Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Την ίδια στιγμή που ναυλομεσιτικός οίκος καταγράφει έξαρση νέων παραγγελιών την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως σε πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, κορυφαίοι αναλυτές επισημαίνουν ότι για να καταφέρει η ναυτιλία να απολαύσει τα οφέλη της συνεχούς διεύρυνσης του θαλάσσιου εμπορίου θα πρέπει να απαλλαγεί από το περίπου 19% του υφιστάμενου παγκόσμιου στόλου, που θεωρείται πλεονάζον τονάζ.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking, την προηγούμενη εβδομάδα καταγράφηκε μία έξαρση σε νέες παραγγελίες πλοίων χύδην ξηρού φορτίου κυρίως από πλευράς ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, συνολικής αξίας άνω των 418 εκατ. δολ. Ειδικότερα η Chartworld τοποθέτησε παραγγελία για δύο bulker (με οψιόν άλλα τέσσερα) των 63.000 dwt έναντι 24 εκατ. δολ. το ένα (συνολικής αξίας 144 εκατ. δολ) στα ναυπηγεία Xiangyu της Κίνας. Επίσης άλλη μία ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία τοποθέτησε παραγγελία για 4+4 bulkers των 81.000 dwt αντί 28 εκατ. δολ. το ένα (σύνολο αξίας 224 εκατ. δολ.) σε ναυπηγεία της Cosco και μία ακόμη ναυτιλιακή ελληνικών συμφερόντων τοποθέτησε παραγγελία για δύο bulker 64.000 dwt αντί 25 εκατ. δολ. το ένα στα ίδια ναυπηγεία.
Οι παραγγελίες αυτές δεν ανατρέπουν τη γενικότερη εικόνα που δείχνει μία τάση συγκράτησης από πλευράς πλοιοκτητών, καθώς και η πορεία της αγοράς δεν είναι πλήρως ξεκάθαρη.
Πάντως, σύμφωνα με όσα υποστήριξε ο κ. Martin Stopford, πρόεδρος της Clarkson Research, μιλώντας στο Capital Link Singapore Maritime Forum, για να καταφέρει η ναυτιλία να απολαύσει τα οφέλη της συνεχούς διεύρυνσης του θαλάσσιου εμπορίου θα πρέπει να απαλλαγεί από το 19% περίπου του υφιστάμενου παγκόσμιου στόλου, που θεωρείται πλεονάζον τονάζ. Ο κ. Stopford πρόσθεσε ότι ο παγκόσμιος στόλος αυξάνεται με ρυθμούς 4,3% σε ετήσια βάση, ενώ το παγκόσμιο εμπόριο αυξήθηκε κατά 3,9% το 2017 και αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,4% το 2018. Η παγκόσμια οικονομία έχει καλές επιδόσεις, αντιθέτως η εικόνα δεν είναι τόσο καλή από την πλευρά της προσφοράς ανέφερε ο κ. Stopford. Ο πρόεδρος του Clarkson Research εκτιμά ότι ο παγκόσμιος στόλος έχει επί του παρόντος 19% πλεόνασμα βάσει της τρέχουσας ζήτησης. Περίπου 70 εκατ. τόνοι μεταφορικής ικανότητας, αναφέρει το Tradewinds, αναμένεται να εισέλθουν στην αγορά το 2018, ενώ το επόμενο έτος αναμένεται να προστεθούν στον εν ενεργεία στόλο επιπλέον 65 έως 68 εκατ. τόνοι μεταφορικής ικανότητας, μεγέθη που ισοδυναμούν με το 10% του υφιστάμενου στόλου. Η διάλυση πλοίων κινείται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, καθώς αντιπροσωπεύει το 33% περίπου της δυναμικότητας των νεότευκτων πλοίων που παραδίδονται από τα ναυπηγεία.
Παραδόσεις
Πάντως, σύμφωνα με στοιχεία της Vesellsvalue, το 2018 πρόκειται να παραδοθούν από τα ναυπηγεία συνολικά 1.952 πλοία εκ των οποίων τα 319 bulkers, τα 458 δεξαμενόπλοια και τα 218 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αντιθέτως το 2019 ο συνολικός αριθμός των πλοίων που αναμένεται να παραδοθούν μειώνεται στα 926, ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι τα bulkers είναι περισσότερα, καθώς φτάνουν τα 350, ενώ αντιθέτως ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων μειώνεται σημαντικά στα 320, όπως και των containerships στα 99.
Οι Έλληνες εφοπλιστές αναφέρεται να παραλάβουν το υπόλοιπο 2018 104 πλοία (συνολικά 150 περίπου όλο το έτος), εκ των οποίων τα 20 είναι bulkers και τα 70 δεξαμενόπλοια. Το 2019 αναμένεται να παραλάβουν 104 πλοία, εκ των οποίων τα 50 bulkers και τα 39 δεξαμενόπλοια, ενώ το βιβλίο παραγγελιών στο σύνολό του φτάνει μέχρι το 2022 τα 234 πλοία, εκ των οποίων τα 115 είναι δεξαμενόπλοια, τα 79 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τα 24 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου και τα οκτώ πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Αναφορικά με την εικόνα του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών αποτελείται από 3.285 πλοία μέχρι το 2022 εκ των οποίων τα 857 είναι bulkers, τα 870 δεξαμενόπλοια, τα 381 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα 100 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Τα υπόλοιπα είναι πλοία διαφόρων κατηγοριών με τα περισσότερα εξ αυτών να είναι ειδικού σκοπού ή υποστηρικτικά εξωχώριων δραστηριοτήτων.