγια χεριού, τσάντες χεριού και είδη ταξιδιού, ηχογραφημένη μουσική, αλκοολούχα ποτά και κρασί, φαρμακευτικά προϊόντα, φυτοφάρμακα και έξυπνα κινητά τηλέφωνα. Το ίδιο ποσοστό απωλειών εκτιμούσε το EUIPO και στην ανάλυση του 2018, όταν υπολόγιζε το κόστος για κάθε Ευρωπαίο πολίτη σε 116 ευρώ ετησίως – και μελετούσε συνολικά 13 τομείς, δηλαδή επιπλέον μπαταρίες και ελαστικά.

Λιγότεροι εργαζόμενοι

Δεδομένου ότι οι νόμιμοι κατασκευαστές παράγουν λιγότερα από όσα θα είχαν παραγάγει εάν δεν υπήρχε παραποίηση/απομίμηση, και ως εκ τούτου απασχολούν λιγότερους εργαζόμενους, σύμφωνα με την ανάλυση του 2019 εκτιμάται άμεση απώλεια έως και 468.000 θέσεων εργασίας σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ας σημειωθεί ότι στην έκθεση του 2018 οι απολεσθείσες θέσεις εργασίας υπολογίζονταν σε 434.000.

Ειδικότερα στην Ελλάδα, οι ετήσιες απώλειες λόγω παραποίησης/απομίμησης και πειρατείας εκτιμώνται το 2019 σε 1,3 δισ. ευρώ, ποσό που ισοδυναμεί με το 12,3% των πωλήσεων και στους 11 τομείς. Η συνολική αξία των απωλειών σε πωλήσεις στην Ελλάδα αντιστοιχεί σε 123 ευρώ ανά Έλληνα πολίτη ετησίως, σύμφωνα με την ανάλυση. 

Για το 2018, όπου υπενθυμίζεται ότι η έρευνα αφορούσε 13 τομείς, η απώλεια τζίρου ανερχόταν στο ίδιο ποσοστό (12,3%), ποσό που αντιστοιχεί περίπου σε 1,4 δισ. ευρώ ή 125 ευρώ ανά Έλληνα κάτοικο ετησίως.