Skip to main content

Στα χρόνια της κρίσης οι γυναίκες επιλέγουν την ασφάλεια, όχι τον ρομαντισμό

Τι ακριβώς αναζητούν οι γυναίκες σήμερα σε μία σχέση προσπάθησε να διαπιστώσει μελέτη του Ανδρολογικού Ινστιτούτου στην Αθήνα, όπου, σύμφωνα με τα αποτελέσματα, πρωταρχικό ζητούμενο είναι τελικά η ασφάλεια από τον ερωτικό τους σύντροφο.

Όπως επισημαίνει μάλιστα ο πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Δρ. Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης, η ασφάλεια είναι αυτή που μπαίνει από τις περισσότερες γυναίκες ως βασικό συστατικό στον πυρήνα της σχέσης τους πλέον, εξωθώντας το παλαιότερο σημαντικό στοιχείο που ήταν η οικονομική κατάσταση και η κοινωνική ζωή του συντρόφου τους.

Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε τρεις φάσεις. Συγκεκριμένα, έγινε κατά τη διάρκεια των ετών 2008, 2013 και 2016, σε δείγμα 600 γυναικών ηλικίας από 25 ως 45 χρόνων, μέσης και ανώτερης μόρφωσης, με μηνιαία εισοδήματα έως 1.000 ευρώ και άνω των 2.000 ευρώ, κατοίκων βορείων και δυτικών προαστίων της Αθήνας.

Οι ειδικοί κατέγραψαν και ποιες είναι οι διαφορές ανάλογα με το εισόδημα των γυναικών, και όπως διαφάνηκε από την έρευνα, οι γυναίκες που κατοικούν στα δυτικά προάστια κι έχουν χαμηλά εισοδήματα έχουν σαν ιδανικά πρότυπα του «άλλου τους μισού», την ασφάλεια και την πίστη, απαξιώνοντας την ερωτική ζωή ως μη απαραίτητο κριτήριο. Ενώ οι γυναίκες με υψηλά εισοδήματα πάνω από 2.000 ευρώ αναδείκνυαν ως σημαντικό κριτήριο την καλή ερωτική ζωή, επιβεβαιώνοντας την ιστορική εμπειρία πως «ο έρωτας, για να ανθίσει, θέλει γεμάτο στομάχι και μεταξωτά σεντόνια».

Όπως ανέφερε ο κ. Κωνσταντινίδης, ακόμη και οι γυναίκες που κατοικούν στα βόρεια προάστια και έχουν οικονομική άνεση όπως δείχνει η έρευνα έχουν επηρεαστεί από το γενικότερο κλίμα της ανασφάλειας και της αβεβαιότητας για το μέλλον, έπειτα από σχεδόν μια δεκαετία οικονομικής κρίσης. Γι αυτό και αυτές επιλέγουν σύντροφο που θα είναι σε θέση να τις κάνει να αισθάνονται ασφαλείς, για να μπορέσουν να λειτουργήσουν μέσα στη σχέση και να υπάρχει διάρκεια. Όσο για το ρομαντισμό, τελικά όπως φαίνεται έρχεται αυτό που λέμε «δεύτερος και καταϊδρωμένος».

Αναφερόμενος σε παλαιότερες έρευνες επί του θέματος, ο κ. Κωνσταντινίδης τόνισε ότι είναι παρελθόν οι τέλειες γυναίκες με τα Hermes, που διάλεγαν ως ερωτικό πρότυπο το χιούμορ, την ευφυΐα και την πίστη με το κοστούμι Armani και τα πανάκριβα αυτοκίνητα.

Ο έρωτας στα χρόνια της κρίσης έχει αλλάξει τα δεδομένα. Πριν από 10 περίπου έτη οι γυναίκες με οικονομική άνεση επέλεγαν  ερωτικό σύντροφο με τα κριτήρια όμορφος, ψηλός, γυμνασμένος και με χιούμορ, ενώ το πλούσιος τότε δεν το ζητούσαν, αφού όλοι ένιωθαν πλούσιοι.

Στην κρίση, όμως, τα κριτήρια άλλαξαν άρδην, και ειδικότερα για τις γυναίκες που έχουν εισοδήματα έως 1.000 ευρώ το μήνα, και οι γυναίκες μπήκαν στο σκεπτικό πως οι πρίγκιπες δεν υπάρχουν στα super market και πως ασφαλής επιλογή είναι η σιγουριά, η εμπιστοσύνη και η αμοιβαία εκτίμηση, βάζοντας στο χρονοντούλαπο τον έρωτα, που συνήθως δεν γεμίζει τα άδεια στομάχια.

Η εποχή της ρήσης «η ζωή είναι μικρή για να είναι δυστυχής» νικήθηκε κατά κράτος από την οικονομική πρακτική «short term thinking capitalism», όπου εκεί δεν έχει σημασία πόσο πλούσιος είσαι, αλλά πόσο γρήγορα γίνεσαι. Και όπως δείχνουν οι έρευνες, τα κριτήρια επιλογής ερωτικών συντρόφων δεν έχουν ως πρότυπο «Βαλεντίνους» και ρομαντισμούς. Έχει πλέον βγει στην επιφάνεια το ένστικτο της επιβίωσης, που είναι και το βασικό ένστικτο της ανθρώπινης φύσης.