Skip to main content

Φρενάρει τις παραγγελίες πλοίων η νέα περιβαλλοντική νομοθεσία

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Φρένο στις νέες παραγγελίες πλοίων βάζει η περιβαλλοντική νομοθεσία που αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, σύμφωνα με ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons. Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της περιβαλλοντικής νομοθεσίας για τις θαλάσσιες μεταφορές γίνεται όλο και πιο απαιτητικό και καθίσταται πλέον κεντρικό στοιχείο στις επενδυτικές αποφάσεις των πλοιοκτητών, σημειώνει ο οίκος. Έτσι, ενώ καταγράφονται αυξανόμενες ευκαιρίες για τους προμηθευτές εξοπλισμού πλοίων, όπως είναι η εγκατάσταση scrubbers κ.λπ., από την άλλη πλευρά μια τάση ανάκαμψης των παραγγελιών νεότευκτων από το χαμηλό των 30 ετών που σημειώθηκε το 2016, και καταγράφηκε το 2017 και 2018, ανακόπηκε το 2019, καθώς πληθαίνουν οι προβληματισμοί για το timing των επενδύσεων. 

Μάλιστα οι αποφάσεις καθυστερούν, ενώ ταυτόχρονα βελτιώνονται τα έσοδα των ναυτιλιακών εταιρειών όπως δείχνει ο δείκτης ClarkSea Index (+22% το 2019 σε ετήσια βάση).

Ειδικότερα, όπως σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research, Στιβ Γκόρντον, εν όψει της έκθεσης Marintec 2019 (πραγματοποιείται 3-6 Δεκεμβρίου στην Κίνα), η παραγωγή των ναυπηγείων αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του 2019, αλλά η τοποθέτηση νέων παραγγελιών νεότευκτων τον ίδιο χρόνο μειώθηκε σε σχέση με το 2018 κατά 35%. Η παραγωγή των ναυπηγείων προβλέπεται να αυξηθεί το 2019, και θα είναι η πρώτη σημαντική αύξηση τα τελευταία οκτώ χρόνια, και αναμένεται να φτάσει τα 98 εκατ. dwt.

Ωστόσο οι νέες παραγγελίες, όπως προαναφέρθηκε, μειώθηκαν κατά 25% σε σύγκριση με το 2018 που είχαν φτάσει τα 34,5 εκατ. CGT, έναντι των 13,8 εκατ. CGT που είχε καταγραφεί το 2016, επίδοση που ήταν η χαμηλότερη των 30 τελευταίων ετών.

Επίσης το συνολικό βιβλίο παραγγελιών συνεχίζει να μειώνεται από το 2015 και μετά και σήμερα βρίσκεται στο 9% του υφιστάμενου εν λειτουργία του στόλου, ενώ το 2017, έτος διοργάνωσης της προηγούμενης Marintec, ήταν για παράδειγμα στο 11%. Το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων φτάνει σήμερα τα 184 εκατ. dwt και σε αξία τα 220 δισ. δολ., έναντι 220 εκατ. δολ. το 2017.

Ανά κατηγορία

Με βάση υπολογισμού την αξία των πλοίων το βιβλίο παραγγελιών κυριαρχείται από τα κρουαζιερόπλοια (η αξία των υπό ναυπήγηση πλοίων ξεπερνά τα 59 δισ. δολ. ΗΠΑ), τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (27 δισ. δολ.), τα δεξαμενόπλοια (25 δισ. δολ.), τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (23 δισ. δολ. ΗΠΑ) και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβώτια (20 δισ. δολ.)

Ο κ. Γκόρντον δίνει και ορισμένα άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία, όπως ότι ο ναυτιλιακός κλάδος εκπέμπει τώρα περίπου 820 εκατ. τόνους CO2 ετησίως, ή περίπου το 2,2% της παγκόσμιας παραγωγής άνθρακα.

Επίσης όσο πλησιάζουμε προς το 2020 στο άλλο μέτωπο, αυτό της μείωσης εκπομπών θείου, ο συνολικός αριθμός των πλοίων που εγκατέστησαν ή αναμένεται να εγκαταστήσουν scrubbers μέχρι το τέλος του 2020, ανέρχεται περίπου στα 4.000. Ήδη 1.783 πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 9% του στόλου με βάση τη συνολική μεταφορική ικανότητα, έχουν πλέον scrubbers, ποσοστό που αναμένεται να ανέλθει στο 19% της χωρητικότητας του στόλου μέχρι τα τέλη του 2020.

Τα καύσιμα

Επιπλέον, το 3% του σημερινού στόλου με βάση υπολογισμού τη μεταφορική ικανότητα μπορεί τώρα να καταναλώνει ως καύσιμο και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), με το ποσοστό να ανέρχεται στο 18% όταν αναφερόμαστε στα υπό παραγγελία πλοία.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι αναφορικά με τα εναλλακτικά καύσιμα τα δεδομένα του Clarksons δείχνουν ότι οκτώ νεότευκτα πλοία και τέσσερα υπό μετασκευή θα καίνε υγραέριο (LPG), 11 εν λειτουργία και τρία υπό ναυπήγηση χρησιμοποιούν ως καύσιμο μεθανόλη, τρία υπό ναυπήγηση υδρογόνο, και άλλα 160 πλοία εν λειτουργία και υπό ναυπήγηση αξιοποιούν υβριδικά καύσιμα και μπαταρίες.