Skip to main content

Κινητικότητα για επενδύσεις στα λιμάνια της Β. Ελλάδας

Από την έντυπη έκδοση

Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]

Εντός του Σεπτεμβρίου και πιο συγκεκριμένα μετά τις 15 του μηνός αναμένεται, σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες της «Ν», να υπογραφεί η σύμβαση της αγοραπωλησίας των μετοχών του ΟΛΘ από την κοινοπραξία Deutsche Invest Equity Partners GbH-Terminal Link SAS του Ομίλου CMA-CGM και Belterra Investments Ltd, που έχει αναδειχθεί προτιμώμενος επενδυτής για το 67% του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Ταυτόχρονα στη γραμμή αφετηρίας παίρνει θέση και η αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, με τη μέθοδο των παραχωρήσεων.

Όσον αφορά καταρχήν τον ΟΛΘ, υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία Γερμανών – Γάλλων και Ιβάν Σαββίδη, που εκτιμά ότι με το παρόν χρονοδιάγραμμα θα αναλάβει τη διοίκηση του ΟΛΘ μέχρι τα τέλη του έτους, έχει εκφράσει την πρόθεσή της για ολοκλήρωση του μεγαλύτερου μέρους των απαιτούμενων επενδύσεων των 180 εκατ. ευρώ εντός τετραετίας και όχι επταετίας που προβλέπουν οι όροι του διαγωνισμού.

Έχουν ήδη προαναγγελθεί, περαιτέρω, δύο φάσεις βελτιωτικών παρεμβάσεων και επενδύσεων: στην πρώτη φάση θα γίνουν παρεμβάσεις άμεσης βελτίωσης σε μηχανολογικό εξοπλισμό, διαδικασίες και management και στη δεύτερη θα γίνουν μεγάλες επενδύσεις σε «deep sea facility», ώστε να μπορέσουν να εξυπηρετηθούν πλοία μεγαλύτερου βυθίσματος.

Με χθεσινές δηλώσεις του σε ραδιοφωνικό σταθμό ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Κουρουμπλής δήλωσε στο ίδιο μήκος κύματος για τον ΟΛΘ ότι «είμαστε κοντά στην υλοποίηση της μεταβίβασης της διοίκησης και από εκεί και πέρα αρχίζει ο χρόνος υλοποίησης των δεσμεύσεων των επενδυτών για τις επενδύσεις που πρέπει να γίνουν, ώστε να αποκτήσει πλέον το λιμάνι τον χαρακτήρα που όλοι θέλουμε. Είναι ένα λιμάνι κομβικό που μπορεί να συνδέσει τη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή με τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.

Μάλιστα η σύνδεση -μέσω των έργων που θα γίνουν- με την Εγνατία και με τον σιδηρόδρομο του δίνει μεγαλύτερη ακόμα αναπτυξιακή δυναμική». Τα υπόλοιπα λιμάνια, πάντοτε κατά τον κ. Κουρουμπλή, «θα πάνε σε ένα πλαίσιο αξιοποίησης με διαδικασίες υποπαραχωρήσεων και αρχίζει να υπάρχει ενδιαφέρον για τα λιμάνια και από πλευράς κρουαζιέρας».

Παραχωρήσεις σε ΟΛΑ και ΟΛΚ

Σε επικοινωνία της «Ν» με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.), Χρήστο Δούκα, και σε συνέχεια παλαιότερων δηλώσεών του στη «Ν», σύμφωνα με τις οποίες ο ίδιος «έβλεπε την έναρξη διαγωνιστικών διαδικασιών για παραχωρήσεις χρήσης και εκμετάλλευσης υπηρεσιών του λιμανιού όσον αφορά τις συνδυασμένες μεταφορές-Logistics Center και τον θαλάσσιο τουρισμό το φθινόπωρο», ο κ. Δούκας γνωστοποίησε ότι έχει ήδη παρουσιαστεί το σχετικό business plan από τον ΟΛΑ στο ΤΑΙΠΕΔ και την ηγεσία του ΥΕΝ. Υπάρχει, συνέχισε, η σύμφωνη γνώμη τους και ο πρώτος διαγωνισμός που θα αφορά το εμπορικό κομμάτι, δηλαδή τις συνδυασμένες μεταφορές-Logistics Center (διακίνηση χύδην φορτίων και containers με Logistic Center, παραχώρηση της προβλήτας ΣΕΜΠΟ με την ανατολική ζώνη του λιμένα για διακίνηση φορτίων, ελεύθερη τελωνειακή ζώνη και υποδομές στην εφοδιαστική αλυσίδα), αναμένεται να προκηρυχθεί σε έναν μήνα. Ο δεύτερος διαγωνισμός για τον θαλάσσιο τουρισμό, με έμφαση στο yachting, αναμένεται σε δύο με τρεις μήνες. Κατά τον κ. Δούκα υπάρχει εκδηλωμένο αρχικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από Κίνα, Αμερική, Ρωσία αλλά και από την Αραβική Χερσόνησο.

Αντίστοιχα, ύστερα από επικοινωνία της «Ν» με τον πρόεδρο και δ.σ. του λιμανιού της Καβάλας (ΟΛΚ Α.Ε.), Χρήστο-Χριστιανό Ηλιάδη, έγινε γνωστό ότι η διοίκηση του λιμανιού έχει έρθει σε επαφές με το ΤΑΙΠΕΔ και εξετάζεται η παραχώρηση τριών «κομματιών»: για το εμπορικό λιμάνι «Φίλιππος Β’» που είναι ανεξάρτητο -εκτός του οικιστικού ιστού της πόλης-, για yachting (χωροθέτηση, δημιουργία και λειτουργία μαρίνας) και για τον τομέα της κρουαζιέρας. Από πλευράς ΟΛΚ έχει απευθυνθεί πρόσκληση προς στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ για επιτόπου διεξοδική ενημέρωση, η οποία έχει συμφωνηθεί και θα πραγματοποιηθεί μετά τη ΔΕΘ.