Skip to main content

Γκάζι από κινεζικές ναυτιλιακές στις ναυπηγήσεις car carriers

Πλώρη για τον τέταρτο μεγαλύτερο στόλο μεταφοράς οχημάτων το 2028

Toν τέταρτο μεγαλύτερο στόλο μεταφοράς οχημάτων στον κόσμο θα διαθέτει το 2028 η Κίνα, καθώς οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες επεκτείνουν ταχέως τη ναυπήγηση νέων pure car carriers για να υποστηρίξουν την αυξημένη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων διεθνώς.

Οι κινεζικές εταιρείες έχουν δώσει παραγγελίες για 47 επιπλέον πλοία μεταφοράς οχημάτων, που αντιπροσωπεύουν το ένα τέταρτο του παγκόσμιου orderbook.

Παρά το γεγονός ότι ΗΠΑ και Ε.Ε. κατηγορούν το Πεκίνο ότι προσπαθεί να αντιμετωπίσει την πλεονάζουσα βιομηχανική παραγωγική ικανότητα κατακλύζοντας τις αγορές τους με προϊόντα σε χαμηλές τιμές χάρη στις τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις, την ίδια ώρα αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η αμερικανική Tesla και η γερμανική Volkswagen επεκτείνουν την παραγωγή τους στην Κίνα, ώστε να επωφεληθούν από την οικονομικά αποδοτική αλυσίδα εφοδιασμού.

Μάλιστα η Ε.Ε. είχε προαναγγείλει σχετική έρευνα για το θέμα και αν θα πρέπει επιβάλει τιμωρητικούς δασμούς για να προστατεύσει τους παραγωγούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο υπουργός Εμπορίου της Κίνας Wang Wentao, που επισκέπτεται την Ευρώπη, είναι πιθανό να συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα, ενώ η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλεν κατά τη διάρκεια τετραήμερου ταξιδιού της στην Κίνα εξέφρασε ανησυχίες για την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα.

Προηγείται η Ιαπωνία

Σύμφωνα με στοιχεία της ναυτιλιακής εταιρείας συμβούλων Veson Nautical, η Κίνα διαθέτει σήμερα τον όγδοο μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως με 33 πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων. Η Ιαπωνία προηγείται με τον μεγαλύτερο στόλο, 283 πλοίων, ακολουθούμενη από τη Νορβηγία με 102, τη Νότια Κορέα με 72 και τη Νήσο Μαν με 61.

Οι κινεζικές εταιρείες έχουν δώσει παραγγελίες για 47 επιπλέον πλοία μεταφοράς οχημάτων, που αντιπροσωπεύουν το ένα τέταρτο των παγκόσμιων παραγγελιών.

Οι παραγγελίες αυτές έγιναν από αγοραστές όπως η SAIC Motor, η Chery Automobile και η BYD για ηλεκτρικά οχήματα (EV), μαζί με ναυλωτές όπως η COSCO και η China Merchants που ενεργούν για λογαριασμό κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών.

«Μετά την παράδοση αυτής της αρμάδας στην Κίνα, ο στόλος των κινεζικών ελεγχόμενων μεταφορέων αυτοκινήτων θα εκτοξευθεί από το τρέχον 2,4% στο 8,7%», δήλωσε ο Andrea de Luca, αναλυτής της Veson.

«Αναμένουμε να δούμε νέες εμπορικές διαδρομές που θα δημιουργηθούν σχεδόν αποκλειστικά για τους κινεζικούς κατασκευαστές οχημάτων», ανέφερε.

Ο παγκόσμιος στόλος των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων το 2023 ανερχόταν σε 760 πλοία, χωρητικότητας 4 εκατ. ceu, αυξημένος μόνο κατά 2% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, με επιπλέον 80 παραγγελίες νεότευκτων πλοίων το 2023 μέχρι στιγμής, ανεβάζοντας το βιβλίο παραγγελιών σε ένα σημαντικό 37% της χωρητικότητας του στόλου.

Σημειώνεται ότι το άλμα των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς οχημάτων ωφέλησε κυρίως τα κινεζικά ναυπηγεία, που έλαβαν το 82% του συνόλου παγκοσμίως, όπως έδειξαν τα στοιχεία.

Σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons, η ημερήσια τιμή για τη ναύλωση ενός μεταφορέα 6.500 οχημάτων έφτασε τα 115.000 δολάρια το 2023, περισσότερο από επτά φορές τον μέσο όρο του 2019.

Εξαγωγική πρωτιά Πεκίνου το 2023

Με τον ανταγωνισμό που συμπιέζει τις τιμές, τους ευαισθητοποιημένους ως προς το κόστος καταναλωτές και την υποτονική οικονομία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αυξήσει την επέκτασή τους σε αγορές όπου τα οχήματά τους έχουν υψηλότερες τιμές απ’ ό,τι στην πατρίδα τους. Πέρυσι, η Κίνα ξεπέρασε την Ιαπωνία ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων.

Τα στατιστικά στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας δείχνουν ότι από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο του 2023 εξήχθησαν 1,37 εκατ. αυτοκίνητα, καταγράφοντας αύξηση 89% σε ετήσια βάση.

Ειδικότερα, οι εξαγωγές των οχημάτων νέας ενέργειας σχεδόν διπλασιάστηκαν σε 348.000 μονάδες και η Ευρώπη αποτελεί βασικό προορισμό αυτών. Μόνο η BYD εξήγαγε πάνω από 240.000 αυτοκίνητα το 2023, περίπου το 8% των παγκόσμιων πωλήσεών της, και σχεδιάζει να εξαγάγει έως και 400.000 φέτος. Το 2022 η Κίνα εξήγαγε 3,11 εκατ. αυτοκίνητα, ξεπερνώντας τη Γερμανία και αποτελώντας τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα αυτοκινήτων στον κόσμο μετά την Ιαπωνία.