Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Όσο εξελίσσεται η φάση μετασχηματισμού των επιχειρήσεων εν όψει της ψηφιακής εποχής, τόσο η συνεχής ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων σε συνδυασμό με την ανάληψη πρωτοβουλιών από τα ίδια τα στελέχη για την απασχολησιμότητά τους θα αναδεικνύεται ως η πιο ενδεδειγμένη στρατηγική για σταδιοδρομία, ενώ κερδισμένοι σε αυτή τη μεταβατική περίοδο θα είναι οι εργοδότες που θα επενδύσουν στο «ψυχολογικό συμβόλαιο» με τους εργαζομένους τους.
Με άλλα λόγια, σήμερα διαπιστώνεται ότι όλο και περισσότερο η ευθύνη της ανάπτυξης μιας καριέρας μετατοπίζεται από τον εργοδότη στο άτομο και οι επαγγελματίες φροντίζουν οι ίδιοι για την απασχολησιμότητά τους αναζητώντας νέες ικανότητες και δεξιότητες. Την ίδια ώρα, νέες μορφές εργασίας (πλατφόρμες, on-line consulting, ευέλικτες συνεργατικές μορφές) δίνουν δυνατότητα σε εκείνους που προσφέρουν εξειδικευμένη εργασία να έρθουν σε απευθείας επαφή με εκείνους που τη χρειάζονται οπουδήποτε στον κόσμο.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Χάρο, εκτελεστικό διευθυντή της ICAP People Solutions, το ζήτημα της ανάπτυξης της απασχολησιμότητας των ανθρώπων εσωτερικά στις εταιρείες είναι καίριο, ειδικά σήμερα που η μεγάλη πίεση των ετών 2010-2018 αρχίζει σταδιακά να μειώνεται. Όπως αναφέρει στη «N», εργαζόμενοι που μέχρι χθες τηρούσαν μια συγκρατημένη στάση αναμονής επιθυμούν τώρα να αναγνωριστούν και να επιβραβευτούν από τους τωρινούς τους εργοδότες για την πίστη και την αυξημένη προσπάθεια που κατέβαλαν στη διάρκεια της κρίσης. «Οι διευθύνσεις ανθρώπινου δυναμικού των εταιρειών δεν πρέπει να αφήσουν αυτή την ευκαιρία να πάει χαμένη» τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Χάρος, που εξηγεί ότι η μία μετά την άλλη οι έρευνες δείχνουν ότι η ενίσχυση της εσωτερικής απασχολησιμότητας από τον υπάρχοντα εργοδότη έχει σημαντικά θετικά αποτελέσματα στην επαγγελματική ικανοποίηση, την οργανωσιακή δέσμευση και τη μακροπρόθεσμη διακράτηση των εργαζομένων στις εταιρείες τους.
O κ. Χάρος προσθέτει ότι «οι εργαζόμενοι που συμμετέχουν ενεργά στις εκπαιδευτικές διαδικασίες της εταιρείας είναι περισσότερο συνεργατικοί, παρουσιάζουν αυξημένη προσαρμοστική συμπεριφορά και οικοδομούν αποτελεσματικότερες εργασιακές σχέσεις. Είναι, λοιπόν, κρίσιμο οι εργοδότες να αναπτύξουν εσωτερικά τις ικανότητες και τις γνώσεις των εργαζομένων τους και να τους ενδυναμώσουν να αναλάβουν πρωτοβουλίες για την απασχολησιμότητά τους εντός του οργανισμού. Μακριά από το να κρύβει ρίσκα για την εταιρεία, μια τέτοια πρακτική ενισχύει το “ψυχολογικό συμβόλαιο” των εργαζομένων με την εταιρεία τους και με πολλούς τρόπους οδηγεί τους οργανισμούς σε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, κρίσιμα για την επιβίωση και την επιτυχία των εταιρειών στην εποχή μας».
Συνέδριο ICAP
Στο παραπάνω θέμα θα είναι αφιερωμένο εν πολλοίς το 5ο Human Capital Summit της ICAP People Solutions, με θέμα «Καριέρες: Πού κατευθύνονται και από ποιους;», που θα πραγματοποιηθεί στις 6 Ιουνίου στο Divani Caravel, με την υποστήριξη της «Ναυτεμπορικής» και του naftemporiki.gr. Ο κ. Χάρος προαναγγέλλει επίσης το άνοιγμα της συζήτησης της επαγγελματικής ανάπτυξης των ανθρώπων που σήμερα διανύουν τη δεύτερη ή τρίτη δεκαετία της επαγγελματικής τους πορείας.
Εξάλλου, κατά την περίοδο 2010-2018 μια σημαντική μερίδα αξιόλογων και έμπειρων επαγγελματιών της ελληνικής αγοράς αντιμετώπισαν περιορισμένη επαγγελματική ανάπτυξη ή και στασιμότητα, άλλοτε λόγω συρρίκνωσης του κλάδου τον οποίον υπηρετούσαν κι άλλοτε λόγω -ακριβώς- της πολυετούς εμπειρίας τους. «Είναι πλέον η στιγμή να αποφασίσουμε αν θα επιμείνουμε στα στερεότυπα της ηλικίας και θα αφήσουμε να χαθεί μια τεχνογνωσία που η αγορά δαπάνησε χρόνο και κόπο για να αναπτυχθεί ή αν θα κεφαλαιοποιήσουμε την εμπειρία και τις ικανότητες αυτών των ανθρώπων. Πρόκειται για ένα σύνθετο ζήτημα που απαιτεί σωστό σχεδιασμό, δικτύωση και προσαρμογή των αντιλήψεών μας για την αξία της επαγγελματικής εμπειρίας στην πρόοδο και την ανάπτυξη των ανθρώπων, των εταιρειών και της κοινωνίας μας» προσθέτει.
