Αύριο ξεκινά τις εργασίες του, διά ζώσης, στις Βρυξέλλες το Brussels Group, το οποίο θα συζητήσει πάνω στη λίστα που θα καταθέσει η ελληνική κυβέρνηση, όπως έγινε γνωστό από κύκλους του Μαξίμου.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι δράσεις που προτείνονται μέσω της λίστας μεταρρυθμίσεων προβλέπουν για το 2015 έσοδα ύψους 3 δισ. ευρώ, έσοδα που δεν προέρχονται σε καμιά περίπτωση από περικοπή μισθών, συντάξεων ή εφάπαξ.
Τονίζουν ακόμη ότι η λίστα δεν περιλαμβάνει υφεσιακά μέτρα και οι μεταρρυθμίσεις/δράσεις θα επιτρέψουν την επανεκκίνηση της οικονομίας.
Το πρόγραμμα είναι επεξεργασμένο και κοστολογημένο, διαβεβαιώνουν, και προβλέπει για το 2015 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ, ενώ θα επιτρέψει θετικό ρυθμό ανάπτυξης, ο οποίος εκτιμάται ότι θα φτάσει το 1,4%.
Οι ίδιοι κύκλοι σημειώνουν ακόμη ότι οι μεταρρυθμίσεις/δράσεις για πρώτη φορά δεν θα οδηγήσουν στα ταμεία τους «συνήθεις υπόπτους», αλλά θα πληρώσουν επιτέλους οι έχοντες και κατέχοντες.
Αν στο Brussels Group υπάρξει μια καταρχήν συμφωνία, θα συνεδριάσει, πιθανότατα τη Δευτέρα, το Euroworking Group και αν και εκεί δεν υπάρξει εμπλοκή ίσως την ερχόμενη Τετάρτη συνεδριάσει το Eurogroup για τις τελικές αποφάσεις.
«Σενάριο φαντασίας» τα περί στάσης πληρωμών
Στο μεταξύ, «σενάριο φαντασίας» χαρακτηρίζουν κυβερνητικοί κύκλοι τα περί στάσης πληρωμών. Διευκρινίζουν ότι οι αναφορές πως δεν πρόκειται η κυβέρνηση να συνεχίσει την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, από ίδιους πόρους, εάν οι δανειστές δεν προχωρήσουν άμεσα στην εκταμίευση των δόσεων τις οποίες καθυστερούν από το 2014 αποτελεί καταγραφή της πορείας της διαπραγμάτευσης και το επίμαχο σημείο δεν κάνει τίποτε περισσότερο από το να επαναλαμβάνει σημείο της επιστολής του Πρωθυπουργού προς τους ηγέτες της Ευρωζώνης.
Κατά τον δίμηνο απολογισμό του κυβερνητικού έργου γίνεται εκτενής αναφορά στους χειρισμούς και τη διαπραγμάτευση με τους δανειστές.
Όπως σημειώνουν κυβερνητικοί κύκλοι κεντρικό ζήτημα αποτελεί η διαμόρφωση των όρων της μεταμνημονιακής εποχής και της μετάβασης από τα μνημόνια της λιτότητας στην περίοδο της κοινωνικής ευαισθησίας, δικαιοσύνης, ανάπτυξης και της αποκατάστασης της εθνικής κυριαρχίας και αξιοπρέπειας.
Ειδικότερα, κυβερνητική πηγή υπενθύμιζε:
α) Η απόφαση του Eurogroup της 20/2/2015 καθιέρωσε το πλαίσιο της μεταβατικής περιόδου Φεβρουαρίου- Ιουνίου 2015, για την τελική συμφωνία αναδιάρθρωσης του χρέους και τη διαμόρφωση ενός νέου εθνικού σχεδίου οικονομικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης που θα καταστήσει το χρέος βιώσιμο.
β) Η κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε επίμονα και σε όλα τα επίπεδα τη συμφωνία νέων δράσεων σε αντικατάσταση των μνημονιακών και έθεσε τα όρια και τα θέματα τα οποία είναι αδιαπραγμάτευτα. Ταυτόχρονα τερμάτισε οριστικά την προκλητική παρουσία της τρόικας στα υπουργεία και τα δημόσια κτίρια της χώρας, απέρριψε δε κάθε απόπειρα επέμβασης των δανειστών στα προτεινόμενα υπό την κυβέρνηση σ/ν προς ψήφιση και το περιεχόμενό τους (νόμος για την ανθρωπιστική κρίση και τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών).
