«Δεν υπάρχει κανένα ερώτημα που το νομοσχέδιο αυτό δίνει απάντηση» τόνισε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος στην ομιλία του κατά την συζήτηση του Ν/Σ του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Ο συντονιστής της Οικονομικής Πολιτικής και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, έθεσε 4 συγκεκριμένα ερωτήματα προκειμένου να «αποδομήσει» το νομιοσχέδιο.
Μεταξύ άλλων ο κ. Τσακαλώτος είπε:
«Οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι έχουμε τηνσυνήθεια να κάνουμε ερωτήσεις για να απαντήσουν οι φοιτητές
Πολλές φορές κάνουμε το αντίθετο. Δίνουμε ένα κείμενο και ρωτάμε τους φοιτητές ποια ήταν η ερώτηση που απασχόλησε τον αρθρογράφο και στην οποία το κείμενο είναι η απάντηση.
Αν ρωτάγαμε τους πολίτες ποια είναι η ερώτηση που απαντάει το νομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας που συζητάμε σήμερα θα μπορούσαν να δώσουν διάφορες απαντήσεις.
· Απαντάει στην ερώτηση «πως θα αναβαθμιστεί η παιδεία»; Όχι γιατί δεν προκύπτει ότι θα μας οδηγήσει στην αύξηση των αποφοίτων όπως είναι ο Ευρωπαϊκός στόχος, ούτε υπάρχει αύξηση χρηματοδότησής για τη βελτίωση των σπουδών, ούτε καν ότι θα προσληφθούν περισσότεροι καθηγητές για να αναπληρώσουν έστω αυτούς που συνταξιοδοτούνται. Δεν προκύπτει καν ποιο είναι το σχέδιο που έχετε για να πετύχουμε τα παραπάνω στο μέλλον.
· Απαντάει στην ερώτηση «Πως θα γίνει πιο κοινωνικά δίκαιο το πανεπιστήμιο»; Όχι. Γιατί μειώνετε τους εισακτέους, κόψατε μέχρι και τα διετή προγράμματα για τους ανθρώπους που επιθυμούσαν κατάρτιση. Και αυτή η απόφαση με έντονη ταξική μεροληψία θα σας ακολουθεί σε όλη σας τη ζωή κ. Κεραμέως.
· Απαντάει στην ερώτηση «Πως θα αυξηθεί η ασφάλεια;» Όχι. Και αυτό συνοψίζεται στην απερίγραπτη τοποθέτηση του κ. Συρίγου. Που μου θύμισε τον μοναχό Χόρχε από το «Όνομα του Ρόδου» που δεν ήθελε ο κόσμος να διαβάζει Αριστοτέλη γιατί θα υπονόμευε τη θρησκεία. Γιατί σχεδόν όλα τα ζητήματα που ανέφερε ότι υπάρχουν στις αφίσες θα δείτε αν έχετε διαβάσει το New York Review of Books ότι συζητιούνται και στην κοινωνία και σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Ο κ. Συρίγος μιλάει λες και οι αφίσες δεν έχουν επιχειρήματα αλλά μάλλον επιθυμεί η αστυνομία να κατεβάζει τις αφίσες και τα κείμενα που έχουν επιχειρήματα με τα οποία διαφωνεί η κυβέρνηση.
-Απαντάει στην ερώτηση «Πως θα αυξηθεί η ελευθερία»; Όχι. Γιατί η κ. Κεραμέως ο κ. Χρυσοχοίδης και ο κ. Συρίγος μας είπαν πως καταλαβαίνει την ελευθερία: Η αστυνομία είναι αυτή που πρέπει να ελέγξει ποιες απόψεις είναι αρεστές στην κυβέρνηση και ποιες όχι.
Δεν υπάρχει λοιπόν κανένα ερώτημα που το νομοσχέδιο αυτό να είναι απάντηση.
Ακόμη και στην Αντιγόνη του Σοφοκλή ο Κρέοντας καταλαβαίνει σιγά σιγά τη διαμάχη αξιών. Και ότι εκτός από τη λογική του κράτους υπάρχουν και άλλες δεσμεύσεις όπως η λογική της οικογένειας. Εσείς είστε χειρότεροι από τον Κρέοντα γιατί δεν καταλαβαίνετε τίποτα. Είστε χειρότεροι από τον Κρέοντα για ακόμη έναν λόγο. Γιατί δεν υποστηρίζετε ούτε καν τη λογική του κράτους. Υποστηρίζετε την λογική της ελίτ. Έχετε μεγαλώσει με παρόμοιο τρόπο, σε παρόμοιους χώρους, πήγατε σε παρόμοια σχολεία, συναναστρέφεστε με παρόμοιους ανθρώπους και έχετε αποκοπεί εντελώς από την κοινωνία.
Δεν είστε ούτε καν η ελίτ. Είστε μια κλίκα της ελίτ. Που επειδή μεγαλώσατε με αυτό τον τρόπο θεωρείτε ότι οι κανόνες δεν αφορούν εσάς αλλά αφορούν τους άλλους.
Και τη στιγμή που έχουμε πανδημία περνάτε όλα τα νομοσχέδια – και αυτά που είναι άσχετα με την πανδημία – σαν να μην υπάρχει πανδημία. Κατανοείτε την δημοκρατία μόνο ως την αλλαγή κυβερνήσεων κάθε τέσσερα χρόνια. Δεν είναι αυτό όμως η δημοκρατία. Η δημοκρατία έχει και τη συμμετοχή των πολιτών, τα κινήματα, τους αγώνες. Αλλά αυτό δεν σας αρέσει. Και κάνετε αυτό που βολεύει την ελίτ. Λιγότερη δημοκρατία περισσότερος αυταρχισμός. Και δεν σας απασχολεί να βελτιώσετε την δημόσια παιδεία, να βοηθήσετε τους φοιτητές να έχουν κριτική σκέψη. Γιατί αυτά αποτελούν απλώς ένα εμπόδιο για την ελίτ που πρέπει να ξεπεραστεί».