Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Επενδυτικό προϊόν και όχι ένα απλό ομόλογο χαρακτηρίζει η διοίκηση της Ελλάκτωρ την έκδοση ομολογιών συνολικής ονομαστικής αξίας 600 εκατ. ευρώ και λήξεως το 2024 που ανακοίνωσε την περασμένη Παρασκευή. Το βιβλίο προσφορών θα κλείσει την προσεχή Πέμπτη, με τη διοίκηση να ξεκαθαρίζει στις παρουσιάσεις της (άρχισαν από την Αθήνα και συνεχίζονται σε Λονδίνο, Παρίσι, Φραγκφούρτη και Ζυρίχη) ότι πρόκειται για high yield bond, άρα το επιτόκιο δεν μπορεί να πέσει κάτω από 4%.
Στη θυγατρική Ellaktor Value Plc, το όχημα ειδικού σκοπού που εκδίδει το ομόλογο, έχουν περιληφθεί οι πιο κερδοφόρες συμμετοχές του κατασκευαστικού ομίλου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα όσα παρουσιάστηκαν στους αναλυτές και τους fund managers την περασμένη Παρασκευή, εγγυητής του ομολόγου δεν είναι όλη η Ελλάκτωρ, αλλά ένα ιδιότυπο γκρουπ δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει την Άκτωρ Παραχωρήσεις, τη μητρική Ελλάκτωρ (άρα ουσιαστικά τον κλάδο των αιολικών σε συνέχεια της πρόσφατης συγχώνευσης δι’ απορροφήσεως της ΕΛΤΕΧ Άνεμος) και την Ηλέκτωρ, δηλαδή τη διαχείριση απορριμμάτων.
Όπως επισημαίνεται, οι δραστηριότητες που παρέχουν εγγυήσεις -με έμφαση στις παραχωρήσεις και στα αιολικά- πλαισιώνονται από σαφώς οριοθετημένες μακροχρόνιες συμβάσεις, που δεν επηρεάζονται από τις συνθήκες της αγοράς.
Τα αιολικά πάρκα που διαθέτει η Ελλάκτωρ, ή που πρόκειται να θέσει σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2020, διαθέτουν υπογεγραμμένες συμφωνίες με τον ΛΑΓΗΕ, με μέση διάρκεια 18,5 χρόνια και προκαθορισμένη εγγυημένη αμοιβή για την ενέργεια που προσφέρουν στο σύστημα.
Αντίστοιχα, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, διαθέτοντας σημαντικά μερίδια στην Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, την Ολυμπία Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, έχει ένα χαρτοφυλάκιο επενδύσεων με πλήρως προδιαγεγραμμένη πορεία και με μέση διάρκεια σύμβασης τα 16 χρόνια. Εξαίρεση, φυσικά, αποτελεί η σύμβαση της Αττικής Οδού, η οποία λήγει το 2024. Εδώ εντοπίζεται και ο λόγος που οι ομολογίες λήγουν το 2024.
Οι παραχωρήσεις και τα αιολικά, εκτός από μεγάλη και προβλέψιμη διάρκεια ζωής, έχουν κι ένα ακόμα πιο σημαντικό χαρακτηριστικό: έχουν μακροπρόθεσμα και απόλυτα ορατά έσοδα.
Οι παραχωρήσεις
Η Αττική Οδός είναι ένα έργο που βρίσκεται στην ώριμη φάση του, άρα έχει ολοκληρώσει τις δαπάνες της κατασκευής του και έχει σχεδόν αποπληρώσει τα δάνειά του, γι’ αυτό και από το 2013 έχει αρχίσει την καταβολή μερισμάτων στους μετόχους του. Τα τελευταία χρόνια τα μερίσματα αυτά ανέρχονται σε σχεδόν 80 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και με δεδομένο ότι η Ελλάκτωρ (μέσω της Άκτωρ Παραχωρήσεις) ελέγχει το 65,75% της Αττικής Οδού, γνωρίζει με βεβαιότητα πως για τα επόμενα χρόνια και μέχρι τη λήξη της παραχώρησης θα εισπράττει 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο, μόνο από τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο. Παράλληλα, υπάρχουν και οι ροές από τις συμμετοχές της στις υπόλοιπες παραχωρήσεις, που ναι μεν δεν έχουν ωριμάσει ώστε να αποφέρουν μερίσματα του επιπέδου της Αττικής Οδού, όμως εκτιμάται πως προσθέτουν στον κουμπαρά της Ελλάκτωρ κατά μέσο όρο γύρω στα 5 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ εισέρχονται σταδιακά σε φάση ωριμότητας μετά τη λήξη της σύμβασης της Αττικής Οδού το 2024, άρα θα μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά μέσω διανομής μερίσματος.
Τα αιολικά πάρκα
Σύμφωνα πάντα με τη διοίκηση του ομίλου, ακόμη πιο ξεκάθαρη είναι η εικόνα των ροών από τα αιολικά, όπου η μέση συμβαιολοποιημένη «ταρίφα» για την Ελλάκτωρ κυμαίνεται πάνω από τα 90 ευρώ ανά MW, ενώ κάθε MW υπολογίζεται πως παράγει 114.000 ευρώ λειτουργικές ροές. Το γεγονός αυτό σημαίνει πως με τα 296 MW που διαθέτει σήμερα, η Ελλάκτωρ παράγει σε ετήσια βάση 33 εκατ. ευρώ λειτουργικές ροές, ενώ με τα 491 MW που θα έχει σε λειτουργία το 2020 θα παράγει 56 εκατ. ευρώ λειτουργικές ροές και από το 2021 και μετά -όταν θα έχει ολοκληρώσει το υπό εξέλιξη επενδυτικό της πλάνο που προβλέπει 579 MW- οι λειτουργικές ροές σε ετήσια βάση θα είναι 66 εκατ. ευρώ.