Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ισχυρό πλήγμα στην ισχύ της έχει δεχθεί η ναυτιλία από τον κατακερματισμό της σε επίπεδο φορέων, ενώ αυτή την περίοδο των κοσμογονικών αλλαγών, με ορίζοντα την απανθρακοποίηση του κλάδου, χρειάζεται μια «ενωμένη φωνή» προκειμένου να «πάρει» ξανά τον έλεγχο της βιομηχανίας στα χέρια της.
Ανοικτά, για την ουσία των ζητημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος τόσο από το εξωτερικό περιβάλλον όσο και «από μέσα», μίλησαν οι εκπρόσωποι του ελληνικού εφοπλισμού στο συνέδριο «Greener Shipping Summit 2021».
Αναφορικά με τις παγκόσμιες λύσεις που χρειάζεται ο κλάδος, ο διευθύνων σύμβουλος της Stealth Gas, Χάρης Βαφειάς, τόνισε ότι «πλέον ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, που εξασφάλιζε το παγκόσμιο κανονιστικό πλαίσιο, έχει παραμεριστεί από τις ΗΠΑ, την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Κίνα, χώρες και περιοχές “που διαθέτουν ισχύ και δυστυχώς έχουν παραμερίσει τον ΙΜΟ”» ανέφερε, ενώ τόνισε ότι «και σε επίπεδο ναυτιλίας, ο κλάδος έχει 10 διαφορετικούς αντιπροσωπευτικούς οργανισμούς», που σύμφωνα με τον ίδιο περιορίζουν την παρεμβατική δυναμική της ναυτιλιακής κοινότητας.
«Σε αντιδιαστολή», σημείωσε, «η αυτοκινητοβιομηχανία και οι αεροπορικές εταιρείες ένωσαν τις δυνάμεις τους για να προωθήσουν τα αιτήματά τους». Ο κ. Βαφειάς εξέφρασε την ελπίδα ότι στο μέλλον η ναυτιλία θα μπορέσει να ενώσει τις δυνάμεις της και να αντιμετωπίσει καλύτερα τις προκλήσεις.
Από την πλευρά του ο Γιώργος Τσαβλίρης, της Tsavliris Salvage Group, υπογράμμισε ότι «σήμερα οι πλοιοκτήτες έχουν την ευθύνη για όσα παράγουν οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές καυσίμων». Ανέφερε επίσης ότι «οι πλοιοκτήτες αγοράζουν ό,τι είναι διαθέσιμο στην αγορά και παρ’ όλα αυτά “έχουν γίνει ο αποδιοπομπαίος τράγος”. Εναπόκειται στη ναυτιλιακή κοινότητα να σταθεί πίσω από τον ΙΜΟ και να ανακτήσει τον έλεγχο της βιομηχανίας» συμπλήρωσε, σημειώνοντας ότι ο οργανισμός δεν έχει τον χαρακτήρα του «λόμπι», αλλά του ρυθμιστή του κανονιστικού πλαισίου.
«Η ναυτιλία χρειάζεται μια φωνή» προσέθεσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Seanergy Maritime, Σταμάτης Τσαντάνης, συμφωνώντας ότι ο κλάδος είναι κατακερματισμένος, ενώ έκανε λόγο και για αντικρουόμενα συμφέροντα. Χρησιμοποίησε το παράδειγμα των scrubbers, που είναι μηχανήματα τα οποία καθαρίζουν το θείο που εκπέμπουν οι μηχανές των πλοίων, λέγοντας ότι εάν είχαν γίνει οι σωστές κινήσεις στην αρχή προς τους προμηθευτές καυσίμων, θα υπήρχαν άφθονα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, όπως υπάρχουν τώρα.
Τόσο ο κ. Βαφειάς όσο και ο κ. Τσαβλίρης συμφώνησαν ότι οι φορείς της ναυτιλίας θα πρέπει να έχουν «ενωμένη φωνή», ακόμα κι αν τα ζητήματα θα πρέπει να λυθούν με ψηφοφορία.
Τα ναυπηγεία
Ένα βήμα παρακάτω πήγε ο Πάνος Ζαχαριάδης, τεχνικός διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers, και εκπρόσωπος της Ελλάδας στον ΙΜΟ εδώ και 16 χρόνια. Όπως είπε χαρακτηριστικά «σήμερα ο ΙΜΟ δεν ακούει την Ελλάδα και γι’ αυτό φταίει η Ελλάδα. Στον ΙΜΟ “κυβερνά” η Ιαπωνία, που θέλει να ναυπηγεί πλοία» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Στο σημείο αυτό ο κ. Τσαντάνης ανέφερε ότι η Seanergy δεν σχεδιάζει να ναυπηγήσει νέα πλοία, καθώς -όπως είπε- «συνήθως οι “first movers” τιμωρούνται».
Από την πλευρά του ο Σταμάτης Μπουρμπούλης, general manager της Euronav (Hellas), παρατήρησε ότι «ο ΙΜΟ είναι ευλογία και κατάρα. Είναι διεθνής οργανισμός, αλλά μερικές φορές δεν κινείται αρκετά γρήγορα».
Παγκόσμιες λύσεις
Τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου αποτελούν το πλέον αποδοτικό σε ό,τι αφορά τις εκπομπές του θερμοκηπίου, μέσο μεταφοράς στον κόσμο, είπε ο πρόεδρος της Intercargo, Δημήτρης Φαφαλιός, μιλώντας στο «Greener Shipping Summit 2021».
«Πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια για την απανθρακοποίηση με ορίζοντα το 2050» συμπλήρωσε, για να τονίσει όμως ότι «η ναυτιλία δεν μπορεί να πετύχει αυτούς τους στόχους από μόνη της, αφού βασίζεται σε πολλούς τομείς. Τομείς, όπως ναυπηγεία, κατασκευαστές μηχανών πλοίων, νηογνώμονες, προμηθευτές και διανομείς καυσίμων, προμηθευτές φυσικού αερίου, λιμάνια».