6 στους 10 επιζητούν ψηφιακές γνώσεις
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το θέμα της επαγγελματικής εκπαίδευσης αναδύεται ως μείζον στην παγκόσμια αγορά. Πριν από λίγους μήνες η αμερικανική BrainStation, με ηγετική θέση διεθνώς στον τομέα της εκπαίδευσης στελεχών με επίκεντρο τις ψηφιακές δεξιότητες (έχει εκπαιδεύσει πάνω από 60 χιλ. επαγγελματίες σε πάνω από 300 εταιρείες στα 7 χρόνια λειτουργίας της) ζήτησε από επαγγελματίες σε όλο τον κόσμο να σχολιάσουν τις τρέχουσες ανάγκες σε δεξιότητες και ψηφιακά εργαλεία, διερευνώντας παράλληλα την προϋπηρεσία, την επαγγελματική ανάπτυξη κ.ά.
Οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι οι ομάδες τους είχαν συμμετάσχει σε εργαστήρια, σεμινάρια και συνέδρια (78%), ηλεκτρονικά μαθήματα (62,6%) και ιδιαίτερα (57%).
Για να παραμείνουν ψηλά στον ανταγωνισμό, στελέχη που αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ του δείγματος (59%) είπαν ότι διεκδίκησαν συμμετοχή σε σεμινάρια και συνέδρια ή την παρακολούθηση εκπαίδευσης για ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων.
Αυτό είναι σημαντικό εάν ληφθεί υπόψη ότι πάνω από επτά στους δέκα οργανισμούς παγκοσμίως (74%) βρίσκονται σε διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού και πάνω από έξι στους δέκα (63%) δηλώνουν ότι οι ψηφιακές επενδύσεις τους αυξάνονται. Οι επενδύσεις αυτές μάλιστα έχουν αντίκτυπο στα προϊόντα και τις υπηρεσίες των επιχειρήσεων συγκριτικά με το τι συνέβαινε πέντε χρόνια πριν, σύμφωνα με το 89% των στελεχών.
Στα συμπεράσματα της μελέτης της BrainStation, που ζήτησε από επαγγελματίες σε όλο τον κόσμο να σχολιάσουν τις τρέχουσες ανάγκες σε δεξιότητες και ψηφιακά εργαλεία, ξεχωρίζουμε ότι το 79% των Data Professionals δεν ξεκίνησε την καριέρα του στα δεδομένα, το 84% των Designers δραστηριοποιείται κυρίως στο διαδίκτυο, το 80% των προγραμματιστών χρησιμοποιεί JavaScript, το 88% των Product Managers ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του σε διαφορετικό τομέα και το 35% των πωλητών εργάζεται σε μια εταιρεία που πουλά προϊόντα online.
Τα υψηλόβαθμα στελέχη εμφανίζονται να έχουν το πιο ποικίλο υπόβαθρο από όλους τους ερωτηθέντες στην έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2019 για τις ψηφιακές δεξιότητες – και κυρίως τα στελέχη στο μάρκετινγκ, στις πωλήσεις, στην υποστήριξη πελατών και το τμήμα ανάπτυξης. Ωστόσο, λίγα στελέχη έχουν ξεκινήσει την καριέρα τους στο design – διεθνής τάση που επιβεβαιώνεται και από αντίστοιχες έρευνες στην ελληνική αγορά.
Αυτό μπορεί να έχει περισσότερο σχέση με το γεγονός ότι ορισμένες ειδικότητες, όπως το μάρκετινγκ, για παράδειγμα, συνδέονται περισσότερο με τη συνεργασία μεταξύ των ομάδων, γεγονός που προάγει την ηγεσία και την κατανόηση. Εάν ισχύει κάτι τέτοιο θα πρέπει να αναμένεται ότι ο αριθμός των στελεχών στον τομέα των δεδομένων και στο product management θα αυξηθεί με την πάροδο των ετών, καθώς και οι δύο αυτοί κλάδοι απαιτούν επικοινωνία και συνεργασία με τις διάφορες υπηρεσίες στους οργανισμούς.
Προς το παρόν λίγα στελέχη φαίνεται να έχουν ξεκινήσει με το management δεδομένων ή προϊόντων, κάτι που συνδέεται με τη σχετική νεωτερικότητα αυτών των πεδίων.
Ειδικότερα, μόλις 4,2% των στελεχών αναφέρει ότι ξεκίνησε την καριέρα του στον τομέα των δεδομένων, 5,3% στον τομέα των προϊόντων, 7,4% στο design, 12,7% στην ανάπτυξη, 16,4% στην υποστήριξη πελατών, 23,8% στο marketing και στις πωλήσεις, ενώ οι υπόλοιπες ειδικότητες συνολικά αντιπροσωπεύουν ένα ποσοστό 30,2%.
Σε ό,τι αφορά τη στελέχωση, οι εταιρείες επικεντρώνονται στην ανάπτυξη. Ουσιαστικά το 50% των επιχειρήσεων κάνει τις περισσότερες προσλήψεις σε αυτόν τον τομέα, ενώ όλες οι άλλες περιοχές κυμαίνονται περίπου στο 30% με 35%.