Skip to main content

Σε επιτάχυνση οι εξαγωγές των κινεζικών αυτοκινήτων

Economic Daily/ Γουάνγκ Τζιλίν

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας, τους πρώτους 10 μήνες του 2022 οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξήγαγαν συνολικά 2.456 εκατομμύρια οχήματα, σημειώνοντας αύξηση 54,1% σε ετήσια βάση. «Τα νούμερα αυτά ξεπερνούν τις εξαγωγές της Γερμανίας και τοποθετούν την Κίνα στη δεύτερη θέση μετά την Ιαπωνία», δήλωσε ο αναπληρωτής επικεφαλής μηχανικός της Ένωσης Σου Χαϊτόνγκ, ο οποίος προβλέπει ότι φέτος η Κίνα θα εξάγει συνολικά περισσότερα από 3 εκατομμύρια οχήματα.

Πρόσφατα, σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε η NIO κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την ευρωπαϊκή αγορά της στον συναυλιακό χώρο Tempodrom του Βερολίνου, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα αρχίσει να παρέχει πλήρη κύκλο υπηρεσιών για τη Γερμανία, την Ολλανδία, τη Δανία και τη Σουηδία. Η κίνηση αυτή αποτελεί το επόμενο βήμα της επιχειρηματικής ανάπτυξης της NIO στην Ευρώπη μετά την είσοδο της εταιρείας πέρυσι στη νορβηγική αγορά. Αυτή ήταν επίσης η πρώτη φορά που κινεζική εταιρεία αυτοκινήτων πραγματοποίησε εκδήλωση στη γερμανική πρωτεύουσα για τη διάθεση των προϊόντων της και την παρουσίαση της στρατηγικής της.

Σήμερα, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες επιταχύνουν τη διείσδυσή τους στις ξένες αγορές. Το εύρος των εξαγωγών επεκτάθηκε σταδιακά από τις παραδοσιακές αγορές της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής προς αυτές της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης. Τα προϊόντα έχουν επίσης αναβαθμιστεί από τα μοντέλα χαμηλής ποιότητας του παρελθόντος σε οχήματα υψηλών προδιαγραφών που μπορούν να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις των διαφοροποιημένων αγορών παγκοσμίως, προσφέροντας βελτιωμένη εμφάνιση, καλύτερη τεχνική ποιότητα και δυνατότερες εκστρατείες εμπορικής προώθησης. Η καλύτερη απόδοση των ενεργειακών οχημάτων αποτέλεσε σημαντική κινητήριο δύναμη στην ανάπτυξη των υψηλής ποιότητας εξαγωγών.

Τα τελευταία χρόνια ο όγκος εξαγωγών κινεζικών αυτοκινήτων αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Το 2021 οι εξαγωγές διπλασιάστηκαν ξεπερνώντας τα 2 εκατομμύρια, ενώ τους πρώτους δέκα μήνες του τρέχοντος έτους σημείωσαν αύξηση άνω του 50%. Σύμφωνα με τον Σου Χαϊτόνγκ, στο βραχυπρόθεσμο μέλλον προβλέπονται τα εξής: πρώτον, οι υπερπόντιες αγορές θα συνεχίσουν να ανακάμπτουν. Δεύτερον, η αλυσίδα εφοδιασμού της Κίνας θα λειτουργεί σχεδόν πλήρως ενώ προβλήματα θα συνεχίσουν να υπάρχουν στις υπερπόντιες αλυσίδες εφοδιασμού αυτοκινήτων με την προσφορά να μην μπορεί να ικανοποιήσει την υπάρχουσα ζήτηση αυτοκινήτων. Τέλος, η ανάπτυξη νέων ενεργειακών οχημάτων θα συνεχιστεί με ταχείς ρυθμούς.

Εξωτερικοί παράγοντες προσφέρουν επίσης ευκαιρίες στις κινεζικές εταιρείες για να επεκτείνουν την παρουσία τους στην ευρωπαϊκή αγορά. Τα τελευταία χρόνια, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι μείωσης του άνθρακα, πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ανακοίνωσαν σειρά σημείων αναφοράς για τους ρύπους και αύξησαν τις επιδοτήσεις τους για νέα ενεργειακά οχήματα. Για παράδειγμα, η Νορβηγία εισήγαγε σειρά πολιτικών μέτρων στήριξης της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, όπως την απαλλαγή των ηλεκτρικών οχημάτων από τον φόρο προστιθέμενης αξίας (25%), από δασμούς εισαγωγών και φόρους συντήρησης του οδικού δικτύου. Η Γερμανία επέκτεινε τις νέες ενεργειακές επιδοτήσεις έως το 2025, δίνοντας ώθηση στην αγορά ενεργειακών οχημάτων.

Σε σύγκριση με τα γενικά εμπορεύματα, τα αυτοκίνητα έχουν υψηλή αξία, χρησιμοποιούνται σε διάφορους τομείς και έχουν μεγάλο κύκλο ζωής. Πέρα από την απόδοση, την τιμή και την ποιότητα πρέπει να συνοδεύονται και από ένα υγιές σύστημα εξυπηρέτησης μετά την πώληση. Ιδιαίτερα για τα ενεργειακά οχήματα, η κατασκευή ενός συστήματος φόρτισης είναι άκρως σημαντική. Λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις κατά την εξαγωγή οχημάτων παραδοσιακών καυσίμων στο παρελθόν, εκτός από την έλλειψη ανταγωνιστικότητας, ένας άλλος παράγοντας που είχε αρνητική επίδραση στην εικόνα και τη φήμη των κινεζικών εταιρειών στο εξωτερικό ήταν ότι οι υπηρεσίες υποστήριξης δεν ήταν εφάμιλλες της ποιότητας των προϊόντων τους.

Ο Σου Χαϊτόνγκ τονίζει ότι οι εξαγωγές αυτοκινήτων απαιτούν τη διαμόρφωση μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής ανάπτυξης στις αγορές του εξωτερικού. Πριν την είσοδό τους στις υπερπόντιες αγορές, οι εταιρείες πρέπει να ερευνήσουν ενδελεχώς όλα τα δεδομένα, να υποδιαιρέσουν την κάθε αγορά, να εξοικειωθούν με τους τοπικούς νόμους και κανονισμούς, το περιβάλλον, τις καταναλωτικές συνήθειες και τις υποδομές μεταφορών, και να επεκτείνουν τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης μετά την πώληση, συμπεριλαμβανομένης και της παροχής εξατομικευμένων υπηρεσιών. Οι κινεζικές εταιρείες μπορούν να αντλήσουν πλούσια διδάγματα από τις εμπειρίες των ιαπωνικών και κορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών.