Skip to main content

ΔΑΑ: Σε αναζήτηση κεφαλαίων για τα έργα επέκτασης

Θα αυξηθεί η δυναμικότητα του αεροδρομίου στα 33 εκατ. επιβάτες από 26 εκατ. που είναι σήμερα

Σε επαφές με τράπεζες για τη χρηματοδότηση της επέκτασης, καθώς και των έργων που θα χρειαστούν στο μεσοδιάστημα με σκοπό την επίσπευση της υλοποίησης της δεύτερης φάσης του Χωροταξικού Σχεδίου προχωρεί η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).

Πρόκειται για το 100% της χρηματοδότησης της πρώτης φάσης του master plan, ύψους 650 εκατ. ευρώ σε τιμές 2022, καθώς και του 50% περίπου των μεσοπρόθεσμων κεφαλαιουχικών δαπανών συντήρησης και βελτιστοποίησης της δυναμικότητας των υφιστάμενων εγκαταστάσεων για τα επόμενα τρία χρόνια. Δηλαδή, περί τα 110 εκατ. από τα συνολικά 220 εκατ. ευρώ.

Τα πρώτα έργα

Με βάση τα όσα έχουν αναφερθεί από τη διοίκηση και συγκεκριμένα τον CEO του ΔΑΑ, Γιάννη Παράσχη, η πρώτη φάση των έργων επέκτασης θα αυξήσει τη δυναμικότητα του αεροδρομίου στα 33 εκατ. επιβάτες από τα 26 εκατ. που είναι σήμερα. Όπως προβλέπεται στο εγκεκριμένο master plan του αεροδρομίου, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την επέκταση του κύριου αεροσταθμού κατά περίπου 81.000 τ.μ., με αύξηση και των εμπορικών περιοχών σε ποσοστό άνω του 60%. Ακόμη, θα αναπτυχθεί μια νέα περιοχή στάθμευσης αεροσκαφών με 32 θέσεις και συναφείς υποδομές και θα κατασκευαστούν ένα πολυώροφο κτίριο στάθμευσης οχημάτων, ένας αεροσταθμός VIP και άλλες απαραίτητες υποδομές, με το έργο να εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2028.

Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση βρίσκεται σε φάση προσέγγισης των αγορών για να αντληθούν τα κεφάλαια που απαιτούνται για την πρώτη φάση των επεκτάσεων και για τα έργα που άπτονται βαριάς συντήρησης και βελτιστοποίησης της χωρητικότητας του αεροδρομίου. Σημειώνεται ότι με βάση το ρυθμιστικό πλαίσιο, οι επεκτάσεις πρέπει να χρηματοδοτηθούν από δανεισμό. Εν τω μεταξύ, ήδη έχει ξεκινήσει η κατασκευή του φωτοβολταϊκού πάρκου 35,5MWp εντός της περιμέτρου του αεροδρομίου, το οποίο θα περιλαμβάνει σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρία 82MWh. Προς την κατεύθυνση της επίτευξης του Οδικού Χάρτη Route 2025, βρίσκεται σε εξέλιξη μια σειρά δράσεων για την ηλεκτροκίνηση του στόλου των οχημάτων και τη δυνατότητα αντικατάστασης της κατανάλωσης φυσικού αερίου με αντλίες θερμότητας.

Η δεύτερη φάση, που απαιτεί επενδύσεις 700 εκατ. ευρώ, θα ενεργοποιηθεί όταν η επιβατική κίνηση φτάσει ή ξεπεράσει τα 31,35 εκατ. επιβάτες και στόχος είναι η αύξηση της χωρητικότητας του αεροδρομίου σε 40 εκατ. ταξιδιώτες, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα μέσα της δεκαετίας του 2030. Τέλος, η τρίτη φάση θα ενεργοποιηθεί μόλις η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο υπερβεί τα 36 εκατ. σε ετήσια βάση. Σε αυτή τη φάση, η χωρητικότητα του αεροδρομίου θα αυξηθεί σε 50 εκατ. και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2045.

Άλλες δραστηριότητες

Τέλος, ως προς τις μη αεροπορικές δραστηριότητες του ΔΑΑ, διαπιστώνεται έντονη δυναμική του κλάδου της εστίασης έναντι του retail στα αεροδρόμια, εξέλιξη που οδηγεί στη μετατροπή καταστημάτων retail σε χώρους εστίασης. Σημειώνεται ότι στις 31 Δεκεμβρίου 2023 το αεροδρόμιο διέθετε συνολικά 155 καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων 75 εμπορικών καταστημάτων, 47 χώρων εστίασης και 33 καταστημάτων παροχής υπηρεσιών, που κάλυπταν συνολικά πάνω από 13.500 τετραγωνικά μέτρα, ενώ το συνολικό ποσοστό πληρότητας των εμπορικών χώρων στους αεροσταθμούς του ΔΑΑ ήταν περίπου 99%.

Πηγή: Η Ναυτεμπορική