Skip to main content

Το Ever Given άρχισε να κινείται στην πρώτη προσπάθεια να ανοίξει το κανάλι

Η προσπάθεια αποκόλλησης του γιγαντιαίου πλοίου εμπορευματοκιβωτίων που είχε μπλοκάρει τη διώρυγα του Σουέζ αποδεικνύεται επιτυχής και θα συνεχιστεί μέσα στις επόμενες ώρες, αποτελώντας ένα βασικό βήμα για να αποκατασταθεί η ομαλή λειτουργία μίας από τις σημαντικότερες εμπορικές αρτηρίες του κόσμου που «πάγωσε» τις τελευταίες μέρες. 

Το Ever Given έχει αρχίσει να κινείται ξανά και μια νέα επιχείρηση έχει προγραμματιστεί να ξαναρχίσει εκ νέου στις 11:30 π.μ. τοπική ώρα, καθώς η στάθμη του νερού αυξάνεται στο μέγιστο ύψος της, ανέφερε η Αρχή του καναλιού του Σουέζ σε δήλωσή της.

Το πλοίο, μήκους 400 μέτρων, έχει επανέλθει κατά το 80% στη «σωστή κατεύθυνση», διαβεβαίωσε η Αρχή της Διώρυγας σε ανακοίνωσή της. «Η θέση του πλοίου έχει επανέλθει κατά το 80% στη σωστή κατεύθυνση», εκτίμησε ο Οσάμα Ράμπια, πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, προτού προσθέσει ότι η πρύμνη του σκάφος «απομακρύνθηκε κατά 102 μέτρα από την όχθη ενώ απείχε τέσσερα μέτρα μόλις». Στην ανακοίνωση της αρχής, ο ναύαρχος Ράμπια ανακοίνωση ότι το πλοίο άρχισε «με επιτυχία» να πλέει ξανά.

«Οι ελιγμοί ώστε το πλοίο να πλεύσει ξανά θα ξαναρχίσουν όταν η ροή του νερού θα αυξηθεί εκ νέου, από τις 11:30» (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας), διευκρίνισε, εξηγώντας πως το νερό πρέπει να φθάσει σε επαρκές επίπεδο ώστε να «πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος κατά τρόπο ώστε να επανατοποθετηθεί στο μέσον της θαλάσσιας οδού».

Χωρίς να υπεισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της Διώρυγας, ο αιγύπτιος αξιωματούχος διαβεβαίωσε ότι η ναυσιπλοΐα θα ξαναρχίσει «μετά το τέλος των επιχειρήσεων για να πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος, το οποίο θα κατευθυνθεί κατόπιν προς τη ζώνη αναμονής» ώστε να αποφραχθεί το κανάλι.

Προσπάθειες βρίσκονται σε εξέλιξη για να προετοιμάσουν το πλοίο να διασχίσει το κανάλι και να βγει έξω από το αυτό, δήλωσε ο Μοχαμο Μαμις, σύμβουλος του Αιγύπτου προέδρου για το κανάλι Σουέζ. «Σήμερα θα ξεκινήσουμε το σχέδιό μας ώστε όλα τα πλοία να διασχίσουν το κανάλι», είπε. «Θα χρειαζόταν περίπου μία εβδομάδα για να βγάλουμε όλα τα πλοία από τον διάδρομο του καναλιού του Σουέζ», είπε.

Η πρύμη του πλοίου μήκους 400 μέτρων και εκτοπίσματος 220.000 τόνων απομακρύνθηκε από τη δυτική όχθη της Διώρυγας, κατέγραψαν νωρίς σήμερα το πρωί οι εξειδικευμένες υπηρεσίες εντοπισμού πλοίων Vessel Finder και My Ship Tracking. Το επιβεβαίωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο πηγή προσκείμενη στη Διώρυγα, η οποία ζήτησε να μην κατονομαστεί.

Σύμφωνα με τον υπεύθυνο αυτόν, «οι ομάδες οι οποίες βρίσκονται επιτόπου προχώρησαν σε τεχνικές επαληθεύσεις και βεβαιώθηκαν ότι η μηχανή του πλοίου λειτουργεί».

Λίγη ώρα νωρίτερα εκπρόσωπος της Shoei Kisen, της ιαπωνικής πλοιοκτήτριας, είχε γνωστοποιήσει πως το γιγαντιαίο πλοίο έχει «στρίψει» αλλά «δεν πλέει» ακόμα πλήρως.

Τα αίτια του συμβάντος, την 23η Μαρτίου, δεν έχει διευκρινιστεί μέχρι και σήμερα. Ο ναύαρχος Ραμπία αναφέρθηκε σε ενδεχόμενο «ανθρώπινο λάθος» κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε το Σάββατο. Προηγουμένως, διάφορες πηγές υπεδείκνυαν τους ισχυρούς ανέμους και μια αμμοθύελλα ως τα πιθανά αίτια.

Ο «συνωστισμός» στο Σουέζ σε αριθμούς

Το σκάφος είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλοία εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Πρόκειται για ένα τεράστιο πλοίο 220.000 τόνων, 400 μέτρων, πλάτους 59 μέτρων και με χωρητικότητα 20.000 εμπορευματοκιβωτίων.

Η προσάραξή του εξαιτίας ριπής ανέμου εν μέσω αμμοθύελλας έκλεισε τη Διώρυγα, με αποτέλεσμα 369 σκάφη που σκόπευαν να τη διαπλεύσουν να αποκλειστούν.

Μετά την εκκαθάριση του σκάφους, οι αρχές θα εργαστούν για να επιτρέψουν την επανέναρξη της κυκλοφορίας μέσω του καναλιού που αποτελεί αγωγό από την οποία διακινείται περίπου το 12% της εμπορευμάτων μέσων των θαλάσσιων οδών.

Κάθε μέρα, το μπλοκάρισμα διέκοπτε τη ορή προϊόντων αξίας άνω των 9 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τη Lloyd’s List, η οποία μεταφράζεται σε περίπου 400 εκατ. δολάρια την ώρα.

16 ελληνικά πλοία περιμένουν να διέλθουν της διώρυγας

  Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, AFP, Bloomberg