Skip to main content

Στα kamsarmaxes τώρα το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών

Νέες συμφωνίες ναυπήγησης bulk carriers κλείνουν οι Έλληνες εφοπλιστές

Πληθαίνουν οι συμφωνίες ναυπήγησης bulk carriers από Έλληνες πλοιοκτήτες το τρέχον έτος, με το ενδιαφέρον να εστιάζεται κατά βάση στα μεσαίου μεγέθους βαπόρια, τύπου kamsarmax.

Στην τελευταία εξέλιξη, πληροφορίες από ναυλομεσιτικούς οίκους αναφέρουν ότι νέες παραγγελίες τοποθέτησαν εσχάτως η TMS Dry, συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου, και η Carras (Hellas).

Αρχικά, ο βραχίονας των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου του εφοπλιστικού ομίλου του κ. Οικονόμου φέρεται να συμφώνησε με το κινεζικό ναυπηγείο Nantong Xiangyu για την παραγγελία τεσσάρων kamsarmaxes, χωρητικότητας 82.000 dwt έκαστο. Κάθε βαπόρι αναμένεται να κοστίσει περίπου 35 εκατ. δολάρια, επομένως το ύψος της συμφωνίας προσεγγίζει συνολικά τα 140 εκατ. δολάρια. Η παράδοση των πλοίων αναμένεται από τα μέσα του 2026 κι έπειτα.

Αυτή δεν είναι η πρώτη συμφωνία ανάμεσα στον όμιλο του κ. Οικονόμου και το εν λόγω ναυπηγείο. Όπως έχει γράψει η «Ν», στη διάρκεια της περσινής χρονιάς, οι δύο πλευρές συμφώνησαν για τη ναυπήγηση τουλάχιστον επτά bulk carriers, τύπου ultramax.

O πλοιοκτήτης υλοποιεί ένα διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα σε όλες τις ναυτιλιακές αγορές. Μόνο κατά το τρέχον έτος έχει παραγγείλει συνολικά 15 πλοία, αξίας άνω των 800 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία που έχει συλλέξει η «Ν» από διάφορες ναυλομεσιτικές πηγές και βάσεις δεδομένων. Η πλειονότητα είναι bulk carriers, ενώ στο orderbook περιλαμβάνονται και αρκετά tankers.

Δύο για την Carras (Hellas)

Στο έτερο μεγάλο deal, ναυλομεσίτες συνδέουν την Carras (Hellas) με την παραγγελία δύο kamsarmaxes στο κινεζικό ναυπηγείο της Cosco, με εκτιμώμενη παράδοση στο πρώτο μισό του 2026. Ναυλομεσίτες αποτιμούν κάθε βαπόρι στα 36 εκατ. δολάρια.

Αυτή είναι η πρώτη συμφωνία της ελληνικής εταιρείας για νεότευκτα από το 2021, όταν είχε παραγγείλει δύο ίδιου τύπου bulkers στο ιαπωνικό ναυπηγείο Oshima. Τα τελευταία, μάλιστα, τα παρέλαβε τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, με βάση την πλατφόρμα δεδομένων Equasis.

Η ίδια πηγή καταγράφει συνολικά 11 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου στον στόλο της Carras (Hellas).

«Άλμα» ελληνικών deals

Στοιχεία που παρουσίασε η «Ν» στις αρχές Οκτωβρίου φανέρωσαν ότι από την αρχή του 2023 και έως τότε, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παρήγγειλαν συνολικά 71 bulk carriers.

Σημειώνεται ότι στο σύνολο του 2022, οι «Greeks» είχαν παραγγείλει μόλις 27 bulkers, με βάση έρευνα που δημοσίευσε η «Ν» στις αρχές του τρέχοντος έτους. Με άλλα λόγια, τα φετινά deals είναι υπερδιπλάσια, καταγράφοντας ετήσια αύξηση σχεδόν 163%.

Οι Κινέζοι είναι οι μεγαλύτεροι αποδέκτες των φετινών συμφωνιών, κυρίως λόγω κόστους. Συγκεκριμένα, συνολικά 56 πλοία θα κατασκευαστούν σε ναυπηγεία της Κίνας και τα υπόλοιπα 15 στην Ιαπωνία.

Τα περισσότερα συμβόλαια για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου υπέγραψαν φέτος η Sea Traders του Γιώργου Προκοπίου και η TMS Dry.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα ο ναυλομεσιτικός οίκος Ifchor Galbraiths, μέχρι τώρα το 2023, τα panamaxes είναι ο κλάδος bulk carriers που έχει προσελκύσει τις περισσότερες παραγγελίες, για 184 πλοία συνολικά.

Στα kamsarmaxes, με βάση την ίδια πηγή, έχουν τεθεί υπό παραγγελία 122 βαπόρια.

«Όχι μόνο καταγράφουν ετήσια ανάπτυξη 86%, οι παραγγελίες (panamaxes) του 2023 έχουν υπερβεί τον μέσο όρο συμβολαίων της τελευταίας 20ετίας (140 πλοία ανά έτος)» επισημαίνουν οι αναλυτές της Ifchor Galbraiths.