Tης Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Με περισσότερους από μισό εκατομμύριο ενεργούς χρήστες και 55.000 αγγελίες σε περίπου ενάμιση χρόνο λειτουργίας, η πλατφόρμα για αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων ειδών, Vendora, ενισχύει την παρουσία της στην ελληνική αγορά σε μια συγκυρία κατά την οποία σχεδιάζονται ενέργειες στο πλαίσιο της μετάβασης της χώρας σε ένα μοντέλο κυκλικής οικονομίας.
Πρόκειται για μια επιχειρηματική ιδέα του Robin Schuil, ενός εκ των ιδρυτών του Marktplaats, που πρωτοπορεί στη στροφή των καταναλωτικών συνηθειών στην Ολλανδία τα τελευταία 15 χρόνια. Ο ίδιος επένδυσε στην προοπτική να γίνει και στην Ελλάδα συνήθεια η αγορά ειδών από «δεύτερο χέρι». Ας σημειωθεί ότι το website μικρών αγγελιών Marktplaats.nl, στη δημιουργία του οποίου συμμετείχε ο κ. Schuil όταν ήταν 17 ετών, μετά από τέσσερα επιτυχημένα χρόνια λειτουργίας (το 2004), πωλήθηκε στο eBay για 290 εκατ. δολ.
Το προφίλ των επισκεπτών και η ζήτηση
Με βάση στατιστική ανάλυση των δεδομένων των επισκεπτών της Vendora προκύπτει ότι η ηλικιακή ομάδα με τη μεγαλύτερη εκπροσώπηση είναι μεταξύ 25 και 45 ετών, και στους αγοραστές υπάρχει ισσοροπία μεταξύ των δύο φύλων, ενώ στις πωλήσεις οι γυναίκες είναι πιο δραστήριες (60%-40%). Η Θεσσαλονίκη είναι η πιο ενεργή περιοχή, με διπλάσιο ποσοστό κατά κεφαλήν από την Αθήνα, ενώ σημαντικό ποσοστό της προσφοράς προέρχεται εκτός των μεγάλων πόλεων.
Τα είδη αντικειμένων που διακινούνται ποικίλλουν, αλλά υπάρχει μεγάλη ζήτηση για χειροποίητα αντικείμενα όπως πλεκτές τσάντες και μεταποιημένα έπιπλα. Επίσης, αν και η εικόνα για τα μεταχειρισμένα αντικείμενα είναι πως πρόκειται για «φτηνά» είδη, στην πραγματικότητα διατίθενται πολλά είδη πολυτελείας όπως τσάντες Louis Vuitton, σετ σερβίτσιου Tiffany’s, ρολόγια Cartier κ.α. Ένα σημαντικό μέρος της προσφοράς αφορά και σε αντικείμενα που αγοράστηκαν, αλλά δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ, κάτι που τα καθιστά ιδιαίτερα ελκυστικά, σύμφωνα με τους ιθίνοντες της πλατφόρμας, καθώς η τιμή τους είναι σημαντικά χαμηλότερη από αυτή της αγοράς τους.
Στην Αθήνα μέσω Orange Grove
Ως προς το ενδιαφέρον του Ολλανδού επιχειρηματία για την Ελλάδα, έρχεται σε συνέχεια μια σειράς επισκέψεων του κ. Schuil στη χώρα μας, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στον διαγωνισμό “The Squeeze” του Orange Grove, του συνεργατικού χώρου δικτύωσης νέων επιχειρηματιών που έχει αναπτύξει από το 2013 η Ολλανδική Πρεσβεία παρέχοντας μέχρι σήμερα υποστήριξη σε περισσότερα από 160 startups. Η επένδυση στην Ελλάδα ενεργοποιήθηκε στα τέλη του καλοκαιριού του 2017 και πλέον ο κ. Schuil έχει έναν λόγο παραπάνω να επισκέπτεται την Ελλάδα, πλην του mentoring και της συμβουλευτικής για τους νέους που παρακολουθούν τα προγράμματα του Orange Grove.
«Η Vendora δημιουργήθηκε με βασικό στόχο την προώθηση της επαναχρησιμοποίησης προϊόντων ως μια λογική και συνειδητή επιλογή», αναφέρει ο κ. Schuil, για να εξηγήσει ότι «η πρακτική αυτή ωφελεί τόσο το περιβάλλον, καθώς μειώνει την ατμοσφαιρική ρύπανση περισσότερο από την ανακύκλωση, όσο και την τοπική κοινότητα, αφού τα χρήματα μένουν σε αυτή αντί να μετακινούνται σε μια ξένη χώρα παραγωγής. Στη Vendora αυτό το κάνουμε πράξη, αρχίζοντας από την επίπλωση των νέων μας γραφείων με προϊόντα που έχουμε ανακαλύψει στην πλατφόρμα…».