Skip to main content

Η παγκόσμια ηγεμονία των Ελλήνων εφοπλιστών

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Νέα ρεκόρ κατακτά ο ελληνόκτητος στόλος αναφορικά με τη μεταφορική του ικανότητα, ενώ το 2018 βρίσκει την ελληνική ναυτιλία να διατηρεί ακάθεκτη τα υψηλά ποσοστά πλοιοκτησίας στη διεθνή ναυτιλιακή κατάταξη.

Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος ελέγχει το 30% των δεξαμενόπλοιων, το 22% των bulk carriers, το 16% των πλοίων μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, το 15% των LNG / LPG Carriers, το 11% των πλοίων ψυγείων και το 9% των containerships, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιπροσωπεύει σταθερά το 50% σχεδόν σε dwt του κοινοτικού στόλου.

«Η ποσοτική αυτή υπεροχή συνεχίζει να συμπορεύεται μαζί με την ποιοτική μας παρουσία, όπως αυτή έχει επικρατήσει διεθνώς, βασιζόμενη στην τεχνογνωσία και στη συσσωρευμένη εμπειρία μας στη διαχείριση του στόλου μας, καθώς και στον χαμηλό μέσο όρο ηλικίας αυτού, που ανέρχεται πια για τα ελληνόκτητα πλοία σε 11,54 έτη, και για τα πλοία υπό ελληνική σημαία σε 13,74 έτη, όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 14,81 έτη» σχολίαζε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης στην ετήσια τακτική συνέλευση της ΕΕΕ.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IHS Markit που επεξεργάστηκε η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), ο ελληνικών συμφερόντων εμπορικός στόλος αυξήθηκε στις αρχές του 2018 σε αριθμό πλοίων, αλλά δεν ξεπέρασε το ρεκόρ των 4.173 του Φεβρουαρίου του 2008. Αποτελείται από 4.148 πλοία όλων των κατηγοριών (Bulker, δεξαμενόπλοια, κ.λπ.) άνω των 1.000 gt, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 341.925.357 dwt και 199.286.013 gt. Σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, ο ελληνικών συμφερόντων εμπορικός στόλος αυξήθηκε κατά 63 πλοία, 13.161.590 dwt και 6.855.494 gt. Τα στοιχεία περιλαμβάνουν και 200 υπό ναυπήγηση πλοία, 23.953.312 dwt και 14.205.765 gt.

Επιπλέον πρέπει να σημειωθεί ότι ο ελληνόκτητος στόλος διατηρεί τα πρωτεία παγκοσμίως και αποτελεί τον Μάρτιο του 2018 το 16,4% του παγκόσμιου στόλου με όρους dwt, το 13,8% με όρους gt και το 7,6% με βάση τον αριθμό των πλοίων.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα ελέγχουν το 26,4% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων και το 16,2% του στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.

Μπορεί ο ελληνόκτητος στόλος να αυξήθηκε σε αριθμό πλοίων και χωρητικότητα, δεν συνέβη όμως το ίδιο και με τον υπό ελληνική σημαία, ο οποίος στη διάρκεια της χρόνιας «έχασε» 24 πλοία, 672.557 dwt και 317.788 gt σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2017.

Το ελληνικό νηολόγιο περιλαμβάνει τώρα 723 πλοία, 43.393.089 gt και 74.537.350 dwt. Η ελληνική σημαία μείωσε κι άλλο το μερίδιό της στον ελληνόκτητο στόλο, σε αντίθεση με τις σημαίες των Marshal Island και Liberia.

Οι δύο σημαίες προσελκύουν από 824 ελληνόκτητα πλοία η καθεμία, όμως η μεταφορική ικανότητα των πλοίων ελληνικών συμφερόντων που έχουν υψώσει τη σημαία των Marshal Islands είναι λίγο μεγαλύτερη (65.916.386 dwt), ενώ της Liberia είναι 65.079.135 dwt και αντιπροσωπεύουν το 19,3% και το 19% του ελληνόκτητου στόλου.

Πρέπει πάντως να υπογραμμισθεί ότι με βάση υπολογισμού τους dwt η ελληνική σημαία διατηρεί ακόμη τα πρωτεία στις προτιμήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών, με 74.537.350 dwt και μερίδιο 21,8% στο σύνολο των dwt του ελληνόκτητου στόλου.

Εξάλλου, τα 100 δισ. δολ. σε αξία άγγιξε και πάλι ο ελληνόκτητος στόλος τον περασμένο Μάρτιο, έπειτα από μία παροδική πτώση κοντά στα 95 δισ. δολ. λόγω κυρίως της πτώσης των αξιών των πλοίων. Σε κάθε περίπτωση πάντως συνεχίζει να παραμένει στην κορυφή ως ο εμπορικός στόλος με τη μεγαλύτερη αξία, σύμφωνα με τον πίνακα που δημοσιοποίησε η εταιρεία αποτιμήσεων πλοίων Vesselsvalue.com.

Η σημερινή αξία του στόλου τους ανέρχεται σχεδόν σε 100 δισεκατομμύρια δολάρια, τοποθετώντας τη χώρα στην κορυφή του σχετικού πίνακα. Η μεγαλύτερη αξία συγκεντρώνεται στις κατηγορίες των δεξαμενόπλοιων (36 δισ. δολ.), των bulker (35,75 δισ. δολ.) και των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) (13,5 δισ. δολάρια). Η αξία του ελληνόκτητου στόλου αποτελεί το 19% της συνολικής αξίας του παγκόσμιου στόλου.

Η πρωτιά της Ελλάδας δεν αμφισβητείται, καθώς οι εφοπλιστές άλλων εθνικοτήτων, όπως π.χ. οι Γερμανοί, προχωρούν σε ρευστοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων. Ωστόσο, η «κίτρινη απειλή» έρχεται πιο κοντά, καθώς στην κινεζική ναυτιλία επικρατούν τάσεις εξαγορών κυρίως από τις κρατικές ναυτιλιακές εταιρείες. Μετά την Ελλάδα που βρίσκεται στην πρώτη θέση με αξία στόλου 99,59 δισ. δολ., ακολουθεί η Ιαπωνία με αξία στόλου 89,12 δισ. δολ. και η Κίνα με αξία στόλου 83,54 δισ. δολ., αντίστοιχα.

Αναφορικά με τον ιαπωνικό στόλο, η Vesselsvalue σημειώνει ότι συναγωνίζεται την Ελλάδα στις αξίες των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και LNG Carriers, ενώ υστερεί σημαντικά σε δεξαμενόπλοια, όπου η έκθεσή του μειώνεται συνεχώς καθώς και η διυλιστική ικανότητα της χώρας μειώνεται. Αντιθέτως, η Ιαπωνία είναι ηγέτης στην πλοιοκτησία πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers), καθώς η χώρα καλύπτει τις ενεργειακές ανάγκες της με LNG.

Η Κίνα από την πλευρά της παρουσιάζει ισχυρή οικονομική ανάπτυξη από τις αρχές του 2000 και παράλληλη συνεχή αύξηση του εμπορικού της στόλου. Το μερίδιο της Κίνας στην παγκόσμια πλοιοκτησία θα συνεχίσει να αυξάνεται κατά την επόμενη δεκαετία σε όλες τις κατηγορίες, όπως εκτιμά η Vesselsvalue.