Skip to main content

Έντονοι διαξιφισμοί για τις πολιτικές μείωσης κόστους

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Αντιπαράθεση ουσίας διεξήχθη χθες μεταξύ του υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα και του προέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργου Γράτσου.

Ο υπουργός τάχθηκε κατά φορέων που ζητούν κάλυψη σε πολιτικές που εστιάζουν στη μείωση του κόστους χωρίς κοινωνικά κριτήρια, κάνοντας λόγο για «κόστος ευκαιρίας» κατά το «σημαίες ευκαιρίας», ενώ από την πλευρά του ο κ. Γράτσος υπενθύμισε τον «θάνατο» της ναυπηγοεπισκευής και της ελληνικής κρουαζιέρας και την υποχώρηση της ακτοπλοΐας έναντι ξένων παικτών λόγω του ελλείμματος ανταγωνιστικότητας που τυραννά την ελληνική οικονομία.

Κατά τη διάρκεια της ετήσιας εκδήλωσης του ΝΕΕ για το νέο χρόνο με μία αποκαλυπτική ομιλία διανθισμένη με ρήσεις επιφανών ηγετών ο κ. Γράτσος επιχείρησε να αναδείξει την ανάγκη ενίσχυσης της παραγωγικότητας, φέρνοντας παράλληλα ορισμένα αποκαλυπτικά αρνητικά παραδείγματα για το πού οδηγήθηκαν ναυτιλιακοί και παραναυτιλιακοί κλάδοι λόγω έλλειψης ανταγωνιστικότητας.

Το «γάντι» το σήκωσε ο κ. Δρίτσας, ο οποίος ανέφερε -μεταξύ άλλων- ότι η λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική και η διεθνής οικονομία είναι η ενίσχυση δύο πυλώνων της ενεργού εσωτερικής ζήτησης και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Παράλληλα, αφού σημείωσε ότι πολλά απ’ όσα είπε ο κ. Γράτσος τον βρίσκουν σύμφωνο, αλλά και ότι σε άλλα διαφωνεί, τόνισε πως το κράτος έχει σταθερούς δεσμούς με την ελληνική ναυτιλία και «μέχρι παρεξηγήσεως» έχει σταθεί δίπλα της.

Εσπευσε όμως να σημειώσει ότι δεν θα ήταν φρόνιμο να καλύψει φορείς, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν εννοεί τους παριστάμενους, που κινούνται με βάση την επίτευξη του «κόστους ευκαιρίας», υπονοώντας μία πολιτική ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας χωρίς στοιχεία κοινωνικής δικαιοσύνης. «Αν ζητάμε στήριξη της ανταγωνιστικότητας αυτή μπορεί να γίνει με σταθερές και μόνιμες σχέσεις» πρόσθεσε.

Στη συνέχεια ο κ. Γράτσος έδωσε ορισμένα αποκαλυπτικά παραδείγματα από το χώρο της ναυτιλίας.

  • Κάποτε η ναυπηγοεπισκευή έσφυζε, δημιουργώντας πολλές χιλιάδες θέσεις εργασίας και πλούτο. Από τη δεκαετία του ‘70 άρχισε ο κατήφορος.
  • Τη δεκαετία του ‘70 τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια της Μεσογείου ήταν ελληνικά. Ταξίδευαν και αλλού. Σήμερα δεν υπάρχει κανένα. Διώχναμε και τα ξένα. Ευτυχώς ο καταστρεπτικός αυτός νόμος αντικαταστάθηκε το 2010 με τον νόμο 3872/2010, ο οποίος έτυχε συντριπτικής πλειοψηφίας στη Βουλή και βελτιώθηκε 2 χρόνια μετά με τον νόμο 4072/2012. Εκτοτε προσεγγίζουν την Ελλάδα πολλά κρουαζιερόπλοια, δημιουργώντας έτσι χιλιάδες νέες έμμεσες θέσεις εργασίας.
  • Το 2000 περί τα 22 ελληνικής σημαίας οχηματαγωγά, μόνα, συνέδεαν Ελλάδα με Ιταλία. Σήμερα περί τα 13 λειτουργούν, αλλά μόνον τα 5 έχουν ελληνική σημαία! Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αγκομαχούν και πολλές έχουν πλέον περιέλθει στα χέρια αλλοδαπών.
  • Η Ελλάδα με περίπου 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή, τις ωραιότερες παραλίες, νησιά και θάλασσες, φιλοξενεί λιγότερα από 20.000 σκάφη αναψυχής, ενώ η Ιταλία 110.000, η Γαλλία 220.000, και οι δύο με σημαντικά μικρότερες ακτογραμμές.
  • Το 2007 η ναυτιλία μικρών αποστάσεων αριθμούσε περίπου 1.000 ελληνικής σημαίας πλοία. Τώρα απομένουν μόνο 400 πλοία.
  • Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία υπό ελληνική σημαία αντιπροσώπευε τη συντριπτική πλειονότητα του στόλου, ενώ σήμερα ζήτημα να αντιπροσωπεύουν το 21% του συνόλου των ελληνόκτητων, ενώ τα υπόλοιπα αναπτύσσονται γιατί είναι ανταγωνιστικότερα.

Από την πλευρά του, εκπροσωπώντας τη μείζονα αντιπολίτευση, ο κ. Γ. Τραγάκης αναφέρθηκε και αυτός στη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας και τόνισε ότι η χώρα πρέπει να γίνει φιλική στις ξένες επενδύσεις.

Χαιρετίζοντας την εκδήλωση ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης τόνισε ότι η ελληνική ναυτιλία στηρίζει τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση με σημαντικές δωρεές, ενώ υπογράμμισε με νόημα, προκαλώντας και την επιδοκιμασία των παρισταμένων, ότι η πολιτεία πρέπει, εκτός από τις νέες ξένες επενδύσεις, να στρέψει το ενδιαφέρον της και στην επιβίωση των ήδη υφιστάμενων επενδύσεων.

Τέλος, στην εκδήλωση τιμήθηκαν από το Επιμελητήριο το Λιμενικό Σώμα, για την προσφορά του στη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών και τις καθημερινές διασώσεις ανθρώπων στη θάλασσα και οι κ.κ. Ανδρέας Ποταμιάνος και Αντώνης Κυρτάτας.

Η συνταγή

Το «μυστικό» για την ανάπτυξη είναι, σύμφωνα με τον κ. Γράτσο, η παραγωγικότητα και επικαλέστηκε και τον ιστορικό Κινέζο ηγέτη Deng Xiaoping, ο οποίος έλεγε «δεν έχει σημασία αν η γάτα είναι άσπρη ή μαύρη, φτάνει να πιάνει ποντίκια». Ο πρόεδρος του ΝΕΕ συμπλήρωσε ότι στη χώρα μας κάποιο λάθος έχουμε κάνει γιατί συνεχίζουμε να έχουμε ύφεση, πτώση αξιών και μερικά μνημόνια ακόμη.