Skip to main content

«Γκάζι» στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία

Περισσότερα από 500 πλοία πραγματοποίησαν επισκευές στη χώρα μας το 2023 - Υψηλά ο πήχης για το 2024

Ψηλά βάζει τον πήχη για το 2024 η ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία. Το 2023, έκλεισε, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της «Ν», με περισσότερα από 500 εμπορικά πλοία όλων των τύπων να κάνουν επισκευές στη χώρα μας.

Μόνο στον Όμιλο Onex του Πάνου Ξενοκώστα (ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας, που λειτούργησε σταδιακά πέρσι), πραγματοποίησαν εργασίες περίπου 170 μεγάλα πλοία. Επίσης στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά φιλοξενήθηκαν 270 πλοία όλων των τύπων και μεγεθών.

Μέσα στο 2024 η κατάσταση αναμένεται να βελτιωθεί περαιτέρω. Στο παιχνίδι μπήκαν και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που μέσα σε 45 ημέρες λειτουργίας έχουν πραγματοποιήσει εργασίες σε 10 εμπορικά πλοία. Μάλιστα, τις τελευταίες ημέρες έχουν «δέσει» για εργασίες δύο δεξαμενόπλοια της Thenamaris.

Στον Σκαραμαγκά

Για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η αρχή έγινε φέτος με το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς χημικών «Alfa Sea» της εταιρείας ΕΝΕΑ Management, συμφερόντων των οικογενειών Πετράκη, Πλούσιου και Κεγγίτση. Μέχρι τώρα στα μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας έχουν γίνει επισκευές σε 10 πλοία. Μάλιστα η Thanamaris έχει αυτή την περίοδο δύο μεγάλα δεξαμενόπλοια στα ναυπηγεία. Ειδικότερα, πραγματοποιούνται εργασίες συντήρησης στα πλοία «Seagrace» & «Seasprite». Πρόκειται για δύο σύγχρονα πλοία.

Βάσει διαθέσιμων πληροφοριών στην ιστοσελίδα της Thenamaris, το «Seagrace» είναι Suezmax δεξαμενόπλοιο χωρητικότητας 157.700 dwt, μήκους 274 μέτρων και ναυπηγημένο το 2022. Ακόμα, το «Seasprite» είναι Aframax δεξαμενόπλοιο χωρητικότητας 113.998 dwt, μήκους 250 μέτρων και ναυπηγημένο το 2015.

Όπως μάλιστα έχουν τονίσει κύκλοι της διοίκησης στη «Ν» προκειμένου να καταστεί εφικτό να γίνουν επισκευές στα ναυπηγεία, που είναι το πρώτο βήμα του σχεδίου του κ. Προκοπίου, έγιναν σημαντικές επενδύσεις.

«Δεν πάτησε κάποιος ένα κουμπί και έβαλαν μπροστά. Έπρεπε να γίνουν επισκευές στις εγκαταστάσεις, οι οποίες ήταν παρατημένες για πολλά χρόνια. Επισκευές στις αντλίες, στους υποσταθμούς και άλλα», ανέφεραν χαρακτηριστικά.

Όμιλος Onex

Περισσότερα από 200 πλοία για επισκευές περιμένει μέσα στο 2024 ο Όμιλος Onex στα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου. Πρόσφατα τα ναυπηγεία Ελευσίνας εγκαινίασαν τη δεξαμενή Νο3 (aframax), η οποία μετονομάστηκε σε «Σταύρος Νιάρχος», ενώ είχε προηγηθεί η μετονομασία της Νο2 σε «Στρατής Ανδρεάδης» και της Νο1 σε «Γιάννης Γουλανδρής».

Πρόσφατα μάλιστα ο κ. Ξενοκώστας μιλώντας σε δημοσιογράφους αποκάλυψε ότι μέχρι το τέλος Μαΐου θα υπογράψει συμφωνία με τον όμιλο Attica για να τη ναυπήγηση ενός eco ακτοπλοϊκού πλοίου.

Παράλληλα, ο κ. Ξενοκώστας ανακοίνωσε ότι στις εγκαταστάσεις των ναυπηγείων Ελευσίνας θα κατασκευαστούν παράλληλα και δύο ρυμουλκά μήκους 28 μέτρων για λογαριασμό ελληνικής εταιρείας.

Επισημαίνεται ότι παρά το γεγονός ότι η μεταβίβαση των ναυπηγείων, μέσω του σχεδίου εξυγίανσης, δεν έχει ολοκληρωθεί, η ONEX επενδύει στα ναυπηγεία Ελευσίνας περίπου 45 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις και αποζημιώσεις εργαζομένων.

Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα δύο ναυπηγεία του ομίλου, Ελευσίνα και Σύρος, θα έχουν τη δυνατότητα σε λίγα χρόνια να μπορούν να κάνουν επισκευές σε περίπου 300 πλοία τον χρόνο.

Λιμένας Πειραιά

Την ίδια στιγμή και ο ΟΛΠ ανεβάζει συνεχώς τα στάνταρντ των υπηρεσιών που προσφέρει στη ΝΕΖ. Δύο νέοι ναυπηγικοί γερανοί, τύπου double level luffing jib cranes, κατέφθασαν στον Πειραιά την Παρασκευή 5 Απριλίου προκειμένου να εκφορτωθούν το αμέσως επόμενο διάστημα στις θέσεις 1 και 2 στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος για την οποία προορίζονται.

Οι υπερσύγχρονοι και τελευταίας τεχνολογίας γερανοί δημιουργούν νέα δεδομένα παρεχόμενων υπηρεσιών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, καθώς διαθέτουν ανυψωτικές ικανότητες 40 τόνων και μπορούν να εξυπηρετούν εργασίες επισκευής για πλοία μέχρι 55 μέτρα ύψος.

Αυτό ουσιαστικά σηματοδοτεί μια νέα εποχή, τερματίζοντας την ιστορία πολλών δεκαετιών στη Ν.Ζ. Περάματος, η οποία δεν διέθετε γερανούς στην αποβάθρα αλλά βασιζόταν για τη λειτουργία του ναυπηγείου αποκλειστικά σε κινητούς γερανούς.

Επισημαίνεται ότι η προμήθεια των συγκεκριμένων γερανών, συνολικής αξίας περίπου 8 εκατ. ευρώ, πραγματοποιείται στο πλαίσιο των επενδύσεων που υλοποιεί η ΟΛΠ Α.Ε. για την αναβάθμιση και ανακαίνιση του εξοπλισμού της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, σύμφωνα και με τη σύμβαση παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο.

Ο πρόεδρος της ΟΛΠ Α.Ε. κ. Yu Zenggang, φανερά ικανοποιημένος από την άφιξη των γερανών, σε σχετική δήλωσή του ανέφερε ότι οι δύο νέοι γερανοί αναβαθμίζουν τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, η οποία πλέον θα βρίσκεται σε θέση να εξυπηρετεί περισσότερα και διαφορετικών προδιαγραφών πλοία.

Ο ΟΛΠ διαχειρίζεται πέντε δεξαμενές, συμπεριλαμβανομένων τριών πλωτών δεξαμενών και δύο μόνιμων δεξαμενών ανέλκυσης, όλες πλήρως εξοπλισμένες με γερανούς.