Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Με φόντο τις 48ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες των εργαζομένων στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, που ξεκίνησαν από την περασμένη Πέμπτη, πραγματοποιείται σήμερα η έκτακτη γενική συνέλευση του ΟΛΠ προκειμένου να υιοθετηθεί η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ της εταιρείας και του Ελληνικού Δημοσίου, όπως και η τροποποίηση του καταστατικού της εταιρείας.
Λίγο πριν από την αναμενόμενη μεταβίβαση του ΟΛΠ στην Cosco, οι εργαζόμενοι προχωρούν σε επαναλαμβανόμενες 48ωρες απεργιακές κινητοποιήσεις προκειμένου να εξασφαλίσουν, όπως επισημαίνουν, τις εργασιακές σχέσεις στο νέο περιβάλλον. Ωστόσο, όσο περνούν οι μέρες τα προβλήματα από τις απεργίες κυρίως στην κρουαζιέρα θα μεγαλώνουν, αφού θα επηρεαστεί το home port. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει προσωπικό να μεταφέρει τις βαλίτσες καθώς και λεωφορεία να μεταφέρουν τους επιβάτες. Μάλιστα οι εκπρόσωποι της κρουαζιέρας εκπέμπουν sos αφού θεωρούν ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να πληγεί η εικόνα της χώρας.
Αν και όλες οι πλευρές, κυβέρνηση, εργαζόμενοι και Cosco, δείχνουν να συμφωνούν, δηλαδή ότι όλες οι κινήσεις θα γίνουν βάση όσων προβλέπει ο νόμος, η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος επιμένει να ληφθεί άμεσα νομοθετική μέριμνα, ενώ οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης υπουργοί Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος και Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας αφήνουν αιχμές, λέγοντας ότι θα πρέπει να βοηθήσουν όλοι.
Από την πλευρά της ο νέος ισχυρός παίκτης του λιμανιού, η Cosco, κρατάει κλειστά τα χαρτιά της, ενώ κύκλοι προσκείμενοι στην εταιρεία αναφέρουν ότι θα κινηθεί βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας.
Τις τελευταίες 48 ώρες, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» έχει πέσει στο τραπέζι η ιδέα να δώσει τη δυνατότητα η κυβέρνηση σε όσους εργαζόμενους του ΟΛΠ θέλουν και μπορούν, να μεταταγούν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η πλευρά των συνδικαλιστών έχει απορρίψει αυτή την ιδέα με το σκεπτικό ότι αφορά ένα μικρό μέρος των εργαζομένων του ΟΛΠ και αναζητούν μια πιο συνολική λύση.
Άρχισαν τα προβλήματα
Την ίδια στιγμή οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο λιμάνι του Πειραιά έχουν αρχίσει να προκαλούν προβλήματα. Μέχρι τώρα τα μεγαλύτερα προβλήματα αντιμετωπίζει το Car Terminal με δύο πλοία να έχουν φύγει για Τουρκία και άλλα δύο για Λαύριο και Ελευσίνα, ενώ ένα κρουαζιερόπλοιο άλλαξε ρότα για Λαύριο.
Με αφορμή το τελευταίο περιστατικό η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και αναφέρει ότι η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στον λιμένα Πειραιά, ένεκα της αδυναμίας εξυπηρέτησης των κρουαζιερόπλοιων, αλλά και των επιβατών – τουριστών, αναγκάζει τις διαχειρίστριες εταιρείες να εξετάσουν σοβαρά τη ματαίωση προσεγγίσεων στον πρώτο λιμένα της χώρας για χρονικό διάστημα που μπορεί να έχει μεγάλη διάρκεια και να προκαλέσει ακυρώσεις προσεγγίσεων και σε άλλους ελληνικούς λιμένες.
Μάλιστα τονίζει ότι σύμφωνα με τα τωρινά στοιχεία, η μείωση της κίνησης για το 2017 φαίνεται να είναι αισθητή και δεν θα πρέπει η σημερινή κατάσταση στον λιμένα Πειραιά να γίνει αιτία να υπάρξουν πλέον δυσάρεστες εξελίξεις. Η ΕΚΦΝ απευθύνει έκκληση σε όλους τους φορείς προκειμένου να καταβάλουν κάθε προσπάθεια για να αποκατασταθεί η ομαλότητα στον πρώτο λιμένα της χώρας γιατί διαφορετικά το κόστος θα είναι σοβαρό, τη στιγμή που καταβάλλονται προσπάθειες για να μπορέσει να βγει η χώρα από την οικονομική κρίση.
