Skip to main content

«Σπάνε» τα κοντέρ τα κέρδη των liners τη φετινή χρονιά

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Στην «στρατόσφαιρα» έχει εκτοξευτεί η κερδοφορία των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών (liners). Σε επίπεδα που σύμφωνα με όλες τις έρευνες καταγράφονται για πρώτη φορά στην ιστορία του κλάδου και ξεπερνούν ακόμα και τους κολοσσούς της ψηφιακής οικονομίας, όπως είναι το Facebook, η Amazon, η Netflix και η Google. Αιτία τα τεράστια προβλήματα που έχει δημιουργήσει η πανδημία στη μεταφορική αλυσίδα και μεγάλες καθυστερήσεις στη διακίνηση των containers που συνεπάγεται στα περισσότερα κεντρικά λιμάνια του κόσμου, σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης για τελικά προϊόντα από τους καταναλωτές.

Σύμφωνα με τη McCown Container Results Observer, για το τρίτο τρίμηνο του έτους η κερδοφορία των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών διαμορφώνεται στα 48,1 δισ. δολάρια. Για τον υπολογισμό των κερδών η εταιρεία έχει πάρει ως βάση τα 31,03 δισ. δολάρια που έχουν καταγράψει οι εισηγμένες και προχώρησε σε κατ’ αναλογία εκτίμηση της κερδοφορίας για όσες εταιρείες δεν δημοσιεύουν τα αποτελέσματά τους. Με τον ίδιο τρόπο οι αναλυτές εκτίμησαν το σύνολο των εσόδων για τον κλάδο στα 112,65 δισ. δολάρια στο τρίτο τρίμηνο του 2021.

«Η απόδοση των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών δεν έχει προηγούμενο», σημειώνουν από τη McCown» ενώ τονίζουν ότι «είναι απίθανο να υπάρχει ανάλογου μεγέθους εκτόξευση της κερδοφορίας σε οποιαδήποτε βιομηχανία στο παρελθόν».
Σύμφωνα δε με τη McCown, η κερδοφορία που καταγράφει ο συγκεκριμένος κλάδος στο τρίτο τρίμηνο του έτους (48,1 δισ. δολάρια) ξεπερνά κατά 50% τα κέρδη της Facebook, της Amazon, της Netflix και της Google, γνωστές και ως FANG. Ο δείκτης, μάλιστα, κερδοφορίας/εσόδων των ναυτιλιακών εταιρειών είναι τρεις φορές πάνω σε σχέση με τον αντίστοιχο δείκτη των FANG στο τρίτο τρίμηνο του έτους.

Οι liners, όμως, φαίνεται ότι ξεπερνούν ακόμα την Apple και τη Microsoft, καταγράφοντας συνολικά κατά 15% υψηλότερα καθαρά κέρδη και κατά 30% υψηλότερο περιθώριο κέρδους.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την Drewry τα συνολικά κέρδη των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών στο τέλος του 2021 θα προσεγγίσουν τα 150 δισ. δολάρια, ενώ οι εκτιμήσεις για το 2022 αναφέρουν ότι η κερδοφορία των εταιρειών μπορεί να διαμορφωθεί σε λίγο καλύτερα επίπεδα. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν όλοι οι αναλυτές, η εκτόξευση της ναυλαγοράς στον κλάδο των liners οφείλεται στα μεγάλα προβλήματα συμφόρησης που έχει δημιουργήσει η πανδημία του κορονοϊού στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Κατάσταση η οποία αναμένεται να έχει ομαλοποιηθεί, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, μέχρι το τέλος του 2023.

Οι μεγάλοι παίκτες

Χαρακτηριστικά παραδείγματα της κερδοφορίας που καταγράφει ο κλάδος είναι τα οικονομικά αποτελέσματα που έχουν καταγράψει τρεις από τους τέσσερις μεγαλύτερους liners στον κόσμο και συγκεκριμένα η Maersk, η Cosco και η CMA CGM (η MSC δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις τριμήνων).

Η Maersk ανακοίνωσε για το τρίτο τρίμηνο του 2021 κέρδη-ρεκόρ ύψους 5,461 δισ. δολαρίων έναντι μόλις 0,947 δισ. δολαρίων το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Αντίστοιχα, για το εννεάμηνο του 2021 τα κέρδη της έφτασαν τα 11,924 δισ. δολάρια από 1,599 δισ. δολάρια το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Τα έσοδα του μεγαλύτερου ομίλου στον κόσμο, όσον αφορά τον αριθμό διαχείρισης containerships, έφτασαν τα 16,612 δισ. δολάρια έναντι 9,917 δισ. δολαρίων το τρίτο τρίμηνο του 2020, ενώ για το εννεάμηνο του 2021 έφτασαν τα 43,28 δισ. δολάρια έναντι 28,48 δισ. δολαρίων πέρυσι.
Αλλά και ο κινεζικός ναυτιλιακός κολοσσός Cosco και πιο συγκεκριμένα η Cosco Holdings αναμένει κέρδη 4,73 δισ. δολαρίων μόνο για το τρίτο τρίμηνο του έτους. Η εταιρεία ανέφερε ότι στο εννεάμηνο μετέφερε 20,44 εκατ. teu, αριθμός κατά 8% μεγαλύτερος από το 2020.

Η CMA CGM, η οποία έχει προσθέσει 62 πλοία στον στόλο της μέσα στη χρονιά, είδε τα έσοδά της να διαμορφώνονται στα 12,5 δισ. δολάρια το τρίτο τρίμηνο του έτους, με τον μέσο όρο ανά μεταφερόμενο teu να φτάνει τα 2.293 δολάρια, ενώ τα EBΙTDA διαμορφώθηκαν στα 6,8 δισ. δολάρια, κατά 30% υψηλότερα σε σχέση με το 2020. Σημειώνεται ότι ο γαλλικός όμιλος έχει αυξήσει τη χωρητικότητά του κατά 5,9% κατά τη διάρκεια των 12 τελευταίων μηνών.