Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στον κόλπο της Ελευσίνας έφτασε χθες στις έξι και μισή το πρωί η νέα πλωτή δεξαμενή του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, η οποία στοίχισε περίπου 25 εκατ. ευρώ και αποτελεί ουσιαστικά την πρώτη μεγάλη επένδυση που πραγματοποιείται στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στη χώρα μας εδώ και δεκαετίες.
Η πλωτή δεξαμενή ήλθε από την Κίνα, τοποθετημένη στο ειδικά κατασκευασμένο για τέτοιες μεταφορές πλοίο Xin Guang Hua.
Η νέα δεξαμενή, αφού ξεφορτωθεί σήμερα το πρωί από ρυμουλκά, θα μεταφερθεί στο λιμάνι του Πειραιά και συγκεκριμένα στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στο Πέραμα προκειμένου να τοποθετηθεί, ενώ αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία σε περίπου ένα μήνα.
Η δεξαμενή, που μπορεί να «σηκώσει» πλοία τύπου postpanamax, έχει μήκος 240 μέτρα, πλάτος 45 μ., βάθος 18 μ., και ανυψωτική ικανότητα 22.000 τόνων.
Η συγκεκριμένη δεξαμενή θα λύσει το πρόβλημα έλλειψης μεγάλων διαθέσιμων κλινών, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετηθούν στην Ελλάδα τα μεγάλα πλοία της ακτοπλοΐας, αλλά και κρουαζιερόπλοια, καθώς και ποντοπόρα πλοία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι προηγούμενα χρόνια, τα τουρκικά κυρίως ναυπηγεία είχαν γεμίσει με ελληνόκτητα πλοία, αφού στην Ελλάδα δεν υπήρχαν δεξαμενές για να κάνουν τις επισκευές του. Ένα μόνο τουρκικό ναυπηγείο, με 200 περίπου πλοία το χρόνο, μέχρι και το 2017 στηριζόταν κατά 50% περίπου σε επισκευές που έκαναν εκεί ελληνικά πλοία.
Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι δηλώσεις που έκανε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας, ο οποίος τόνισε ότι είναι κρίμα οι Έλληνες να διαθέτουν το μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο και να μην μπορούν να φέρουν τα πλοία τους στην Ελλάδα για επισκευές.
Η έλευση της πλωτής δεξαμενή των 80.000 τόνων, σε συνδυασμό με τις αλλαγές που αναμένονται στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά μετά την απόφαση του δικαστηρίου για την είσοδο ειδικού εκκαθαριστή στην εταιρεία, αναμένεται να μεταμορφώσει τον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο στη χώρα μας. Σημειώνεται ότι η τελευταία κίνηση, όσον αφορά το επενδυτικό κομμάτι που θα κάνει η Cosco στη ναυπηγοεπισκευή θα είναι η διεκδίκηση της μεγάλης μόνιμης δεξαμενής του Σκαραμαγκά, που μπορεί να ανεβάσει ακόμα και τα super tanker μεταφορικής ικανότητας άνω των 300.000 τόνων.
Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι οι Κινέζοι προκειμένου να ολοκληρώσουν το παζλ της αναβίωσης της ναυπηγοεπισκευής στη χώρα μας θα «δώσουν» όσα χρειαστούν προκειμένου να αποκτήσουν τη ναυαρχίδα των δεξαμενών στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η απουσία της μεγάλης δεξαμενής από την αγορά για περίπου οκτώ χρόνια στέρησε από τη χώρα μας, όχι μόνο τη δυνατότητα να κάνει επισκευές σε πολύ μεγάλα πλοία, αλλά και τον «κράχτη» για όλων των ειδών και μεγεθών πλοίων.
Οι προετοιμασίες
Η δεξαμενή με την ονομασία Πειραιάς III θα τοποθετηθεί εκεί που βρισκόταν πριν η Πειραιάς II, η οποία θα μεταφερθεί στον ανατολικό προβλήτα της ναυπηγοεπισκευής.
Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν σήμερα το πρωί, ενώ την τεχνική προετοιμασία της περιοχής προκειμένου να μπορεί να «κάτσει» η νέα μεγαλύτερη δεξαμενή ανέλαβε και έφερε εις πέρας η τεχνική εταιρεία ΤΕΚΑΛ που τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με τον ΟΛΠ και εξειδικεύεται στα λιμενικά έργα.
Στο συγκεκριμένο σημείο που θα «πέσει» η Πειραιάς III πραγματοποιήθηκαν έργα εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης μέχρι και 20 μέτρα, εγκατάσταση νέων δικτύων ηλεκτροδότησης και υδροδότησης αλλά και τοποθέτηση τεσσάρων ναυδέτων για την αγκυροβόληση των πλοίων. Σημειώνεται ότι η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ Α.Ε. προβλέπει συνολικές επενδύσεις 55 εκατομμυρίων ευρώ για τη βελτίωση των υποδομών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη συμπεριλαμβανομένων των πλωτών δεξαμενών, τις οποίες ΟΛΠ έχει δεσμευτεί να ολοκληρώσει εντός της πρώτης 5ετίας. Ωστόσο, εκτιμάται ότι η επένδυση των Κινέζων στη ναυπηγοεπισκευή θα ξεπεράσει κατά πολύ τα 55 εκατομμυρίων ευρώ. Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι οι βασικοί φορείς της ναυπηγοεπισκευής στην Ελλάδα, το ΒΙΠΑΣ Σχιστού αλλά και η Ένωση Μηχανουργών, αλλά και ένας κοντινός κλάδος, οι Έλληνες Κατασκευαστές Ναυτιλιακού Εξοπλισμού, έδωσαν «ψήφο εμπιστοσύνης» στον ΟΛΠ για τις επενδύσεις που σχεδιάζει να κάνει, αποφεύγοντας να προχωρήσουν σε αρνητικές παρατηρήσεις αναφορικά με το master plan του ΟΛΠ, με το σκεπτικό ότι δεν πρέπει να χάσει η χώρα μας ακόμα μια ευκαιρία για ανάπτυξη.