Οι υπουργοί
Χθες το πρωί πάντως οι δύο υπουργοί Γιώργος Κατρούγκαλος και Θοδωρής Δρίτσας δήλωσαν: «Υπό το φως των εξελίξεων και αξιολογώντας τα αιτήματα/ανησυχίες των εργαζομένων στα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης δηλώνουμε ότι σταθερή βούληση και επιδίωξη των συναρμοδίων υπουργών και της κυβέρνησης είναι η διατήρηση των σταθερών και ασφαλών σχέσεων εργασίας στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ στο “νέο περιβάλλον”, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία. Η προσπάθεια για την εξασφάλιση σταθερών εγγυήσεων υπέρ των εργαζομένων θα συνεχιστεί. Θεωρούμε ότι η εξασφάλιση των εργασιακών σχέσεων, εκτός από πράξη δικαιοσύνης, αποτελεί στέρεο έδαφος για την αναπτυξιακή πορεία των δύο λιμανιών και προς αυτή την κατεύθυνση είναι σκόπιμο και χρήσιμο να βοηθήσουν οι πάντες».
Η ΟΜΥΛΕ
Η ΟΜΥΛΕ στην ανακοίνωσή της μετά τη συνάντηση που είχε με τους δύο υπουργούς της κυβέρνησης, ουσιαστικά καταγγέλλει ότι δεν εφαρμόζει τις δεσμεύσεις του πρωθυπουργού.
Πιο συγκεκριμένα αναφέρει ότι «η κυβέρνηση, παρά τις δηλώσεις ότι συμμερίζεται τις ανησυχίες των εργαζομένων και παρά τις διαβεβαιώσεις περί αποδοχής των αιτημάτων μας σε επίπεδο πρωθυπουργού, δεν αναλαμβάνει την ευθύνη υλοποίησης της διασφάλισης σταθερών και ασφαλών θέσεων εργασίας. Τα περί αναγκαιότητας της διασφάλισης των εργασιακών μας σχέσεων. Αυτό, όμως, όπως είναι αυτονόητο, δεν αρκεί. Εδώ τα ζητήματα είναι συγκεκριμένα και απαιτούν συγκεκριμένες λύσεις. Δεν αρκούν οι καλές προθέσεις, αλλά συγκεκριμένες νομοθετικές πράξεις. Αυτό για μας είναι απαιτούμενο και αυτό επιβάλλεται να πράξει η κυβέρνηση για τους εργαζόμενους στους ΟΛΠ και ΟΛΘ».
Δύο ακόμη «αγκάθια»
Παρά το γεγονός ότι μέχρι το τέλος Ιουνίου ο ΟΛΠ αναμένεται και επίσημα να έχει περάσει στα χέρια της Cosco, δύο βασικά θέματα παραμένουν εκκρεμή. Το πρώτο αφορά τη λειτουργία της ΣΕΠ και την κατασκευή του προβλήτα πετρελαιοειδών, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της κατασκευής του προβλήτα ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Σύμφωνα με πληροφορίες, αν και το project έχει εγκριθεί από τη Γ.Γ. Λιμένων ο υπουργός δεν έχει υπογράψει την απαραίτητη απόφαση ώστε να προχωρήσει το έργο.
Παράλληλα η Cosco έχει θέσει και θέμα απομάκρυνσης από το λιμάνι των προσφύγων πριν ανέβει ακόμα περισσότερο η θερμοκρασία, αφού ενδέχεται να αναπτυχθούν εστίες μολύνσεως μέσα στο λιμάνι. Όπως χαρακτηριστικά τονίζουν στη «Ν» κύκλοι του λιμανιού,
η απομάκρυνση δεν είναι μόνο θέμα του ΥΕΝ αλλά και του υπουργείου Τουρισμού που σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες έχει δεσμευτεί να συμβάλει στην αποκατάσταση της περιοχής για λόγους τουρισμού.