γ) Έκανε απολύτως σαφές σε όλα τα επίπεδα της ευρωζώνης και στο ΔΝΤ ότι δεν πρόκειται να συνεχίσει την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, από ίδιους πόρους, εάν οι δανειστές δεν προχωρήσουν άμεσα στην εκταμίευση των δόσεων τις οποίες καθυστερούν από το 2014. Η χώρα έχει να εισπράξει δόση από Κομισιόν ή ΔΝΤ από τον Αύγουστο του 2014 και παρ’ όλα αυτά εκπληρώνει κανονικά τις υποχρεώσεις της.
δ) Ζήτησε, στη βάση της ίσης μεταχείρισης και των κανόνων λειτουργίας της ΕΚΤ, την άρση όλων των περιορισμών οι οποίοι έχουν επιβληθεί από τις 4/2/2015 σε βάρος αφενός της χρηματοδότησης των Ελληνικών Τραπεζών αλλά και της χρηματοδότησης του Δημοσίου από τις Ελληνικές Τράπεζες.
ε) Ανέπτυξε πρωτοβουλία για την προσέλκυση επενδυτών/χρηματοδοτήσεις από τρίτες χώρες, όπως κυρίως η Κίνα στην οποία μετέβη επίσημη αποστολή υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης.
στ) Τα παραπάνω ζητήματα αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, χωρίς να τίθενται σε διακινδύνευση πληρωμές του δημοσίου στους Έλληνες πολίτες, μισθοί, συντάξεις, υγεία, παιδεία, άμυνα, δημόσια έργα.
Εξάλλου, κυβερνητικοί κύκλοι σημείωναν ότι κληρονόμησαν από την προηγούμενη κυβέρνηση μια εξαιρετικά πρωτοφανή κατάσταση. Οι δανειστές ESM, IMF (ΔΝΤ) και ECB (ΕΚΤ), έχουν αναπτύξει από το πρώτο εξάμηνο 2014 το σύνολο των εκταμιεύσεων και της χρηματοδότηση της χώρας, ποσά που είχαν σκοπό αποκλειστικά να εξυπηρετήσουν την πληρωμή του δημοσίου χρέους, η Ελλάδα συνέχισε να καταβάλει στη λήξη τους ομόλογα του IMF, τόκους και δόσεις προς την ECB και ESM. Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που εξοφλεί το δημόσιο χρέος χωρίς αναχρηματοδότησή του από ιδίους εθνικούς πόρους και εσωτερικό δανεισμό (T. Bills).
Το κυβερνητικό έργο κατά το πρώτο δίμηνο
Κωδικοποιώντας τη δράση της, η κυβέρνηση εκφράζει ικανοποίηση για την ψήφιση του νομοσχεδίου για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, με τις 100 δόσεις.
Αναλυτικά, ο απολογισμός του δίμηνου κυβερνητικού έργου περιλαμβάνει:
1. Η Κυβέρνηση συγκροτήθηκε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, λιγότερο των δύο ημερών, με διεκπεραίωση όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών, γεγονός που δείχνει καλή προετοιμασία και συντονισμό ενεργειών.
2. Στο διάστημα των δύο μηνών έχει συνεδριάσει δύο φορές το Υπουργικό Συμβούλιο, ενώ συγκροτήθηκαν και συνεδρίασαν κατ’ επανάληψη τα ακόλουθα Κυβερνητικά συλλογικά όργανα: α) Το Κυβερνητικό Συμβούλιο (ΚΥ.ΣΥΜ.)β) Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π.) που συστήθηκε από τη νέα κυβέρνηση γ) Το ΚΥΣΕΑ το οποίο ολοκλήρωσε τις κρίσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, Λιμενικού Σώματος και Ελληνικής Αστυνομίας – Πυροσβεστικής. Οι ρυθμοί συνεδρίασης των συλλογικών κυβερνητικών οργάνων εντείνονται, ώστε να εξασφαλίζεται πλήρως η συλλογική λειτουργία της κυβέρνησης.
3. Στο ίδιο χρονικό διάστημα, η κυβέρνηση ανακοίνωσε (Υπουργικό Συμβούλιο /27-2-2015) το νομοθετικό έργο το οποίο υλοποιεί σε πλήρη συνέπεια προς τις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού στη Βουλή.
4. Κατατέθηκε, εγκρίθηκε και έγινε δεκτός με μεγάλη πλειοψηφία ο νόμος για την «Επείγουσα αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και άλλες διατάξεις». Υλοποιήθηκε έτσι η βασική προτεραιότητα του κυβερνητικού προγράμματος έναντι των δοκιμαζομένων από την οικονομική κρίση πολιτών και την μνημονιακή λιτότητα. Ρυθμίστηκαν ακόμη ζητήματα οργάνωσης και λειτουργίας της κυβέρνησης και των κυβερνητικών οργάνων με κύρια δράση θεσμοθέτηση της Γενικής Γραμματείας κατά της Διαφθοράς για την επικουρία του έργου του υπουργού Επικρατείας κατά της Διαφθοράς.
