Skip to main content

Αυτοκίνητα που «ακούν»

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν ήδη σειρά εξελιγμένων συστημάτων, που λίγα χρόνια πριν θα φάνταζαν περισσότερο επιστημονική φαντασία- ωστόσο στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον θα αποκτήσουν ακόμα περισσότερες, μεταξύ των οποίων και τη δυνατότητα να «ακούν».

Ερευνητές στο Fraunhofer IDMT στο Όλντενμπουργκ της Γερμανίας ανέπτυξαν ένα πρωτότυπο σύστημα ικανό να αναγνωρίζει εξωτερικούς ήχους όπως σειρήνες. Ένα τέτοιο σύστημα, σε συνδυασμό με «έξυπνα» ραντάρ, lidar και αισθητήρες/ κάμερες, μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην «έξοδο στους δρόμους» των αυτόνομων οχημάτων.

Οι ερευνητές στο Fraunhofer IDMT αναπτύσσουν τώρα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που αναγνωρίζουν συγκεκριμένα ηχητικά γεγονότα.

«Παρά τις τεράστιες δυνατότητες τέτοιων εφαρμογών, κανένα αυτόνομο όχημα δεν έχει εξοπλιστεί ακόμα με σύστημα ικανό να αντιλαμβάνεται εξωτερικούς ήχους» είπε ο Ντανίλο Χολόσι, επικεφαλής της ομάδας Acoustic Event Recognition Group. «Τέτοια συστήματα θα ήταν σε θέση να αναγνωρίζουν αμέσως τη σειρήνα ενός οχήματος εκτάκτου ανάγκης, για παράδειγμα, έτσι ώστε το αυτόνομο όχημα να ξέρει να πάει στην άκρη του δρόμου».

Υπάρχουν επίσης πολλές άλλες περιπτώσεις όπου ένα ακουστικό σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο- όπως πχ όταν ένα αυτόνομο όχημα κινείται σε περιοχή με πεζούς ή όπου παίζουν παιδιά. Ακόμη, θα μπορούσε να λειτουργήσει και για τον εντοπισμό προβλημάτων- όπως πχ καρφιά σε λάστιχα, ενώ τέτοια συστήματα θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν ακόμη και για επείγουσες κλήσεις για βοήθεια.

Το σύστημα εκπαιδεύτηκε σε πρώτη φάση να αναγνωρίζει την ακουστική «υπογραφή» κάθε σχετικού γεγονότος μέσω μεθόδων machine learning. Στη συνέχεια οι ερευνητές του Fraunhofer IDMT έγραψαν αλγορίθμους που του επέτρεπαν να εντοπίζει κινούμενες πηγές ήχου, όπως πχ σειρήνες. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν μια «έξυπνη» πλατφόρμα αισθητήρων που είναι ικανώ να αναγνωρίζει συγκεκριμένους ήχους. Επίσης, οι ερευνητές έγραψαν αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιούνται για να διακρίνουν συγκεκριμένους ήχους που το σύστημα έχει σχεδιαστεί να ξεχωρίζει από άλλους ήχους στο περιβάλλον. «Χρησιμοποιούμε machine learning» εξήγησε ο Χολόσι. «Και για να εκπαιδεύσουμε τους αλγορίθμους, χρησιμοποιούμε ένα μεγάλο εύρος καταγεγραμμένων ήχων».

Το όλο σύστημα αποτελείται από μικρόφωνα, μια μονάδα ελέγχου και λογισμικό. Τα μικρόφωνα, εγκατεστημένα σε προστατευτική θήκη, βρίσκονται στο εξωτερικό του οχήματος, όπου «πιάνουν» ήχους. Αισθητήρες μεταδίδουν αυτά τα δεδομένα σε μια ειδική μονάδα ελέγχου.

Ήδη έχουν φτιαχτεί αρχικά πρωτότυπα και εκτιμάται πως η τεχνολογία αυτή θα έχει «ωριμάσει» επαρκώς για την αγορά στα μέσα της ερχόμενης δεκαετίας.