«Πολιτική βούληση της κυβέρνησης είναι να κρατήσουμε σε μια ορθολογική κατεύθυνση την καλή πλευρά του lobbying.. Να ρυθμίσουμε τη θολή, κακή, επικίνδυνη, προβληματική δραστηριότητα του. Να εξαφανίσουμε την κακή πλευρά του και να το κάνουμε φανερό και διαφανές. Αυτό κάνει σήμερα το νομοσχέδιο, προσδιορίζοντας την δραστηριότητα άσκησης πίεσης στα θεσμικά όργανα, δημιουργώντας το Μητρώο καταγραφής και βάζοντας κυρώσεις όταν δεν τηρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις».
Αυτό τόνισε ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης κατά την πρώτη μέρα συζήτησης, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, του νομοσχεδίου με τίτλο: «Ενίσχυση της διαφάνειας και λογοδοσίας σε θεσμικούς φορείς της Πολιτείας αποκατάσταση της ακεραιότητας του Ενιαίου συστήματος Κινητικότητας και λοιπές διατάξεις».
Από την πλευρά τους, τα κόμματα της αντιπολίτευσης, συμφώνησαν στην αναγκαιότητα της ρύθμισης, ώστε να καλυφθεί το νομοθετικό κενό, όπως αναγνώρισαν, που υπάρχει στην αντιμετώπιση του αθέμιτου lobbying., ωστόσο εξέφρασαν επιφυλάξεις κάνοντας λόγο για κενά και αοριστίες και ζήτησαν αυστηρότερους όρους και κανόνες.
«Το lobbying, η δραστηριότητα άσκησης πίεσης σε θεσμικά όργανα της πολιτείας, είναι από τη φύση του ένοχο. Αυτό ακριβώς έρχεται να καλύψει η νομοθετική μας πρωτοβουλία ώστε να συμβάλει στην ορθή λήψη αποφάσεων από τα θεσμικά όργανα της πολιτείας. Η στάθμιση των ιδιωτικών συμφερόντων είναι μια καθημερινή άσκηση για αυτά», τόνισε ο υπουργός Εσωτερικών.
Παράλληλα, ο κ. Βορίδης απαντώντας στη κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ότι η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης έχει κενά και θα πρέπει οι όροι να είναι πιο απαιτητικοί και αυστηροί, αντέτεινε ότι «προτού επιτιμήσει τη σημερινή κυβέρνηση πρέπει να απαντήσει στο ερώτημα γιατί επί 5,5 χρόνια διακυβέρνησης του δεν το έκανε».
«Δεν μπορεί κανείς, ειδικά ο ΣΥΡΙΖΑ, να σηκώνει το δάχτυλο στη κυβέρνηση για ζητήματα διαφθοράς… Γιατί το 2015 που παραλάβατε τη χώρα, ήταν στην 58η θέση διεθνώς στα θέματα διαφθοράς, το 2019 μας την παραδώσατε στην 69η θέση και εμείς το 2020, την ξαναπήγαμε στην 50η θέση. Σεμνά λοιπόν να μιλάτε, όχι επιτίμηση σε αυτή τη κυβέρνηση για τα θέματα διαφθοράς», υπογράμμισε ο κ. Βορίδης.
Ο υπουργός Εσωτερικών, απέρριψε και τα επιχειρήματα της αντιπολίτευσης περί «κακής νομοθέτησης και απουσίας διαλόγου», αντιτείνοντας ότι «ακολουθήθηκε πλήρως η προβλεπόμενη διαδικασία της καλής νομοθέτησης», ενώ επεσήμανε ότι κατά τη διαβούλευση που έγινε, από τα 90 σχόλια που καταγράφηκαν, τα 10 μόνο αφορούσαν το lobbying. ενώ τα άλλα 80 ήταν για τις διατάξεις περί παρεκκλίσεων.
