Από την έντυπη έκδοση
Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει στα κράτη μέλη το δικαίωμα των επιβατών να απαιτήσουν από τις αεροπορικές εταιρείες την επιστροφή του αντίτιμου του εισιτηρίου σε ρευστό για πτήσεις που ακυρώθηκαν εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού. Ωστόσο, δεν απορρίπτει τα κουπόνια αντί χρημάτων, αρκεί να είναι ελκυστικά και να τα αποδέχονται οι επιβάτες.
Αυτό επισήμανε χθες ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, σύμφωνα με τον οποίο μέσα στις επόμενες μέρες θα σταλεί επιστολή σε όλα τα κράτη μέλη όπου θα τους υπενθυμίζεται η ισχύουσα νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα μπορούσε να υπάρξει κοινός τόπος, ώστε να αποφευχθούν προσφυγές στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Το βέβαιο είναι πως η Επιτροπή δεν πρόκειται ανταποκριθεί στο αίτημα κρατών μελών, που ζητούν την τροποποίηση της κοινοτικής νομοθεσίας, ώστε να ληφθούν υπόψη τα προβλήματα ρευστότητας των αεροπορικών επιχειρήσεων. Μεταξύ των 10 και πλέον χωρών μελών που προς το παρόν παραβιάζουν την κοινοτική νομοθεσία επειδή έχουν καταστήσει υποχρεωτική την αποδοχή των κουπονιών από τους επιβάτες είναι και η Ελλάδα, ωστόσο προς το παρόν η Επιτροπή δεν προτίθεται να ξεκινήσει νομική διαδικασία. Θα περιμένει τα αποτελέσματα των συστάσεων που έκανε σε όλες τις χώρες για την επίλυση του προβλήματος.
Από οργανωμένα πακέτα
Σύμφωνα με την Κομισιόν η βασική αρχή της κοινοτικής νομοθεσίας είναι η προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών σε περίπτωση ματαίωσης υπηρεσιών μεταφορών. Η επιστροφή του πλήρους αντιτίμου του εισιτηρίου οφείλεται εντός 7 ημερών από την αίτηση του επιβάτη στις περιπτώσεις αεροπορικών, θαλάσσιων και εσωτερικών πλωτών μεταφορών. Για τα οργανωμένα ταξίδια, ο ταξιδιώτης δικαιούται την πλήρη επιστροφή όλων των ποσών που κατέβαλε για το πακέτο το αργότερο εντός 14 ημερών από την καταγγελία της σύμβασης.
Η Επιτροπή αναφέρει ότι τα κουπόνια μπορούν να αποτελέσουν βιώσιμη και ελκυστική εναλλακτική λύση αντί της επιστροφής χρημάτων για οργανωμένα ταξίδια και υπηρεσίες μεταφορών που ματαιώθηκαν στο πλαίσιο της πανδημίας του κορονοϊού.
Ωστόσο, όπως τονίζει, πρέπει να εξασφαλιστεί ότι τα κουπόνια, σε περίπτωση που προσφέρονται αντί της επιστροφής χρημάτων, είναι αξιόπιστα και ελκυστικά για τους καταναλωτές, δηλαδή:
* Καλύπτονται από προστασία κατά της αφερεγγυότητας σε περίπτωση που ο μεταφορέας ή ο διοργανωτής καταστούν αφερέγγυοι. Το σύστημα προστασίας κατά της αφερεγγυότητας πρέπει να συσταθεί σε εθνικό επίπεδο (μπορεί να είναι ταμείο ή ασφαλιστική εταιρεία).
* Οι επιβάτες και οι ταξιδιώτες θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων το αργότερο 12 μήνες μετά την έκδοση του σχετικού κουπονιού και, στη συνέχεια, ανά πάσα στιγμή.
* Τα κουπόνια θα πρέπει να επιτρέπουν στους επιβάτες να κάνουν κράτηση για την ίδια διαδρομή υπό τους ίδιους όρους υπηρεσίας με αυτούς που αναφέρονται λεπτομερώς στην αρχική κράτηση ή να πραγματοποιήσουν οργανωμένο ταξίδι με τα ίδια χαρακτηριστικά που είχε το ματαιωθέν οργανωμένο ταξίδι.
* Οι μεταφορείς και οι διοργανωτές θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο επέκτασης της δυνατότητας χρήσης των κουπονιών για την πραγματοποίηση κράτησης σε άλλες οντότητες που ανήκουν στον ίδιο όμιλο επιχειρήσεων.
* Τα κουπόνια για υπηρεσίες μεταφορών θα πρέπει να είναι μεταβιβάσιμα σε άλλον ταξιδιώτη χωρίς πρόσθετο κόστος.
Καταγγελία στην αρμόδια αρχή
Σε περίπτωση που ο καταναλωτής δεν θέλει κουπόνι τότε μπορεί να απαιτήσει την επιστροφή του αντίτιμου σε ρευστό. Εάν δεν λάβει απάντηση από τον μεταφορέα εντός της νόμιμης ή της συνιστώμενης προθεσμίας, ή εάν δεν τον ικανοποιήσει η απάντηση, μπορείτε να υποβάλει καταγγελία στην αρμόδια εθνική αρχή επιβολής του νόμου για τα δικαιώματα των επιβατών.
Ο καταναλωτής μπορεί επίσης να επιδιώξει επίλυση του προβλήματος μέσω του φορέα εναλλακτικής επίλυσης διαφορών.