Με νομοθετικές βελτιώσεις από τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια, και μετά από μια μαραθώνια συζήτηση που διήρκησε πάνω από 12 ώρες, υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιό του, για τον νέο Οργανισμό του υπουργείου του
Μία από τις κυριότερες αλλαγές στις οποίες προχώρησε ο κ. Δένδιας, μετά την ομόθυμη έκκληση όλων ανεξαιρέτως των κομμάτων, αφορά την ασφαλιστική κάλυψη των διπλωματών που εργάζονται στο εξωτερικό, εκτός ΕΕ, η οποία θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του υπουργείου Εξωτερικών. Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, προσδιορίζονται συγκεκριμένα «οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης στους υπαλλήλους του υπουργείου Εξωτερικών».
Ειδικότερα προβλέπεται ότι:
«Επιτρέπεται στους υπαλλήλους του υπουργείου Εξωτερικών των υπηρετούντων στις Αρχές της Εξωτερικής Υπηρεσίας σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και στα εξαρτώμενα συνοικούντα μέλη της οικογένειας τους, να ασφαλίζονται για την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη σε ιδιώτη πάροχο, εφόσον στη χώρα διαπίστευσης τους, είτε υφίσταται αμιγώς ιδιωτικό σύστημα παροχής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, είτε το τυχόν υφιστάμενο δημόσιο σύστημα υγείας δεν είναι αξιόπιστο ή προσβάσιμο τους υπαλλήλους».
Σε ότι αφορά τη δημιουργία πειθαρχικού συμβουλίου β’ βαθμού, που επίσης δέχτηκε κριτική, ο κ. Δένδιας έθεσε χρονικό περιθώριο έξι 6 μηνών για την έκδοση των αποφάσεών του και δύο μήνες για την καταχώρηση τους στα πρακτικά.
Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου, με τίτλο «Οργάνωση και λειτουργία υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και ρύθμιση θεμάτων διεθνούς αναπτυξιακής συνεργασίας και ανθρωπιστικής βοήθειας», τάχθηκαν οι βουλευτές της ΝΔ ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης το καταψήφισαν χαρακτηρίζοντας μη ικανοποιητικές τις νέες ρυθμίσεις.
Ο κ Δένδιας χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως, «ένα αναγκαίο μεταρρυθμιστικό εκσυγχρονιστικό βήμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού του υπουργείου Εξωτερικών ώστε να ανταποκριθεί στις νέες διεθνείς προκλήσεις» ενώ, κατηγόρησε την αντιπολίτευση, και κυρίως το ΣΥΡΙΖΑ, για «γενικόλογους αφορισμούς χωρίς την κατάθεση συγκεκριμένων ρεαλιστικών προτάσεων».
Όπως επεσήμανε ο υπουργός Εξωτερικών, εκσυγχρονίζονται οι δομές του Οργανισμού, αναβαθμίζεται η δημόσια οικονομική διπλωματία, και αξιοποιείται ο απόδημος Ελληνισμός της διασποράς, ενισχύοντας έτσι την εξωστρέφεια της χώρας. Ακόμα, συμφώνησε με την κριτική όλων των κομμάτων για τον μικρό προϋπολογισμό του υπουργείου Εξωτερικών και την υποχρηματοδότηση των δαπανών του, και διαβεβαίωσε ότι θα καταβάλει κάθε προσπάθεια για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.
Από την πλευρά τους, τα κόμματα της Αντιπολίτευσης επέμειναν σε περαιτέρω αλλαγές, εστιάζοντας κυρίως, στην ασφαλιστική κάλυψη χωρίς εξαιρέσεις όλων των ελλήνων διπλωματών εκτός ΕΕ, στην αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης από τα 65 στα 67 έτη και την θέσπιση συμβουλίου εθνικής ασφάλειας.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος, έκανε λόγο για ένα νομοσχέδιο «αντιρρυθμιστικό, οπισθοδρομικό, που πάει βήματα προς τα πίσω τον Οργανισμό, αποδυναμώνει τον εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό της χώρας και υποβαθμίζει, τόσο τις διπλωματικές διευθύνσεις στο εξωτερικό και τους έλληνες διπλωμάτες, όσο και το ρόλο του απόδημου Ελληνισμού που, όπως είπε, είναι και το σημαντικότερο εργαλείο για την προώθηση των εθνικών μας θεμάτων». Παράλληλα, χαρακτήρισε “μη επαρκή” τη βελτίωση για τα νοσήλεια των διπλωματών, προτείνοντας αύξηση του ποσοστού χρήσης των προξενικών εσόδων στο 100% και όχι στο 40%.
