Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η διαμόρφωση ενός νομοθετικού και φορολογικού πλαισίου φιλικότερου προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, ώστε να προσελκυστούν νέες επενδύσεις και να διευκολυνθεί η εγκατάσταση ξένων ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, αποτελεί προτεραιότητα του νέου υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη.
Μιλώντας στην τελετή παραλαβής – παράδοσης του υπουργείου, ο κ. Πλακιωτάκης δήλωσε ότι θα προχωρήσει στην παροχή κινήτρων για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία, την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με την ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα, και την προσαρμογή τους στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα που θα προκύψουν μετά από το 2020 με την υιοθέτηση της αλλαγής καυσίμου.
Kατά την ομιλία του ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε πως στο άμεσο μέλλον ο κλάδος της Ναυτιλίας καλείται να αντιμετωπίσει τις λανθασμένες πολιτικές επιλογές του παρελθόντος, καθώς και σημαντικές απειλές που αναδύονται στο παγκόσμιο ναυτιλιακό περιβάλλον.
Συγκεκριμένα ανέφερε:
- «Το διεθνές κανονιστικό πλαίσιο γίνεται όλο πιο σύνθετο και αντί να διαμορφωθεί ένα ενιαίο νομικό καθεστώς παρατηρούμε, ότι συνεχώς κατακερματίζεται και συνεχώς, δημιουργούνται επιπρόσθετα εμπόδια στο ελεύθερο εμπόριο και την παγκόσμια ναυτιλία. Επίσης, ο εμπορικός πόλεμος που βρίσκεται ανάμεσα στις μεγάλες εμπορικές δυνάμεις του κόσμου είναι πιθανό να πλήξει ακόμη περισσότερο το παγκόσμιο ναυτιλιακό περιβάλλον και να δημιουργήσει στρεβλώσεις που θα επηρεάσουν αρνητικά το κόστος μεταφοράς, αλλά και τον υγιή ανταγωνισμό. Στο πλαίσιο αυτό, η ακαμψία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η αδυναμία των αξιωματούχων της να λάβουν αποφάσεις, είναι πιθανό να οδηγήσουν σημαντικό αριθμό εφοπλιστών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Οι δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία της πληροφορικής, αλλάζουν άρδην τον τρόπο λειτουργίας των ναυτιλιακών εταιρειών και αναδεικνύονται τα κενά που υπάρχουν στην εκπαίδευση και κατάρτιση των στελεχών και του προσωπικού της ελληνικής ναυτιλίας. Επίσης, εγείρονται και πρόσθετες χρηματοδοτικές ανάγκες για την επάνδρωση τόσο των ναυτιλιακών εταιρειών όσο και των πλοίων με τα εν λόγω εξελιγμένα τεχνολογικά προϊόντα.
- Οι διακυμάνσεις στις ναυλαγορές, έχουν επιφέρει μείωση στην κερδοφορία των ναυτιλιακών εταιριών, κλιμάκωση των δανειακών τους επιβαρύνσεων και την αύξηση των χρηματοδοτικών τους απαιτήσεων για την κάλυψη των υποχρεώσεών τους και την αγορά νέων σκαφών. Στο πλαίσιο αυτό, αναδεικνύεται το υπαρκτό πρόβλημα της χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας, ώστε ένα εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά της.
- Ο διεθνής ανταγωνισμός για την ελληνόκτητη ναυτιλία εντείνεται συνεχώς, αφού καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τους Κινέζικους, Ιαπωνικούς, Γερμανικούς ακόμη και Ιρανικούς ναυτιλιακούς ομίλους που προσπαθούν να αυξήσουν το μερίδιό τους στην ναυτιλιακή αγορά. Επίσης, παρατηρείται αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου και της οικονομικής ισχύος στις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές της Νοτιοανατολικής Ασίας. Επιπρόσθετα, δεν πρέπει να υποτιμηθούν οι όλο και πιο έντονες πιέσεις συγκεκριμένων λόμπι για την αλλαγή του φορολογικού καθεστώτος που ισχύει για την ελληνόκτητη ναυτιλία στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στο ίδιο πλαίσιο, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και τις περιβαλλοντικές προκλήσεις και το αίτημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για νεότευκτα και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία.
- Το ελληνικό νηολόγιο φθίνει συνεχώς με έντονους ρυθμούς, ενώ η ελληνική πλοιοκτησία αναπτύσσεται συνεχώς. Η αντίθεση αυτή πρέπει να μας προβληματίσει, ώστε να εξετάσουμε πως θα αναστραφεί η πτωτική πορεία του νηολογίου πριν η κατάσταση εξελιχθεί σε μη αναστρέψιμη. Πρέπει να αναχαιτίσουμε άμεσα τη δυναμική ανταγωνιστικών προς εμάς χωρών όπως η Μάλτα, όπου κατάφερε να προσελκύσει στο νηολόγιό της μεγάλο αριθμό πλοίων, κατέχοντας πια την πρώτη θέση στις κοινοτικές σημαίες.
- Η ανεργία στο ναυτιλιακό κλάδο επίσης, έχει κτυπήσει κόκκινο.
- Η συνεχής αύξηση της φορολογίας κοντά στα επίπεδα του 45%, έχει προκαλέσει μια αδιέξοδη κατάσταση η οποία πλήττει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας. Πραγματικά είναι τραγικό, τη στιγμή που η Μεγάλη Βρετανία μετά το Brexit φιλοδοξεί να μετατρέψει το Λονδίνο σε φορολογικό παράδεισο, στην Ελλάδα να αυξάνουμε συνεχώς την φορολογία σε όλες τις ναυτιλιακές δραστηριότητες.
- Οι πολύ υψηλές ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλουν οι ναυτικοί μας -παρά τις ιδιαιτερότητες του ναυτικού επαγγέλματος- σε συνδυασμό με την διόγκωση των ελλειμμάτων στα ασφαλιστικά ταμεία τους και την προοπτική κατάργησης του ΝΑΤ, καθιστούν αβέβαιο το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό μέλλον των ναυτικών μας.
- Τα προβλήματα στη ναυτική εκπαίδευση επίσης, όπως η έλλειψη πόρων, η απουσία σύγχρονου υλικοτεχνικού εξοπλισμού στις Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού, η απουσία μονίμων καθηγητών, η μη εύρεση πλοίων για την οργάνωση εκπαιδευτικών ταξιδιών των σπουδαστών των ακαδημιών και η απαξίωση των κέντρων εκπαίδευσης των ναυτικών, δημιουργούν σειρά αντικινήτρων και αποτρέπουν τους νέους να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα».
Όπως είπε «πρώτη μας προτεραιότητα είναι να διαμορφώσουμε ένα φιλικότερο προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο, ώστε να προσελκυστούν νέες επενδύσεις και να διευκολυνθεί η εγκατάσταση ξένων ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα», ενώ ανέφερε και πως προτεραιότητα αποτελεί η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των υπηρεσιών τους, ώστε να βελτιωθεί η προσβασιμότητά τους καθώς και η συνδεσιμότητά τους με τη νησιωτική Ελλάδα.