Skip to main content

Αυτοκίνητα που… επιβλέπουν τους οδηγούς τους

Η παρουσία πολλών αισθητήρων στα αυτοκίνητα είναι πλέον καθεστώς – κάμερες οι οποίες θα παρακολουθούν τα λεγόμενα «τυφλά σημεία», για παράδειγμα – ωστόσο επικεντρώνονται κυρίως στο εξωτερικό περιβάλλον του οχήματος και όχι στο εσωτερικό του.

Μια αυστραλιανή εταιρεία, η Seeing Machines, στρέφει το «βλέμμα» προς τα μέσα, με τεχνολογία η οποία επικεντρώνεται στους ίδιους τους οδηγούς, με σκοπό την αντιμετώπιση της απροσεξιών στην οδήγηση. Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του MIT Technology Review, η εταιρεία χρησιμοποιεί κάμερες και λογισμικό για την ανίχνευση των κινήσεων των ματιών και του προσώπου, έτσι ώστε να είναι δυνατή η ειδοποίηση των οδηγών όταν η προσοχή τους αποσπάται.

Η χρήση της τεχνολογίας αυτής αναμένεται να γίνει πιο κοινή, ειδικά καθώς τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο «έξυπνα» και ικανά για αυτοοδήγηση. Μέχρι τώρα η εταιρεία επικεντρώνεται σε οδηγούς βαρέων βιομηχανικών φορτηγών, ωστόσο προσβλέπει και στο ευρύ καταναλωτικό κοινό, υπογράφοντας συμφωνία με την Takata. Στη CES 2015 στο Λας Βέγκας αυτή την εβδομάδα η εταιρεία επιδεικνύει τους «αισθητήρες προσοχής» της σε μια Jaguar F-Type.

Η τεχνολογία της Seeing Machines χρησιμοποιεί μια μικρή υπέρυθρη κάμερα που δουλεύει με λογισμικό το οποίο «τρέχει» στο ίδιο το αυτοκίνητο και όχι σε κάποιον απομακρυσμένο server για να αξιολογεί το επίπεδο προσοχής του οδηγού. Ειδικότερα, αξιολογεί τη θέση του κεφαλιού, την έκφραση του προσώπου και το ανοιγοκλείσιμο των ματιών. Η κάμερα «πιάνει» 60 frames/ δευτερόλεπτο και το λογισμικό αναλύει τις εικόνες για να «διαπιστώνει» το πόσο προσέχει ο οδηγός.

Σύμφωνα με τον Νικ Λανγκντέιλ- Σμιθ, στέλεχος της εταιρείας, είναι δυνατή η συλλογή πολλών δεδομένων μέσω της παρακολούθησης της κόρης του ματιού ειδικότερα. Το λογισμικό μετρά την περιστροφή του ματιού και αντιλαμβάνεται πού το βλέμμα διασταυρώνεται με τα αντικείμενα γύρω από τον οδηγό. Αυτό επιτρέπει στο πρόγραμμα να «καταλάβει» πόσο χρόνο ο οδηγός περνά κοιτώντας στο ταμπλό, στους καθρέφτες, στον δρόμο και αλλού, το οποίο μπορεί να το βοηθήσει να «κρίνει» εάν ο οδηγός προσέχει την κίνηση στον δρόμο ή αν η προσοχή του έχει αποσπαστεί. Εάν αντιληφθεί κάτι τέτοιο, ειδοποιεί σχετικά. Σε εταιρείες που χρησιμοποιούν ήδη το σύστημα αυτό γίνεται μέσω βόμβου στο κάθισμα, αν και αυτό δεν αναμένεται να μεταφερθεί έτσι στο ευρύ καταναλωτικό κοινό.