5. Κατατέθηκε, συζητήθηκε και έγινε δεκτό το σχέδιο νόμου για τη ρύθμιση σε 100 δόσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία και άλλες διατάξεις, που ρυθμίζουν σημαντικά φορολογικά θέματα κατά της φοροδιαφυγής και της ταχύτερης είσπραξης των φορολογικών εσόδων κάθε κατηγορίας και είδους. Ο νόμος αυτός εκτιμάται ότι θα αυξήσει σημαντικά τα φορολογικά έσοδα κατά το τρέχον οικονομικό έτος, παράλληλα, όμως, λόγω της άρσης του συνόλου των μέτρων καταστολής λόγω οφειλών, αναμένεται να συμβάλλει άμεσα και αποτελεσματικά στην επανεκκίνηση της οικονομίας, με την επαναδραστηριοποίηση επιχειρήσεων που θα λάβουν τώρα, λόγω της ρύθμισης, φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, άρση κατασχέσεων λογαριασμών και ποινικών διώξεων.
6. Με τη ρύθμιση κατά των εικονικών τριγωνικών συναλλαγών αναμένεται άμεση μείωση τιμών των εισαγόμενων προϊόντων πρώτης ανάγκης και σύλληψη φοροδιαφυγής μέσω της έκδοσης εικονικών τιμολογίων.
7. Στο ίδιο χρονικό διάστημα η κυβέρνηση ολοκλήρωσε την επεξεργασία των ακολούθων σ/ν που θα κατατεθούν στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα:
(α) Επανασύστασης και λειτουργίας της ΕΡΤ Α.Ε. όπως λειτούργησε μέχρι την ημέρα πραξικοπηματικής διακοπής της λειτουργίας της. Η ψήφισή του θα ολοκληρωθεί άμεσα μετά το Πάσχα.
(β) Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Κατάργηση των σωφρονιστικών καταστημάτων Γ΄ τύπου και άλλες διατάξεις» με το οποίο επιχειρείται η συνολική αποκατάσταση της εύρυθμης λειτουργίας των φυλακών και του σωφρονιστικού συστήματος όπως διαμορφώθηκε ιδίως με τις πρόσφατες ρυθμίσεις της απελθούσας Κυβέρνησης. Το σ/ν θα γίνει νόμος του Κράτους αμέσως μετά το σ/ν της ΕΡΤ Α.Ε.
(γ) Σχέδιο νόμου για την αποκατάσταση των αδικιών στους δημοσίους υπαλλήλους και την εύρυθμη λειτουργία του δημοσίου, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και την προώθηση της αξιοκρατίας.
(δ) Σχέδιο νόμου για την αναστολή των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας και ρύθμιση των δόσεων των στεγαστικών δανείων με βάση το πραγματικό εισόδημα των οφειλετών.
8. Το ίδιο χρονικό διάστημα με σειρά αποφάσεων των αρμοδίων υπουργών και τροπολογιών στα ψηφισθέντα νομοσχέδια, λύθηκαν σειρά σοβαρών ζητημάτων και εκπληρώθηκαν ή εκπληρώνονται βασικές προγραμματικές δεσμεύσεις της Κυβέρνησης.
(α) Διατήρηση των κυρίων και επικουρικών συντάξεων και του εφάπαξ στα επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί την 31/12/2014 ώστε να μην μειωθούν περαιτέρω στο πλαίσιο των μνημονιακών ρυθμίσεων. Η νέα κυβέρνηση, δηλαδή, ανέστειλε μνημονιακούς νόμους που προβλέπουν μαθηματικό τύπο για τον υπολογισμό του εφάπαξ που το μειώνει κατά πολύ, μη εφαρμογή του μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές συντάξεις (ουσιαστικά θα τις μηδένιζαν…), καθώς και μη εφαρμογή του τριμηνιαίου δείκτη βιωσιμότητας των κύριων συντάξεων. Νόμους που είχε ψηφίσει η κυβέρνηση Σαμαρά και η νέα κυβέρνηση δεν εφαρμόζει.
(β) Απαλλαγή από αντικειμενικά κριτήρια φορολόγησης όσων στερούνται εισόδημα και άλλες αναγκαίες ρυθμίσεις, για τη φορολογική ελάφρυνση των πολύ οικονομικά αδύναμων.