Ανακαλύφθηκαν δύο εξωτικοί εξωπλανήτες, ο ένας λιώνει και ο άλλος είναι… πουπουλένιος (βίντεο)

Μια ακόμη απόδειξη της μεγάλης πλανητικής ποικιλομορφίας στο Σύμπαν

Τα ολοένα και πιο προηγμένα τεχνικά μέσα που έχουν στη διάθεση τους οι αστρονόμοι σε συνδυασμό με νέες μεθόδους παρατήρησης του Διαστήματος έχουν οδηγήσει σε μια επανάσταση στον τομέα της ανακάλυψης εξωπλανητών, πλανητών έξω από το ηλιακό μας σύστημα.

Έχουν ανακαλυφθεί περισσότεροι από πέντε χιλιάδες εξωπλανήτες και έχει υποδειχθεί η ύπαρξη άλλων πέντε χιλιάδων και απομένει η επιβεβαίωση με νέες παρατηρήσεις. Παράλληλα οι ανακαλύψεις αυτές κατέρριψαν την άποψη που υπήρχε για δεκαετίες στην επιστημονική κοινότητα ότι οι τύποι πλανητών στο Σύμπαν είναι σε γενικές γραμμές όσοι τύποι πλανητών υπάρχουν στο ηλιακό μας σύστημα.

Όμως αποδείχτηκε ότι η ποικιλομορφία των πλανητών στο Σύμπαν είναι και πολύ μεγάλη αλλά και ιδιαίτερα εντυπωσιακή όσον αφορά τα πραγματικά εξωτικά ή απόκοσμα χαρακτηριστικά που διαθέτουν πολλοί εξωπλανήτες.

Ανακοινώθηκε η ανακάλυψη ενός νέου εξωπλανήτη και ταυτόχρονα δημοσιεύτηκαν τα αποτελέσματα της μελέτης ενός εξωπλανήτη που εντοπίστηκε πριν από λίγους μήνες. Οι δύο εξωπλανήτες εντυπωσιάζουν την επιστημονική κοινότητα αλλά και τους φίλου του Διαστήματος με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Ο ένας που μόλις εντοπίστηκε βρίσκεται σε απόσταση 66 ετών φωτός από τη Γη και έλαβε την ονομασία TOI-6713.01. Πρόκειται για ένα πραγματικά κολασμένο κόσμο αφού υπάρχουν σε αυτόν πάρα πολλά ενεργά ηφαίστεια που εκρήγνυνται συνεχώς με αποτέλεσμα να λάμπει στον εξωτερικό παρατηρητή σε μια φλογερή ερυθρή απόχρωση.

Ο βραχώδης πλανήτης είναι ελαφρώς μεγαλύτερος από τη Γη και περιστρέφεται γύρω από το μητρικό του ηλικίας 5 δισεκατομμυρίων ετών κάθε 2,2 ημέρες. Παρά το γεγονός ότι σε πλανήτες όπως αυτός που κινούνται πολύ κοντά στο άστρο τους βασανίζονται από την ακτινοβολία και την θερμότητα που δέχεται από το άστρο. Στην προκείμενη περίπτωση ο εξωπλανήτης αυτός ταλαιπωρείται από όσα συμβαίνουν στο εσωτερικό του και κυριολεκτικά λιώνει από… μέσα

Η βαρυτική επίθεση

Κανένας πλανήτης σαν αυτόν δεν έχει παρατηρηθεί ποτέ πριν λέει η ερευνητική ομάδα που μελέτησε τα δεδομένα του κυνηγού εξωπλανητών TESS της NASA που εντόπισε τον TOI-6713.01. η επιφάνεια του είναι καλυμμένη με λιωμένη λάβα από τα εκατοντάδες ενεργά ηφαίστεια και η θερμοκρασία εκεί ξεπερνά 2,300 βαθμούς Κελσίου.

«Αυτό σημαίνει ότι ο πλανήτης κυριολεκτικά λάμπει σε διάφορα οπτικά μήκη κύματος. Ήταν μια από εκείνες τις στιγμές ανακάλυψης που σκέφτεσαι, ‘ουάου, είναι εκπληκτικό αυτό μπορεί πραγματικά να υπάρχει’» ανέφερε ο Στίβεν Κέιν, αστροφυσικός στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, στο Ριβερσάιντ, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.

Οι αστρονόμοι είπαν ότι οι γειτονικοί πλανήτες του TOI-6713.01. επιτίθονται σε αυτόν με τις βαρυτικές τους δυνάμεις δημιουργώντας αυτό που οι αστρονόμοι περιγράφουν ως «μια τέλεια παλιρροϊκή καταιγίδα». Πρόκειται για μια κοσμική διελκυστίνδα πυροδοτεί τεράστια εσωτερική τριβή και θερμότητα μέσα στον TOI-6713.01., την οποία απελευθερώνει μέσω των εκρήξεων των ηφαιστείων στην επιφάνεια του.

Κοσμικό πούπουλο

Με δημοσίευση της στην επιθεώρηση «Nature Astronomy» ερευνητική ομάδα παρουσιάζει την ανακάλυψη ενός εξωπλανήτη που βρίσκεται σε απόσταση 1,200 ετών φωτός από τη Γη. Ο WASP-193b όπως ονομάστηκε ο εξωπλανήτης βρίσκεται σε ένα σύστημα όπου υπάρχει ένα άστρο παρόμοιο με τον Ήλιο. Ο εξωπλανήτης διαθέτει μεν όγκο 50% μεγαλύτερο από αυτόν του γίγαντα του ηλιακού μας συστήματος, του Δία, αλλά η σύμφωνα με τους ερευνητές η πυκνότητα του είναι παρόμοια με αυτή που έχει το… μαλλί τη γριάς.

Ο WASP-193b είναι ο δεύτερος λιγότερο πυκνός πλανήτης που έχει ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα, μετά τον Kepler-51d, ο οποίος είναι όμως πολύ μικρότερος σε μέγεθος.