Skip to main content

Τα απόνερα μιας επένδυσης

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Σε δρόμο μετ’ εμποδίων έχει εξελιχθεί η κούρσα των 100 μέτρων που είχε ξεκινήσει η Cosco για να αναπτύξει πλήρως τις δυνατότητες του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, σε όλα τα επίπεδα. Το επενδυτικό της σχέδιο, έτσι όπως το έχουν στο μυαλό τους στο Πεκίνο, κινδυνεύει να παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες. Αλλά, ας πάρουμε την ιστορία από την αρχή. Ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος πήρε τον ΟΛΠ καταβάλλοντας χρηματικά ανταλλάγματα και δεσμευόμενος να προχωρήσει σε συγκεκριμένες επενδύσεις, αξίας περίπου 300 εκατ. ευρώ.

Στην πορεία, και εν γνώσει της ελληνικής κυβέρνησης, σχεδίασε και μια σειρά επιπλέον επενδύσεων, ώστε ο ΟΛΠ να αναπτύξει και άλλες δραστηριότητες (mall, ξενοδοχεία, logistic center). Και κάπου εδώ ξεκίνησαν να εμφανίζονται το ένα μετά το άλλο τα εμπόδια. Ωστόσο, δηλώσεις περί επενδύσεων 600 εκατ. ευρώ στον ΟΛΠ είχαν κάνει αξιωματούχοι της Κίνας, από το Πεκίνο, παρουσία εκπροσώπων της ελληνικής κυβέρνησης, πριν πέσουν οι τελικές υπογραφές για να αλλάξει χέρια το λιμάνι.

Ορισμένα από τα έργα αυτά περιλαμβάνονταν και σε προηγούμενα επενδυτικά πλάνα του λιμανιού, που τα είχαν σχεδιάσει προηγούμενες διοικήσεις, όταν ο ΟΛΠ ήταν δημόσιος. Οι αιτίες που παρέμειναν για χρόνια ξεχασμένα μέσα σε φακέλους είναι από λίγο έως πολύ γνωστές. Αλλά τα προβλήματα σήμερα είναι πολύ μεγαλύτερα. Και ορισμένα δεν φαίνεται να έχουν λογική. Για παράδειγμα, αυτό που έχει προκαλέσει τη μεγαλύτερη απορία στο Πεκίνο είναι το logistic center και το αναίτιο, όπως πιστεύουν, «κόψιμό» του από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, που αποτελεί τη διυπουργική επιτροπή για τα λιμάνια της χώρας.

Πιστεύουν ότι η αιτιολόγηση από το υπουργείο Μεταφορών ότι είναι ανταγωνιστικό απέναντι στην προσπάθεια ανάπτυξης του Θριασίου, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Σε κάθε περίπτωση, έπειτα από τις συνεχόμενες «κόκκινες κάρτες» που έχουν δεχθεί οι Κινέζοι, ειδικά για το επιπλέον επενδυτικό πρόγραμμα που κατέθεσαν στην πορεία, προκύπτουν μια σειρά ερωτήματα. Είχε αποδεχθεί η ελληνική πολιτεία τους σχεδιασμούς των Κινέζων για επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ στο λιμάνι;

Γνώριζαν οι Κινέζοι για το περίπλοκο και δύσκολο σύστημα αδειοδότησης που έχει η χώρα; Σήμερα πάντως, και δικαίως κατά την άποψή μου, εκφράζουν την απορία γιατί ο δημόσιος ΟΛΠ δεν αντιμετώπισε ποτέ ανάλογα προβλήματα. Θα πρέπει βέβαια να επισημανθεί ότι ο δημόσιος ΟΛΠ ήταν ταυτόχρονα και Αρχή Λιμένος, γεγονός που του έδινε μια μεγαλύτερη δυναμική απέναντι στις κρατικές δομές. Τέλος, ήταν πραγματικά πλήρης ο φάκελος που κατέθεσε σε όλα τα αρμόδια υπουργεία ο ΟΛΠ ή είχε, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις της ΕΣΑΛ, σωρεία ανακριβειών και λαθών;