Skip to main content

Δείχνει τον «δρόμο» η Τουρκία για home port στην κρουαζιέρα

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Το σταδιακό άνοιγμα των αγορών της Ανατολικής Μεσογείου ανεβάζει τη δυναμική της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Το 2019 φαίνεται να υπάρχει κάποια βελτίωση στην κίνηση, που θα φέρει περιορισμένη διόρθωση στις απώλειες του 2018 και ακόμη μεγαλύτερη στις μεγάλες απώλειες του 2017, οι οποίες ήταν περίπου της τάξης του 20% σε σχέση με το 2016.  Η Τουρκία, που τα προηγούμενα χρόνια είχε χάσει εξ ολοκλήρου σχεδόν τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων λόγω των εσωτερικών προβλημάτων, αλλά και των τρομοκρατικών χτυπημάτων, φαίνεται να ξανακερδίζει μερίδια, γεγονός που, υπό μια έννοια, εξυπηρετεί και την Ελλάδα, καθότι ο προορισμός Ανατολικής Μεσογείου συνδυάζει πάντα τουρκικά και ελληνικά δρομολόγια. Το μίγμα αυτό αναμένεται να ενισχυθεί και με άλλους προορισμούς, όπως Αίγυπτος και Ισραήλ.

Η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας επανακαθορίζει τις προβλέψεις της για τη φετινή χρονιά προς τα πάνω, και από αυξήσεις στην προσέλκυση επιβατών κρουαζιέρας στο 2% με 3% περίπου, τώρα υπολογίζει ότι η αύξηση θα κυμανθεί στο περίπου 6%-8% σε σύγκριση με το 2018. Όπως επισημαίνει πάντως στη «Ν» ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ Θεόδωρος Κόντες, τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου φαίνεται να διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα, καθώς παραμένει το πρόβλημα του μεταναστευτικού.

Τι έκανε η Τουρκία
Στην προσπάθειά της η Τουρκία να επανακτήσει το χαμένο έδαφος προχώρησε σε μια επιδοματική πολιτική προς τους operators κρουαζιέρας, επιστρέφοντας ικανοποιητικό ποσό από τα έξοδα λιμένων ανάλογα με την εποχή, τον αριθμό επιβατών, αλλά και τον αριθμό προσεγγίσεων. Η πολιτική αυτή, όπως τονίζει ο κ. Κόντες, φαίνεται να έχει θετικά αποτελέσματα στα κυρίως λιμάνια κρουαζιέρας της Τουρκίας συμπεριλαμβανομένων και του homeporting στην Κωνσταντινούπολη που δειλά δειλά επιστρέφει λόγω χαμηλότερου κόστους – υπηρεσιών και αεροπορική εξυπηρέτηση, στον χάρτη της κρουαζιέρας.

Αντίθετα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΕΚΦΝ, στην Ελλάδα, μιλάμε για αυξήσεις κόστους σε κύριους λιμένες και ελάχιστες βελτιώσεις υπηρεσιών, εφαρμόζοντας τιμολογιακές πολιτικές μακράν της ανταγωνιστικότητας.

Αναφορικά με το επιχείρημα σύγκρισης της τιμολογιακής πολιτικής στην Ελλάδα με τους λιμένες της δυτικής Μεσογείου, το χαρακτηρίζει λάθος αφού οι ανταγωνιστές για το home port βρίσκονται ανατολικά, πλησιέστερα στους δικούς μας τουριστικούς προορισμούς, προσφέροντας επίσης βελτιωμένες υπηρεσίες.

«Οι υποδομές σε αρκετούς προορισμούς της χώρας μας είναι σχεδόν ανύπαρκτες αλλά και σε κύριους προορισμούς παρατηρούνται πολύ περιορισμένες υποδομές εξυπηρέτησης πελατών. Η τεράστια ακτογραμμή, η πολυνησιακή διαμόρφωση της Ελλάδας μας είναι ό,τι ακριβώς χρειάζεται η κρουαζιέρα για να αναπτυχθεί, αλλά φυσικά απαιτούνται οι ανάλογες υποδομές διαφορετικής έκτασης ανά προορισμό. Αυτό αποδεικνύεται και από τα στατιστικά στοιχεία που έχουμε ότι επισκέπτες κρουαζιέρας επανέρχονται στην πατρίδα μας για τουρισμό με ανάλογη παραμονή με συγγενείς και φίλους, σε ποσοστό περίπου 20% και με αυξητικές τάσεις» επισημαίνει ο κ. Κόντες και προσθέτει:

«Έτσι λοιπόν, αξιοποιώντας τα στοιχεία που προαναφέραμε, νομίζουμε ότι τα προγράμματα και οι συνθήκες μπορούν να βελτιωθούν σημαντικά και να προσφέρονται προϊόντα όπως συνδυασμός Cruise & Stay, αλλά και short cruising με περιφερειακά homeporting σε κύριους προορισμούς με ανάλογες υποδομές π.χ. Κέρκυρα, Ρόδος, Ηράκλειο, Αλεξανδρούπολη και αλλού».

Εφοδιασμός καυσίμων
Ως ιδιαιτέρως κρίσιμο χαρακτηρίζει το ζήτημα εφοδιασμού των κρουαζιερόπλοιων με καύσιμα που θα έχουν περιεκτικότητα σε θείο μέχρι 0,5% από το 2020 και μετά, συμπεριλαμβανομένου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, μια που η ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων με μηχανές για LNG συνεχώς αυξάνεται.
Ακόμα θέτει ζητήματα όπως: 

  • «Η ανακύκλωση των στερεών αποβλήτων είναι και αυτό θέμα σωστής διαχείρισης από τη στεριά μια που τα πλοία και ιδιαίτερα τα νεότευκτα έχουν ολοκληρωμένα συστήματα για την εκμετάλλευση και σωστή διαχείριση αποβλήτων.
  • Η ηλιακή ενέργεια και η αιολική ενέργεια σε όλους τους ελληνικούς προορισμούς θα μπορεί να βοηθήσει στα μέγιστα στο περιβάλλον με οικονομικές λύσεις ηλεκτροδότησης πλοίων αλλά και λιμένων και πόλεων γενικότερα.

Κλείνοντας να αναφέρουμε τις τάσεις ναυπήγησης νέων κρουαζιερόπλοιων διαφόρων διαστάσεων και χωρητικότητας ως και πλοία ειδικών προορισμών:

  • Η τάση μεγέθυνσης των πλοίων συνεχίζεται και βρίσκονται υπό κατασκευή και παραγγελίες περίπου 55 πλοία. Παράλληλα όμως κατασκευάζονται και πλοία μικρού και μεσαίου μεγέθους (500 – 600 επιβάτες) συμπεριλαμβανομένων αυτών ειδικών προορισμών και υπηρεσιών. Υπό κατασκευή περίπου 38 πλοία.
  • Όλα αυτά τα νεότευκτα πλοία πληρούν τις πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές αλλά και προσφέρουν βελτιωμένες υπηρεσίες στους επιβάτες με συνεχόμενες βελτιώσεις λόγω του ανταγωνισμού.
  • Οι τεχνικές προδιαγραφές κυρίως αναφέρονται στις μηχανές του πλοίου και το καύσιμο που χρησιμοποιείται μια που είναι απαίτηση των κανονισμών από 1/1/2020. Το LNG είναι το καύσιμο που κερδίζει έδαφος για τα κρουαζιερόπλοια αλλά θα πρέπει να οργανωθούν ανάλογα τα μεγάλα λιμάνια της χώρας για να μπορούν να εφοδιάζουν τα πλοία».