Ο εισηγητής του ΚΙΝΑΛ Ανδρέας Λοβέρδος, έκανε λόγο για ένα «νομοσχέδιο αντιρρυθμιστικό και απαράδεκτο που δεν φέρνει καμία αλλαγή στο θεμελιώδες θέμα για αύξηση των οικονομικών δαπανών του υπουργείου Εξωτερικών». Έμφαση έδωσε στο θέμα της ασφαλιστικής κάλυψης των διπλωματών που εργάζονται εκτός των χωρών της ΕΕ, τονίζοντας ότι παραβιάζεται το Σύνταγμα το οποίο υποχρεώνει το κράτος να παρέχει δημόσια υγεία στους πολίτες του χωρίς διακρίσεις. Ο κ. Λοβέρδος εισηγήθηκε «να δοθεί η δυνατότητα στη πρεσβεία να δέχεται κάθε δαπάνη των Ελλήνων διπλωματών και το ελληνικό κράτος να έχει την υποχρέωση να την διεκδικεί από τον ΕΟΠΥΥ».
Ο εισηγητής του ΚΚΕ Νικόλαος Παπαναστάσης, υποστήριξε μεταξύ άλλων, ότι «μειώνονται αδικαιολόγητα οι οργανικές θέσεις, διαλύεται η μεταφραστική υπηρεσία του ΥΠΕΞ, δεν ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα για την ασφαλιστική κάλυψη όλων των διπλωματών», ενώ χαρακτήρισε επικίνδυνες τις ρυθμίσεις για την αξιολόγηση, κάνοντας λόγο για «κριτήρια σκοπιμότητας».
Ο εισηγητής της Ελληνικής Λύσης Αντώνης Μυλωνάκης, τάχθηκε κατά της αρχής του νομοσχεδίου υποστηρίζοντας ότι «είναι δαιδαλώδες, ογκώδες, αναποτελεσματικό, εμπεριέχει ημίμετρα και θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα παρά θα λύσει».
Η εισηγήτρια του ΜεΡΑ25 Σοφία Σακοράφα, ζήτησε την «απόσυρση του ελλειμματικού και προβληματικού νομικού περιεχομένου του νομοσχεδίου».
Τη μεταφορά της έδρας της Διπλωματικής Ακαδημίας του ΥΠΕΞ στη Θεσσαλονίκη και τη συνεργασία του Κέντρου Σχεδιασμού Εξωτερικής Πολιτικής με το Ίδρυμα Μελετών Χερσονήσου του Αίμου, καθώς και του γραφείου Αμυντικής Διπλωματίας με την Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου, ζήτησε, ο πρόεδρος της Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς, και βουλευτής της ΝΔ, Σάββας Αναστασιάδης,
Σημειώνεται ότι στο νομοσχέδιο ψηφίστηκε και σειρά τροπολογιών των υπουργείων Οικονομικών, Εργασίας και Δικαιοσύνης που αφορούν κυρίως νέες παρατάσεις των μέτρων στήριξης για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας καθώς και ασφαλιστικές και φορολογικές διευκολύνσεις.
Με τις νέες ρυθμίσεις, μεταξύ άλλων, παρατείνεται:
– μέχρι 31 Μαΐου 2021 η υγειονομική κάλυψη ανασφάλιστων κι ευάλωτων ομάδων,
– μέχρι 31/3/2021 η καταβολή από το κράτος του συνόλου των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών για τις επιχειρήσεις που εντάσσονται στον μηχανισμό ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ,
– μέχρι 31 Δεκεμβρίου η προθεσμία καταβολής οφειλών από ασφαλιστικές εισφορές εργοδοτών, αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων επαγγελματιών
– μέχρι 31/3/2021 η κατάθεση των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης
– μέχρι 30/6/2021, η καταβολή των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ. ληξιπρόθεσμων οφειλών και ΦΠΑ.