Skip to main content

Βελτιώνεται διαρκώς η ασφάλεια στα bulk carriers

Εκπαίδευση, τεχνολογία και κανονισμοί το τρίπτυχο της θετικής πορείας, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Intercargo Δημήτρη Φαφαλιό

Συνεχής είναι η βελτίωση της ασφάλειας στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, σύμφωνα με το τελευταίο report της  Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Πλοίων μεταφοράς Χύδην Ξηρού Φορτίου (Intercargo).

Τα στοιχεία για το 2024 δείχνουν ότι υπάρχει πλέον μια σαφής 10ετής τάση που αποτυπώνει σημαντική βελτίωση της ασφάλειας σε ολόκληρο τον τομέα της ναυτιλίας ξηρού φορτίου.

Το 2023 σημειώθηκε μόλις μία απώλεια πλοίου ξηρού φορτίου και καμία απώλεια ζωής. Οι βελτιώσεις στην ασφάλεια επιτεύχθηκαν παρά το γεγονός ότι ο στόλος ξηρού χύδην φορτίου αυξήθηκε κατά 20% σε χωρητικότητα την τελευταία δεκαετία, αναφέρει η Intercargo.

Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια για να καλύψει τις ολοένα αυξανόμενες ανάγκες της παγκόσμιας οικονομίας.

Μεταξύ του 2014 και του 2023 ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε κατά 20% (σε 12.200 σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για τους σκοπούς της έκθεσης), με τον σημερινό στόλο να αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 40% της παγκόσμιας χωρητικότητας και να μεταφέρει περίπου το 55% του παγκόσμιου θαλάσσιου μεταφορικού έργου. Παρά την αύξηση του στόλου, στατιστικά στοιχεία είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά δείχνουν ότι οι απώλειες πλοίων συνεχίζουν να μειώνονται.

Χαρακτηριστικές είναι και οι δηλώσεις του προέδρου της Intercargo, Δημήτρη Φαφαλιού, ο οποίος, σχολίασε: «Η ασφάλεια των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου δεν πρέπει ποτέ να παραβλέπεται. Έχουμε διανύσει πολύ δρόμο από τις “σκοτεινές ημέρες” της δεκαετίας του 1980, όταν βιώσαμε πολλές τραγικές απώλειες ζωών και πλοίων. Έκτοτε, οι επιδόσεις του τομέα σε θέματα ασφάλειας βελτιώνονται σταθερά, χάρη σε μεγάλο βαθμό στις συντονισμένες προσπάθειες της Ένωσης σε συνεργασία με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς του κλάδου. Αυτά τα τελευταία στατιστικά στοιχεία αποκαλύπτουν ένα εντυπωσιακό επίτευγμα, ιδίως αν ληφθεί υπόψη η σημαντική αύξηση του αριθμού των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου».

«Δεν υπάρχει, ωστόσο, σίγουρα κανένα περιθώριο για εφησυχασμό. Κάθε απώλεια ζωής είναι τραγική και η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στις αιτίες που συμβάλλουν και αναλύονται στην παρούσα έκθεση», συμπληρώνει ο κ. Φαφαλιός και καταλήγει: «Η Intercargo πιστεύει ότι ο τομέας των πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου  θα πρέπει να είναι υπερήφανος για το επίτευγμά του και να αναγνωρίζει ότι η βελτίωση της ασφάλειας οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη συνεχή εκπαίδευση του πληρώματος και του προσωπικού ξηράς, στη βελτίωση του σχεδιασμού των πλοίων, στη νέα τεχνολογία και στην αυστηρότερη συμμόρφωση με τις κανονιστικές διατάξεις».

Σύμφωνα με την Intercargo εξακολουθούν να υπάρχουν θέματα που προκαλούν ανησυχία, όπως η υγροποίηση του φορτίου ή άλλοι μηχανισμοί αστοχίας του φορτίου που σχετίζονται με την υγρασία, οι οποίοι αποτελούν τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τη ζωή, συμβάλλοντας στην απώλεια 55 ζωών ή στο 61,8% των συνολικών απωλειών ζωής τα τελευταία 10 χρόνια. Οι προσαράξεις παραμένουν η μεγαλύτερη αιτία απωλειών πλοίων.

Η ανάγκη για σωστή ενημέρωση των πληρωμάτων για τα χαρακτηριστικά των φορτίων, παραμένει προτεραιότητα για την περαιτέρω μείωση των απωλειών.

Η μείωση των περιστατικών, όπως προκύπτει από την έκθεση, μπορεί να αποδοθεί στις συνεχείς βελτιώσεις της ασφάλειας που εφαρμόζουν οι φορείς εκμετάλλευσης πλοίων σε συνδυασμό με την ενισχυμένη νομοθεσία στον τομέα. Ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στις επιδόσεις ασφάλειας των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου είναι η ανάπτυξη και εφαρμογή ενός βελτιωμένου διεθνούς κανονιστικού πλαισίου.  Ως Μη Κυβερνητική Οργάνωση (ΜΚΟ) στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), η Iintercargo είναι υπερήφανη που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη αυτής της νομοθεσίας. Η υιοθέτηση της νέας τεχνολογίας για τη βελτίωση του σχεδιασμού των πλοίων αποτελεί επίσης σημαντικό αιτιώδη παράγοντα.