«Το νομοσχέδιο αυτό αποτυπώνει την πολιτική βούληση της κυβέρνησης που έλαβε υπόψη της τη νομοθεσία της Γαλλίας, του Καναδά της Ιρλανδίας και το Μητρώο της ΕΕ. Ρυθμίζεται μόνο το επαγγελματικό lobbying., όμως είμαστε έτοιμοι αν θέλετε, να δεχθούμε τις προτάσεις σας και να το διευρύνουμε», ανέφερε ο κ. Βορίδης, συμπληρώνοντας ωστόσο: «Μέχρι σήμερα δεν είχε γίνει κανένα βήμα. Είναι ένας καινούργιος θεσμός και πρέπει να του δώσουμε τη δυνατότητα να ωριμάσει να εξελιχθεί, να αρχίσει να λειτουργεί. Μια υπερ-ρύθμιση από το μηδέν, είναι άστοχη. Πρέπει να εξελιχθεί, να εμβαθύνει να εμπεδωθεί ο θεσμός πρώτα και μετά να το επεκτείνουμε».
Ο κ. Βορίδης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ευχαριστώντας την για τις προτάσεις που έκανε για τις διατάξεις που αφορούν στην πολιτική δώρου και τόνισε ότι σε μεγάλο βαθμό ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο.
«Είναι ένα καινοτόμο και σημαντικό νομοθέτημα που αφορά αυτονόητα θέματα τα οποία όμως είναι αρρύθμιστα», τόνισε και κατέληξε: «Με το νομοσχέδιο αντιμετωπίζονται τα φαινόμενα διαφθοράς. Είναι πρόβλημα για τη χώρα να είναι σε τόσο χαμηλή κατάταξη σε διεθνές επίπεδο. Θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες, γιατί είναι ένας συνεχής αγώνας, δεν κάτι απλό, θέλει υπομονή, μεθοδικότητα και δεν αρκεί μόνο η νομοθεσία. Και έχει μεγάλη σημασία να συμπράττετε και εσείς στην προσπάθεια της κυβέρνησης σε αυτή την κατεύθυνση».
Από την πλευρά του, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστας Ζαχαριάδης, υποστήριξε ότι «το νομοσχέδιο βρίθει αοριστιών σε ένα τόσο σοβαρό θέμα που ρυθμίζεται για πρώτη φορά όπως το lobbying.», ενώ κατηγόρησε τον υπουργό Εσωτερικών ότι «επιλέγει όχι τυχαία να μην αξιοποιήσει την καλή νομοθέτηση άλλων χωρών όπως η Γαλλία και η Ιρλανδία».
Μίλησε ακόμα για «επίφαση διαφάνειας» και «μεγάλη τρύπα στο Μητρώο καταγραφής», και εξέφρασε την διαφωνία του στο ότι, δεν υπάρχει ειδική μνεία για εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην άσκηση επιρροής προς τα θεσμικά όργανα της όργανα της πολιτείας.
«Αυτό το νομοσχέδιο είναι μια εν λευκώ εξουσιοδότηση σε εσάς και στον πρόεδρο της Αρχής Διαφάνειας για να κάνετε ότι θέλετε. Κάνετε φωτογραφικές διατάξεις και πελατειακές σχέσεις», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Ζαχαριάδης.
Η ειδική αγορήτρια του ΚΙΝΑΛ, Ευαγγελία Λιακούλη, ανέφερε ότι, το νομοσχέδιο είναι μια ευκαιρία για να γίνει ένα σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση της διαφθοράς και τη δημοκρατία και να δημιουργηθεί εμπιστοσύνη μεταξύ πολιτών και πολιτείας.
