Skip to main content

Επέκταση με συνεργασίες αναζητεί το βουλγαρικό λιμάνι Μπουργκάς

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

«Άνοιγμα στη θάλασσα», αλλά και στην Ελλάδα, επιχειρεί να κάνει η Βουλγαρία, με προμετωπίδα το λιμάνι του Μπουργκάς. Στο πρότυπο της Ελλάδας το λιμάνι του Μπουργκάς (εκτός από το κομμάτι της ακτοπλοΐας) παραχωρήθηκε πριν από επτά χρόνια μετά από διεθνή διαγωνισμό στον οποίο συμμετείχε και ο παγκόσμιος διαχειριστής λιμένων DPW, ο οποίος διαχειρίζεται ήδη τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της Κωστάντζας στη Ρουμανία. 

Το διαγωνισμό κέρδισε τελικά η βουλγαρική εταιρεία Advance Properties, η οποία δραστηριοποιείται και στη ναυτιλία με 45 μοντέρνα bulk carries, αλλά και στα ακίνητα και στη χημική βιομηχανία. Η διοίκηση της εταιρείας έχει δημιουργήσει ένα λιμάνι «tailor made», και στο πλαίσιο αυτό αναζητά συνεργασίες σε όλα τα επίπεδα και στην Ελλάδα.

Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία κάλεσε δημοσιογράφους από την Ελλάδα, προκειμένου να στείλει μήνυμα στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα που είτε κάνει εξαγωγές προς τη Μαύρη Θάλασσα, είτε έχει επενδύσεις στη γειτονική χώρα. 
Μάλιστα, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού Μπόρις Μπάλεν, πριν από λίγες ημέρες είχε συνάντηση με τον επικεφαλής θυγατρικής εταιρείας του ομίλου Βιοχάλκο, προκειμένου να εξετάσουν την περίπτωση συνεργασίας. 

Στα τελευταία επτά χρόνια η εταιρεία έχει κάνει επενδύσεις ύψους 130 εκατ. ευρώ στο λιμάνι, προκειμένου να δημιουργήσει υποδομές «tailor made». Ένα από τα μεγαλύτερα έργα της είναι οι υποδομές που ανέπτυξε για τη Chevron προκειμένου να αποστέλλονται στο Καζακστάν μοντέλα για τα διυλιστήριά της εκεί. Έχει δημιουργήσει επίσης υποδομές για εξυπηρέτηση LPG carriers, χύδην ξηρού φορτίου, ενώ αναζητά φορτία και για τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων που αναπτύσσει τα τελευταία χρόνια και ο οποίος -σύμφωνα με όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού Μπόρις Μπάλεν- μπορεί να λειτουργήσει σε συνεργασία με τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδος. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν το λιμάνι σε ετήσια βάση έχει έσοδα 150 εκατ. ευρώ, ενώ συνολικά ο όμιλος περίπου 900 εκατ. ευρώ τον χρόνο. 

Ο ΣΕΜΠΟ 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη διοίκηση του λιμανιού έχει και ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων. Η κίνηση για το λιμάνι, σε σχέση με τα δεδομένα του Πειραιά που στοχεύει στα 10 εκατ. «κουτιά» τον χρόνο, είναι περιορισμένη. Μόλις 78.000 teu διακινήθηκαν το 2018, ξεκινώντας από μια βάση 45.000 teu όταν ανέλαβαν το λιμάνι του 2012. Όπως επεσήμαναν σε ερώτηση της «Ν» στελέχη της εταιρείας τεχνικά το λιμάνι μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία μέχρι 10.000 teu, αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθούν τα φορτία από Βουλγαρία, της οποίας η οικονομία δεν έχει τη δυνατότητα να δώσει ώθηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων σε τέτοιο βαθμό.

Λειτουργεί σαν σταθμός μεταφόρτωσης για τα λιμάνια του Πειραιά και της Κωνσταντινούπολης. Όπως επεσήμαναν στη «Ν» στελέχη της εταιρείας, διακινούν κουτιά από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες, όπως είναι η Maersk, η MSC ή η Hapag Lloyd, αλλά στο λιμάνι δεν έχουν φορτία από την Cosco, αφού ο κινεζικός όμιλος δεν έχει δείξει μέχρι στιγμής ενδιαφέρον. 

Η σχολή της Βάρνας 

Περίπου 100 χιλιόμετρα απόσταση από το λιμάνι του Μπουργκάς στεγάζεται στη Βάρνα, η Ναυτική Ακαδημία της Βουλγαρίας. Έχει περίπου 3.000 φοιτητές, και στον εμπορικό και στον στρατιωτικό τομέα, ενώ οι 350 περίπου είναι Έλληνες. Ομάδα Ελλήνων σπουδαστών, απατώντας σε ερώτηση της «Ν», τόνισαν ότι επέλεξαν τη Βάρνα διότι δεν κατάφεραν για διάφορους λόγους να πετύχουν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού της χώρας. 

Η συγκεκριμένη Ακαδημία, η οποία χρηματοδοτείται από το κράτος, συνεργάζεται, όπως επισημαίνουν οι επικεφαλής, με αρκετές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Ωστόσο, σύμφωνα με τα όσα ισχύουν μέχρι σήμερα στην Ελλάδα, οι Έλληνες απόφοιτοί της δεν έχουν δικαίωμα να φοιτήσουν στα ελληνικά Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού προκειμένου να πάρουν τα επόμενα πτυχία τους και να εξελιχθούν ως αξιωματικοί.