Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Μπορεί να υποχώρησε κατά 5,7% το ελληνικό νηολόγιο με όρους gross tonnage, ωστόσο παραμένει μέσα στα δέκα μεγαλύτερα νηολόγια του κόσμου, διατηρώντας την ένατη θέση, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Lloyd’s List Intelligence. Παράλληλα, αναμένει μια καλύτερη πορεία το 2021 μετά τα μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητάς του που έλαβε η ελληνική κυβέρνηση. Το ελληνικό μαζί με της Κίνας και της Ιαπωνίας είναι τα τρία εθνικά νηολόγια που βρίσκονται μέσα στην πρώτη δεκάδα νηολογίων όλου του κόσμου, με τα υπόλοιπα επτά να ανήκουν σε αυτά που χαρακτηρίζονται ως «σημαίες ευκαιρίας».
Αναλυτικότερα, με βάση τα δεδομένα του τέλους Οκτωβρίου 2020, η ελληνική σημαία έχασε μερίδιο αγοράς στον παγκόσμιο στόλο κατά 5,7% σε σύγκριση με το τέλος του 2019, στα 38 εκατομμύρια gross tonnes.Ο αριθμός των πλοίων που έχουν υψωμένη την ελληνική σημαία (500 gt και άνω) είναι 1.527, σύμφωνα πάντα με στοιχεία του τέλους Οκτωβρίου.
Όπως επισημαίνει η Lloyd’s List, ενώ η «σημαία» έχει φτάσει σε χαμηλά επίπεδα, μια νέα πρωτοβουλία της κυβέρνησης αναμένεται να της δώσει την ευκαιρία για ανάκαμψη.
H Lloyd’s List Intelligence αναφέρεται πιο ειδικά στην τροπολογία του υπουργείου Ναυτιλίας του περασμένου καλοκαιριού που επιτρέπει στις ναυτιλιακές εταιρείες να απασχολούν ως κατώτερο πλήρωμα Έλληνες ναυτικούς με βάση τις διεθνείς συμβάσεις απασχόλησης, με τους πλοιοκτήτες να επιλέγουν μεταξύ των όρων της International Transport Workers Federation ή του International Bargaining Forum.
Διπλή στόχευση των μέτρων
Η διπλή στόχευση των νέων μέτρων είναι να αποκαταστήσει τη χαμένη ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας, η οποία τώρα αντιπροσωπεύει όχι περισσότερο από το ένα πέμπτο του ελληνικού στόλου, αλλά και να δώσει στους Έλληνες ευκαιρίες απασχόλησης. Η εφημερίδα υπογραμμίζει ότι για το 2021 υπάρχει η ελπίδα η ελληνική σημαία να είναι και πάλι ανταγωνιστική με άλλες ευρωπαϊκές σημαίες.
Επίσης, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης έχει υπογραμμίσει ότι η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία «στοχεύει να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου, το οποίο φθίνει συνεχώς». «Δίνουμε ουσιαστικά τη δυνατότητα σε Ελληνόπουλα και άνεργους Έλληνες ναυτικούς να βρουν δουλειά στην ποντοπόρο ναυτιλία» είχε τονίσει ο Γ. Πλακιωτάκης.
Να σημειωθεί επίσης, ότι προκειμένου να διευκολύνει την ελληνική πλοιοκτησία στις συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία, το υπουργείο Ναυτιλίας έλαβε ορισμένες έκτακτες νομοθετικές πρωτοβουλίες, όπως παρέχει τη δυνατότητα για έξι μήνες στα υπό ελληνική σημαία πλοία να μην εφαρμόζουν τις οργανικές συνθέσεις με Έλληνες ναυτικούς.
Επίσης, με άλλη νομοθετική πρωτοβουλία δίνεται η δυνατότητα παράτασης της ισχύος των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας των πλοίων σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας. «Για να μπορέσει η ναυτιλία μας να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εθνικής, αλλά και της διεθνούς -και άκρως ανταγωνιστικής- ναυτιλιακής αγοράς, χρειάζεται να ενεργοποιηθούν νομοθετικά και τεχνικά εργαλεία, τα οποία είναι αναγκαία για την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία της, ειδικά σε συνθήκες παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης» σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης. Υπογραμμίζεται ότι όλα τα διεθνή νηολόγια έλαβαν διάφορα μέτρα για να υποστηρίξουν την απρόσκοπτη λειτουργία των πλοίων τους στη διάρκεια της πανδημίας.
Στην ένατη θέση στην κατάταξη
Στην πρώτη θέση των νηολογίων όλου του κόσμου παραμένει το νηολόγιο του Παναμά, με αύξηση 4,4% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, στα 235 εκατ. gross tonnes, που αντιπροσωπεύει ένα μερίδιο 16% στον παγκόσμιο στόλο. Στα τέλη Οκτωβρίου αριθμούσε 9.596 πλοία.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το νηολόγιο της Λιβερίας, με σημαντική αύξηση της δύναμής του, κατά 9,3%, την προηγούμενη χρονιά, στα 188 εκατ. gt στα τέλη Οκτωβρίου, με τον αριθμό των πλοίων να φτάνουν τα 4.295, 268 περισσότερα σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ είναι το πιο γρήγορα ανερχόμενο νηολόγιο μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων, τονίζει η Lloyds List.
Στην τρίτη θέση βρίσκεται το νηολόγιο των Νησιά Μάρσαλ, με 4.313 πλοία, 171 εκατ. gt, αυξημένα κατά 4,9% σε σύγκριση με το 2019. Τα πλοία είναι κατά 150 περισσότερα σε σύγκριση με πέρυσι.
Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν τα νηολόγια των Χονγκ Κονγκ και Σιγκαπούρης. Το πρώτο κατέγραψε άνοδο 1,6%, στα 130 εκατ. gt, με 2.739 πλοία, ενώ το νηολόγιο της Σιγκαπούρης κατέγραψε πτώση 1,7%, στα 96 εκατ. gt, χάνοντας και 48 πλοία σε σύγκριση με το 2019. Τώρα αριθμεί 4.914 πλοία.
Στις επόμενες θέσεις βρίσκονται τα εξής νηολόγια: της Μάλτας (82.442.533 gt, 2.588 πλοία), των νήσων Μπαχάμες (64.126.903 Gt, 1.474 πλοία), της Κίνας (61.065.326 gt, 5.130 πλοία), της Ελλάδας, και τη δεκάδα συμπληρώνει η Ιαπωνία (28.688.956 gt, 3.852 πλοία).