«Η ρύθμιση σας απέχει πολύ από την καλή πρακτική της ΕΕ περί πολιτικής ακεραιότητας. Είναι ώρα να ενισχυθεί η αξιοκρατία και αυτός είναι ένας τρόπος να αντιμετωπίσουμε αυτές τις πληγές που είναι ανοιχτές. Όμως με το νομοσχέδιο δεν κάνετε την αναγκαία τομή με τις αρχές της διαφάνειας και της εμπιστοσύνης ανάμεσα στο πολιτικό σύστημα και το επιχειρηματικό. σύστημα Είναι μια προσχηματική προσπάθεια που δεν διασφαλίζει πλήρως τη διαφάνεια και δεν ενισχύει τη λογοδοσία. Υπάρχει πρόβλημα με τα στοιχεία καταχώρησης στο Μητρώο το οποίο είναι ελλιπές ενώ χρειάζεται να υπάρχει κώδικας δεοντολογίας», υπογράμμισε η κ. Λιακούλη.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, υποστήριξε ότι «το νομοσχέδιο, όχι μόνο δεν αποτρέπει τα φαινόμενα διαφθοράς αλλά ενισχύει τη θεσμική παρουσία δράσεων και επιχειρηματικών ομίλων διευκολύνοντας τους να κάνουν αλισβερίσι κάτω από το τραπέζι με το πολιτικό σύστημα».
«Οι επιχειρηματικοί όμιλοι είναι ένα θεσμοθετημένο λόμπι και σε ΕΕ και σε εθνικό επίπεδο. Δίνεται και με τη βούλα του Μητρώου το δικαίωμα οι λομπίστες να αλωνίζουν σαν στο σπίτι τους. Συνεπώς δεν νομιμοποιούνται απλά, αντίθετα τους δίνετε έδαφος για να εμπεδωθεί ότι η πίεση και η επίδραση τους στα θεσμικά όργανα της πολιτείας είναι απόλυτα φυσιολογική και θεμιτή. Κανένας ουσιαστικός έλεγχος ή κύρωση δεν προβλέπεται», ανέφερε ο κ. Δελής.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Χύτας, τάχθηκε υπέρ ενός νέου θεσμικού πλαισίου με το οποίο, όπως είπε, θα ενισχύεται η δημοκρατία, θα ενημερώνεται ο πολίτης και θα αποκαθίσταται η αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος.
Ωστόσο, επεσήμανε ότι έπρεπε να είναι πιο υποχρεωτικές οι διατάξεις του και αυστηρότερες οι κυρώσεις για να αποτρέπουν μέλη της κυβέρνησης να αποδέχονται δώρα.
Η ειδική αγορήτρια του ΜεΡΑ25, Αγγελική Αδαμοπούλου, σημείωσε ότι, «στο νομοσχέδιο υπάρχουν κενά» και τόνισε ότι «περισσότερο ρίχνει στάχτη στα μάτια παρά ξεκαθαρίζει το θολό και αδιαφανές τοπίο της αθέμιτης συναλλαγής ενώ ελάχιστο αντίκτυπο θα έχει στην ουσία του προβλήματος της διαφθοράς».
«Παρά τις όποιες αγαθές προθέσεις του για την αντιμετώπιση του αθέμιτου lobbying.και της άσκησης πίεσης σε όργανα της πολιτείας, ελάχιστο αντίκτυπο έχει στην ουσία του προβλήματος. Περισσότερο ρίχνει στάχτη στα μάτια παρά ξεκαθαρίζει το τοπίο. Υπάρχει χώρος για βελτιώσεις», τόνισε η κ. Αδαμοπούλου.
Από την πλευρά του, ο εισηγητής της ΝΔ Κωνσταντίνος Κυρανάκης, επεσήμανε μεταξύ άλλων, ότι «είναι ένα νομοσχέδιο με το οποίο ενισχύεται η διαφάνεια και η λογοδοσία σε θεσμικούς φορείς της πολιτείας και μπαίνει τάξη στο σκιώδες και θολό τοπίο του λόμπινγκ και στη δραστηριότητα της άσκησης πίεσης εξωθεσμικών παραγόντων».
Η συζήτηση του νομοσχέδιου θα συνεχιστεί αύριο με τις τοποθετήσεις αρμόδιων εξωκοινοβουλευτικών φορέων.